Tips voor onze reis?

Beste lezers,
Op dit forum hebben we al behoorlijk veel leuke tips gelezen.

Wij hebben een reis uitgestippeld voor deze zomervakantie, juli/augustus, 2 volwassenen&2 tieners, zie plaatje met reisschema. Alles staat nog open en kan nog gewijzigd worden. Niets is nog geboekt, zelfs vlucht niet.

De vragen die we hebben:

  • Is dit schema haalbaar?
  • Hoe reizen we van plek naar plek?

Ons idee is ter plekke vaak een lokale chauffeur/taxi te nemen of op andere manier te reizen. We zijn bereid een aantal dagen achter elkaar een vaste gids met auto te nemen als dit het makkelijkste is, maar 28 dagen achter elkaar dit doen vinden we wat overdreven (dan heb je ook een chauffeur als je meerdere dagen op 1 plek overnacht). We kunnen eventueel delen met de trein doen, maar bij het opzoeken van treintijden lijkt dit wel heel erg inefficient. Maar welke trajecten zou je echt met chauffeur doen? En hoe makkelijk kan je ter plekke iemand vinden die 4 personen naar een volgende overnachtingsplek brengt? Als je een vaste chauffeur/gids hebt voor meerdere dagen, regelt de chauffeur dan zelf zijn/haar overnachtingen en wie betaalt in dat geval de benzinekosten?
We zijn van plan de accomodaties grotendeels zelf te zoeken op booking.com.
We zijn benieuwd naar jullie reacties!

Hoi Danforth,

Volgens mij is Adam’s Peak (dag 16) niet mogelijk in de zomer. Je zou die dag dan bij dag 4 kunnen plakken want dat schema lijkt mij wat veel om in 1 dag te doen.
Houdt er rekening mee dat er overal entree betaald moet worden, Anuradhapura Pollonaruwa, Sigiriya, de NP’s natuurlijk.
De eerste 3 zijn al 30 US p/p, loopt lekker op met z’n 4en…
Wij hadden ons hierin vorig jaar niet zo verdiept, maar dat viel dus enigszins tegen qua kosten. T’is maar dat je 't weet.

Verder prachtig land, vriendelijke mensen, heerlijk eten!
Veel plezier.

Gr. Karin

G​oed advies. Ze bedoelen Little Adam’s Peak vermoedelijk gezien de lokatie (de echte ligt op een ander stuk van de route en is inderdaad dicht). En dag4 kan inderdaad niet. A’Pura en Mihintale samen is een volle dag, Wilpattu netto al 6-7 uur plus de aanreistijd.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Met betrekking tot je vragen, als je de chauffeur meerdere dagen hebt en er is geen overnachting voor hem inbegrepen bij de hotels/guesthouses dan zal hij zelf een overnachting regelen. Dit kan bij familie, vrienden, in een andere guesthouse of bij jullie overnachting zijn. Hij zal hier tussen de € 7,50 tot € 15,-- voor rekenen.

Een chauffeur is met name in de bergen erg makkelijk, comfortabel en scheelt heel veel tijd. Daarnaast kan je ook af en toe stoppen om watervallen, tempels, uitzichten etc. te bekijken.

Met betrekking tot het reisprogramma is het één en ander al gezegd. Persoonlijk vindt ik 4 dagen Ella erg veel, tenzij je van plan bent om veel te wandelen, dan is de vier dagen prima.

Yala zie ik twee keer, kan je overwegen als je de eerste keer geen luipaarden ziet. Udawalawe is qua landschap een totaal ander park, zeker de moeite waard. En uiteraard een bezoekje naar het Elephant Transit Home (www.olifanten.org).

Rekawa, de kans is heel erg klein om ze niet te zien. Zelfs buiten het seizoen komen ze nog aan land om eieren te leggen.

Dus een mooie reis waarbij je veel van Sri Lanka krijgt te zien!

Hebben jullie al een idee waar jullie willen verblijven voor het Sinharaja regenwoud?

Goede vraag. Advies is gezien de route om aan de zuidzijde te gaan zitten, bij Deniyaya; de andere goed voorziene ingang is noordoostkant bij Kalawana (spelling?).

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Je hebt daar redelijk wat accommodatie opties (zuidzijde). Wij verbleven in de Rainforest View villas, uitzicht op het regenwoud en de ingang, een eigen bungalow, prima vertoeven! Er zijn nog 3 andere accommodaties dicht in de buurt, wel minder luxe.

Dank voor de reacties! We gaan kijken naar de accomodatie!

We gaan waarschijnlijk al het vervoer ter plekke regelen maar de accomodaties wel vantevoren boeken via booking.com. Of is dit niet nodig?

Het kan maar niet echt nodig m.u.v. Nilaveli, daar zit het soms maanden vantevoren al volgeboekt in dit hoogseizoen.Wel opletten dat, mocht je een chauffeur voor meerdere dagen hebben, de accommodatie een gratis driver’s quarter heeft.

