Laat ik beginnen met mezelf even voor te stellen. Ik ben Eveline, 23 jaar oud en woon in België. Na 5 jaar studeren, ben ik in september beginnen werken in het onderwijs. Aangezien wij als leerkracht twee zomermaanden vrij zijn, zou ik die heel graag benutten om een fantastische reis naar Zuid-Amerika te maken.
Dit is de eerste verre reis die ik zal plannen en alle tips zijn dus welkom. Ik wil er een actieve (lees backpack) reis van maken en denk er dus aan om vaak een binnenlands vluchtje mee te pikken of tegen een busreis van enkele uren zie ik ook niet tegenop. Waarschijnlijk neem ik nog een vriendinnetje mee (dat is nog niet helemaal zeker). Als ze niet meekan dan zou ik graag alleen willen gaan. Andere backpackers kom je uiteraard snel tegen.
Ik hou niet van de geplande reizen waarbij ik vooraf al weet wat ik te zien ga krijgen. Ik snuif en proef liever van de cultuur en de mensen ter plaatse en dan zie ik wel waar ik allemaal terecht kom.
Hoe kan ik volgens jullie best beginnen met deze reis te plannen? Via welke organisatie kan ik best een ticket boeken? Wat moet ik voorzien voor budget? Welke bezienswaardigheden kan ik zeker niet missen?
Ohja, een woordje Spaans spreek ik al want ik heb 6 maanden in Spanje gestudeerd dus dat mag geen probleem zijn.
De allereerste en misschien wel belangrijkste tip: het is winter in Argentinië in juli/augustus he :dag: Dat betekent dat reizen in Patagonië wat lastiger wordt, wegen zijn nogal eens afgesloten, bussen rijden niet of minder, liften wordt ook lastig en je moet geluk hebben met het winterweer. In Bariloche (en in mindere mate ook in Ushuaia) is het echter superhoogseizoen ivm de wintersporters. In het midden van het land kan het ook knap koud zijn en is er weinig te beleven, in het noorden kan het nog erg aangenaam zijn.
Verdere backpacktips heb ik niet, ik ben op wat meer luxe gesteld :slapen:
In BA kun je makkelijk een week doorbrengen zonder je te vervelen. Er zijn vele hostels die ook activiteiten organiseren waardoor je veel mensen zult leren kennen. Boek een fietstocht!
Iguazu falls, iets dat je gezien moet hebben. Ik had ook graag de itaipu dam willen zien maar was te laat voor de rondleiding.
In Salta vond ik de natuur erg mooi en heb ik een paardrijtocht door de bergen gemaakt, met als afsluiter een BBQ. Ook veel gewandeld daar in de omgeving.
Mendoza was mijn hoogtepunt denk ik… een wijntour gemaakt via http://www.troutandwine.com/ de 5 gangen lunch met het uitzicht op het Andes gebergte was adembenemend!
Meer steden heb ik in Argentinie niet bezocht. Wel vind ik Paraguay een aanrader. Veel mensen slaan dit land over, maar omdat er zo weinig toeristen zijn en de mensen erg hartelijk…vond ik het erg fijn in Asuncion. Tussen Salta en Iguazu falls zou je deze stop kunnen maken.
Wat gaaf dat je naar Argentinië gaat, ik kan het je zeker aanraden! Vorig jaar juli/augustus hebben wij een maand door Argentinië gereisd. Onze route was: Buenos Aires - La Rioja (uitvalsbasis voor bezoek aan Talampaya en Valle de Luna)- Salta (incl. 2 dagen touren naar Cachi en Cafayate) - Tilcara en Humahuaca - Iguazu - Colon - Buenos Aires. Deze route was heel goed te doen, mits je niet opziet tegen busreizen van een uur of 20. Maar vliegen kan natuurlijk ook!
Mendoza schijnt ook een aanrader te zijn, maar dat paste niet in ons reisschema en budget en het kan daar in deze periode aardig koud zijn. Op een paar koude dagen in Buenos Aires na was de temperatuur overdag meestal erg aangenaam. Houd er wel rekening mee dat het 's avond vooral in het Noorden snel af kan koelen (tot onder het vriespunt!), dus neem warme kleding mee!
Wat betreft het budget: Voor 2 personen waren we alles bij elkaar (incl. vliegtickets) zo’n 4000 euro kwijt.
Wat mij betreft zijn Salta en omgeving (Tilcara/Humahuaca) en Iguazu een must! Talampaya en Valle de Luna zijn ook erg bijzonder, nadeel vond ik alleen wel dat je deze parken alleen met een tour of gids mag bezoeken.
Mocht je nog meer willen weten, dan hoor ik het wel!