Hallo
Wij zijn een koppel van 29 jaar en zouden in november (heel misschien wordt het januari) voor het eerst naar Thailand gaan voor een paar weken.
De vluchten zijn nog niet geboekt, maar we zijn wel al bezig met een route uit te stippelen. Niet makkelijk :)! We houden zeker van cultuur en steden, maar vooral van de natuur en soms ook eens wat rust, de witte stranden met helder water mogen niet ontbreken want het is ook een beetje onze huwelijksreis
Wat vinden jullie van onderstaande route? Er mag tempo zitten in de reis, maar het moet natuurlijk ook niet overdreven zijn
Dag 1
Aankomst Bangkok
Dag 2
Bangkok: drijvende markt
Dag 3
Bangkok: fietstocht
Dag 4
Bangkok: Elephant nature park
Dag 5
Bangkok: dagtrip Ayutthaya
Dag 6
Bangkok: dagtrip River Kwai
Dag 7
Bangkok –> Khao Sok National Park (trein?)
Dag 8
Khao Sok National Park
Dag 9
Khao Sok National Park –> Krabi
Dag 10
Krabi
Dag 11
Krabi boot naar Phi Phi
Dag 12
Phi Phi
Dag 13
Phi Phi –> Koh Lipe (boot?)
Dag 14
Koh Lipe
Dag 15
Koh Lipe
Dag 16
Koh Lipe –> Bangkok
Dag 17
Vertrek uit Bangkok
Haalbaar of niet? Welk vervoer raden jullie aan?
Zouden jullie de eerste week Bangkok houden als uitvalsbasis voor de tripjes naar River Kwai en Ayutthaya of beter daar ergens ter plaatse overnachten? Ik ben een beetje bang dat Bangkok na een paar dagen wel voldoende is
Zouden jullie van Bangkok meteen naar Krabi reizen en van daaruit een trip naar Khao Sok National Park plannen? Of vanuit Bangkok naar KHao Sok National Park gaan en dan doorreizen naar Krabi?
Je vraagt: Zouden jullie van Bangkok meteen naar Krabi reizen en van daaruit een trip naar Khao Sok National Park plannen?
Ja, zo doen , en niet omgekeerd.
Slaap in Ayutthaya en K’buri ipv BKK. 's Avonds zijn de tempels in Ayutthaya mooi verlicht, geniet daarvan!
In K’buri is een overnachting veel goedkoper dan in BKK, gun jezelf tijd om K’buri goed te verkennen.
Bedoel je met de ‘drijvende markt’ de beroemde Damnoen Saduak floating market ? Het is het naar mijn mening niet waard om hier een aparte dag aan te wijden. Het is een grote ‘tourist trap’, maar ik kan me wel voorstellen dat het voor veel mensen die voor het eerst niet Thailand komen wel aardig is om te zien. Echter kan je dit beter doen als je naar Kanchanaburi reist, eerst Damnoen Saduak bezoeken (80 km ten westen van Bangkok), en dan verder reizen naar Kanchanaburi. En zoals Hans al aangeeft, blijf in Kanchanaburi overnachten. Bij een dagtrip kost het je een uur of 3 heen en een uur of 3 terug, zonde.
Ayutthaya kan je overnachten, maar er zijn zeker ook leuke dagtochtjes vanuit Bangkok. Er zijn tours waarbij je 's ochtends met de bus vertrekt, een stop maakt bij Bang Pa In, vervolgens een aantal van de belangrijkste tempels in Ayutthaya bezoekt en dan met de boot terugvaart naar Bangkok.
Overigens zou ik van Bangkok de nachttrein nemen naar Surat Thani (houd er wel rekening mee dat je dus pas de volgende ochtend aankomt), dan naar Khao Sok en hier een nacht of 2 blijven, en dan verder gaan naar Krabi en de eilanden.
Houd ook nog tijd over om de bekende highlights in Bangkok te bezoeken, zoals het Grand Palace & Wat Phra Kaew, Wat Pho, Wat Arun, Chinatown… De dag van aankomst is niet de meest geschikte dag om dit te doen, aangezien je wellicht last hebt van de jetlag en je even moet acclimatiseren en wennen aan de hoge temperaturen hier.
Bedankt voor je reactie Hans! Is er een specifieke reden waarom je zegt om eerst naar Krabi te gaan en dan Khao Sok en niet omgekeerd?
Kanchanburi zullen we wellicht inderdaad blijven slapen ipv Bangkok.
Bedankt voor je reactie Krung Thep! Damnoen Saduak hebben we maar geschrapt, ik heb er inderdaad niet veel goeds over gelezen, dat kan dan een dagje sightseeing worden in Bangkok naar het paleis of misschien een andere drijvende markt
Als we naar Kanchanaburi gaan en daar blijven overnachten, moeten we altijd terug naar Bangkok om efficiënt naar Surat Thani te geraken? (nachttrein of binnenlandse vlucht) Of is het interessanter om vanuit Kanchanaburi met de bus naar station Rachaburi te gaan en daar de trein naar Surat Thani te nemen?
Vanuit Surat Thani moet je voor Khao Sok of Krabi ook nog een bus nemen, een hele trip vanuit Kanchanaburi/Bangkok lijkt me
Wanneer je toch van plan bent met openbaar vervoer te gaan , is Surat Thani (of liever gezegd Phun Phin, want daar stopt de trein) een betere optie dan Krabi. Het is wel een erg lange reis. www.railway.co.th geeft je tijden en ritnummers.
Vanuit Phun Phin neem je dan de bus naar Takua Pa, en je vraagt de chauffeur of hij je eruit laat bij Khao Sok National Park.
Er zijn voldoende leuke tussenstops te bedenken tussen Kanchanaburi en Surat Thani, deze zijn op Cha Am en Hua Hin na, wel echt Thaise steden/dorpen.
Dwz iets minder op toerisme ingesteld, en er wordt dus wat minder engels gesproken. Voordeel is wel dat overnachten goedkoper is.
Phetburi, Prachuap Khiri Khan en Bang Saphan Yai komen in aanmerking hiervoor.
Bang Saphan Yai ligt het meest gunstig in het midden van de trip, gevolgd door Prachuap.
een zgn. “khlongtour”, boottocht door de "khlongs"van Bangkok laat je een andere kant van BKK zien, en je ontmoet mensen in bootjes die ECHT hun kostje varend bij elkaar scharrelen. Je ziet ze bijv. met soep langs de huizen die aan de khlongs liggen , maar ook met levensmiddelen bij de grote boten die op de Chao Praya varen.