Tips voor Reisschema San-Jose naar Panama-City (25 dagen)

Hai allemaal,

Ik ben Laura, 31 en heb al flink wat reizen gemaakt, zowel alleen, met groepsreizen en vrienden.
Eind augustus vertrek ik in mijn uppie naar San Jose om uiteindelijk vanuit Panama City terug te reizen.

Helaas spreek ik geen woord Spaans, wel goed Engels en Frans dus maar eens op zoek naar een goede vertaalapp :-).

Ik heb al flink wat gelezen en denk dat ik nu mijn globale reisschema wel rond heb. Mijn plan is om ter plaatse eventueel nog iets te schuiven, maar volgens mij heb ik een mooi startschema liggen.

Ik ga per openbaar vervoer reizen, dit wordt een mix tussen public buses, shuttles, boten en taxi’s.

Ik denk er over om Arenal over te slaan, aangezien de vulkaan niet meer actief is.
Mis ik nog echte must-see’s, of kan ik bepaalde dingen beter overslaan?

[TABLE=“width: 561”]

Day
Date
Accommodation
From
To

1
24-aug
San Jose
Amsterdam
San Jose

2
25-aug
Uvita
San Jose
Uvita

3
26-aug
Uvita

4
27-aug
Uvita

5
28-aug
Rincón de la Vieja
Uvita
Rincón de la Vieja

6
29-aug
Rincón de la Vieja

7
30-aug
Monte Verde
Rincón de la Vieja
Monte Verde

8
31-aug
Monte Verde

9
01-sep
Fortuna (Arenal)
Monte Verde
Fortuna (Arenal)

10
02-sep
Fortuna (Arenal)

11
03-sep
Torteguero
Fortuna (Arenal)
Torteguero

12
04-sep
Torteguero

13
05-sep
Torteguero

14
06-sep
Puerto Viejo de Talamanca
Torteguero

15
07-sep

16
08-sep

17
09-sep
Bocas del Toro
Bocas del Toro

18
10-sep
Bocas del Toro

19
11-sep
Bocas del Toro

20
12-sep
Boquete
Bocas del Toro
Boquete

21
13-sep
Boquete

22
14-sep
Boquete

23
15-sep
Panama City
Boquete
Panama City

24
16-sep
Panama City

25
17-sep

Panama City
Amsterdam

[/TABLE]

Ik ben benieuwd naar jullie tips.

Groetjes Laura.

Tja als je met het openbaar vervoer gaat vind ik het nogal wat om Uvita aan te doen en vervolgens naar Rincon de la Vieja te gaan. Je geeft aan dat je overweegt om Fortuna over te slaan, daar zit wat in, hoewel de vulkaan niet actief is, is Fortuna wel een heel levendig plaatsje kun je lekker in de warmwater bronnen borrelen en kun je een uitstap richting Tenorio (Rio Celeste) maken. Echter gezien je route is Fortuna wel een prima plek om de reistijd een beetje te breken als je naar het Noorden reist. Op de weg naar Tortuguero doe je dat, dat lijkt me een goede aanpak, de rit naar Tortuguero is nog vrij lang.

In plaats van Uvita kun je overwegen om het schiereiland Puntarenas/Guanacaste te nemen. Ben je van plan de walvissen te bezoeken? Overigens niet Spaans spreken kan lastig zijn, bereid woorden voor over hoe je een kaartje moet kopen, wat iets kost, hoe je eten/de rekening moet vragen etc. Veel hotel eigenaren zijn echter buitenlands, dat zal het probleem niet zijn maar denk eraan dat de gewone man op straat niks anders spreekt dan Spaans. De schoolgaande jeugd spreekt veelal goed engels, vooral in Tortuguero en Puerto Viejo hoef je je daar eigenlijk ook geen zorgen om te maken.

Hai Rumba,

Dank je wel voor je tips!

Ik zal waarschijnlijk alle stukken over land per shuttle bus gaan.
De reden van Uvita is inderdaad Whalewatching. Ik zit te denken om misschien toch Rincon over te slaan omdat dat toch wat uit de route ligt. En wat borrelen in zo’n bron lijkt me ook heerlijk!

Ik was wel al van plan wat dingen voor te bereiden qua Spaans. Met handen en voeten kwam ik in Azie ook best een eind.

Nu ga ik vast wat hostels en activiteiten op papier zetten.

Heerlijk die voorpret.

Groeten,

Laura

In de route is het inderdaad beter Rincon over te slaan. Of je zou eerst vanaf Uvita naar Monteverde meoeten gaan en dan naar Rincon. Van La Fortuna naar Tortuguero heb je ook een overnachting nodig ergens. Ik weet niet over er anders al zo´n vroege shuttle gaat.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Op de site Bus schedule Costa Rica kun je zien in hoeverre je reisschema in Costa Rica haalbaar is.
Misschien kun je wat skippen, waardoor je langer op een plek bent. Overal is genoeg te beleven en te zien. Het is jammer als je alleen maar bussen van de binnenkant leert kennen.
Walvissen zijn er overigens momenteel volop!

Otto
Ojochal
www.elmonofeliz.com