Ik vond Korea echt helemaal geweldig! Het is een modern land, met veel overblijfselen van vroeger. Tempels genoeg ook. Als je vriendin in Busan woont, zal ze je ongetwijfeld meenemen naar Busan Tower met uitzicht over de stad en de haven. Daarnaast vond ik de vismarkt ook wel indrukwekkend, een kleurrijke bedoeling (en dan heb ik het eigenlijk niet over de vis zelf)! In Busan is een groot strand (Heaundai beach) waar je vooral Amerikanen treft.
Geongju is een plaats met oude koninklijke paleizen, ook wel een bezoekje waard.
Leuk om te doen: Jinjill-bang (sauna). Hele Koreaanse gezinnen brengen er zelfs de nacht door. Wel goedkoop als je weinig te besteden hebt. Bereid je wel voor op het slapen op dunne matjes.
En natuurlijk: Noreeh-bang (karaoke)! Echt een aanrader, ga vooral met (meerdere) Koreanen. Ik ben zelf helemaal fan geworden!
Je kunt in Korea bij sommige tempels een Temple-stay doen. Je komt dan in een boeddhistische tempel en kunt een paar dagen (ik heb maar een nacht geslapen daar) het leven op zo’n tempel meemaken. Erg interessant als je je wat meer in het boeddhisme wilt verdiepen.
Nog wat tips voor overnachtingen:
- DVD-bang. Je huurt een DVDtje, en kunt die op groot scherm in een prive kamertje bekijken op een zeer relaxte bank. Veel Koreaanse stelletjes doen dat om zo wat private time te hebben.
- Love hotels. Ook gericht op jonge stelletjes om er te seksen, maar echt wel goedkoop. Voor een tientje per nacht heb je al een kamer.
- Jinjill-bang (sauna). Zie hierboven.
In Korea zie je veel invloeden uit Amerika. Je komt er ook heel veel Amerikanen tegen, in Seoul heb je een hele Amerikaanse wijk: Itaewon. Wel leuk om eens doorheen te lopen.
De beste aanrader om te bezoeken vind ik Jeju-do: verwacht niet te veel strand (ik weet niet of je daar naar op zoek bent…?). Koreanen houden niet van zonnebaden, ik heb ze er voornamelijk zeewier zien verzamelen. Op het eiland heb je een aantal vulkaan kraters die wel leuk zijn om te bewandelen. Daarnaast heb je er Halim Park, waar je natuur een stukje geschiedenis bij elkaar ziet. Het lijkt wel of het aangelegd is… Maar wel leuk als je tijd hebt. Dan heb je nog Halla-san (-mountain), die de moeite waard is om te beklimmen. Er is ook een merk van Soju (Koreaans drankje) dat vernoemd is naar die berg. En je kunt er een aantal watervallen bezoeken. Wel erg toeristisch eigenlijk, maar leuk om zo wat mee te krijgen van Koreaans toerisme (stelletjes die precies dezelfde kleren aan hebben en overal samen op de foto moeten
).
Als je vriendin met je mee kan reizen zou ik daar zeker gebruik van maken (als zij Koreaanse is in ieder geval)! Het is wel handig als er iemand bij is die de taal beheerst. Zo vind je de meest betaalbare plekken, en bovendien waarschijnlijk wel gezellig 
De site van Surprise tickets heeft ook veel tips, zou ik ook even kijken. En natuurlijk gewoon de Lonely Planet doorspitten!
Nou, ik hoop dat je hier wat aan hebt
Wellicht zijn er nog anderen die goede tips voor je hebben!
Groetjes,
Yvonne