Sukses, <Erik> & [Sandya]

Hallo,
Ben blij met dit schema, ik ga ook reizen met een stel tieners, en ik denk dat ik hem grote lijnen overneem…heel fijn!
Mijn vraag alleen is; de plaatsen aan de kust Arugam Bay en Tissamaharama Rekawa zijn dat ook zeeen om dan die tijd begin augustus goed te snorkelen, of is dan de zee te wild??
En zijn er eigenlijk ook een soort jungletochten in Sri Lanka?
Ik begrijp dat je dus ook goed ter plekke een auto met chauffeur kan regelen? Of is dat niet zo goed te doen en is dat wel betrouwbaar genoeg?
En ik zie niet of jullie nog een gedeelte met de trein gaan, of hebben jullie besloten dat niet te doen?

Hoor graag tips.
Hartelijke dank alvast.
En veel plezier met de voorbereiding!!

H​oi hoi,

[ul]
[li]Nee alledrie geen snorkel, al is het bij Arugam wel met een bootje mogelijk naar rifgebieden verder van de kust. Bij Trinco/Nilaveli en bij Passi kan het dat seizoen zowel vanaf de kust als met boot.[/li][li]Jungletocht is alleen Sinharaja[/li][li]Lees forum voor auto-chauffeur, voor taxiritjes kan het best ter plekke maar voor meerdaagse trips waarbij je ook wil dat ie goed Engels spreekt en licensed tour guide is zou ik ofwel ter plekke een paar dagen de tijd nemen ofwel vanuit NL regelen.[/li][/ul]

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hai Erik,

Bedankt voor je reactie.
Wij hebben 4 weken en het lijkt me lekker om dan te beginnen met veel high lights en veel doen en dan te eindigen bij een strand waar de kinderen lekker kunnen snorkelen. Heb jij dan een suggestie om mijn reis te eindigen in Trinco/Nivalli of Passi, of is dat gewoon niet te doen?
Oke ik ga zoeken voor de jungle tocht, heb jij daar zelf ook ervaring mee?
Kan je dan evengoed ter plekke wel een betrouwbare guide vinden? Of raad jij dan aan toch het niet NL te regelen?

Thanks!!!

Hoi maar weer,

Gewoon aan einde strand doen. Vanuit Passi is 1 x per dag direkte trein (Valaichchenai) naar Colombo, vanuit Trinco heb je aansluitende verbinding. Stoel vantevoren reserveren is net als bij de Ella thee-lijn aan te bevelen. Net als voor oostkust accomodatie, die boekt snel vol. Ter plekke een licensed tour guide voor meerdaagse tocht, in zomerhoogseizoen - is behoorlijk lastig. Gewoon vantevoren voordat de goeden weg zijn.
Ja hoor Sinharaja hebben we twee keer dagtocht gedaan, meer jungle dan dat kun je het niet hebben. :chin:

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Ola,

Thanks Erik!
Ik ga even kijken hoe ik dan de reis doe, maar ik vind het een goed idee om dan op het strand te eindigen. Alleen que reizen is het denk ik niet logisch of handig…
Stoel van te voren te reserveren, waar kan ik dat het beste doen?
En heb jij misschien suggesties voor een goede chauffeur in nederland? En doe die ook een trip voor een paar dagen of moet je dan de hele vakantie met ze op pad?
Top van de jungle!
Bedankt voor het mee denken…ben er erg blij mee!!

Hoi maar weer,

Gewoon schema omdraaien in de zomer. Eerst Galle, dan Sinharaja, dan Ella en de rest van centrale attracties en daarna ooststrand.
Trein: zie o.a. seat61 voor de reserveeropties. Chauffeurs via Internet zullen minimaal 3-4 dagen willen reizen dus dat past redelijk voor jullie. De ‘onze’ is te vinden als je een prive-WW-bericht stuurt of op srilanka.paginamarkt.nl - op de laatste site worden er heel wat geadverteerd.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hallo Erik,

Ik had je een prive bericht gestuurd maar ik ben bang dat die niet is aangekomen?
Ik had een vraagje over de chauffeur en de reis om te draaien.
Zit te twijfelen wel of niet naar Galle te gaan, is dat echt de moeite waard? mooie stad, die je niet mag missen?
Hartelijke dank weer.

Vriendelijke groet,
Sandra.

Hoi Sandra,

Gisteren echt een antwoord gestuurd maar WW is wat complex. Ik zou gewoon je route omdraaien met 1e nachten Negombo, Galle is 3 uur per taxi en 6 uur per OV van Airport dus beetje veel. En voor algemene systeem: onderstaande tekst is vertaald van Tripadvisor en komt binnen 1-2 maanden in de stickies van het nieuw te openen Lankaprikbord. Doe er je voordeel mee, zeker in de zomer moet je vaak gewoon routes veranderen om te kunnen profiteren van een chauffeur want de minimum dagelijkse afstand is ter bescherming van toerist en zijn businesss…

<Erik> & [Sandya]

Privévervoer (taxi, dagtrips, rondreizen met chauffeur)
Naast het elders uitgelegde openbaar vervoer is er natuurlijk ook privévervoer. Te definieeren als auto met Lankaanse bestuurder. (Technisch, binnen een aantal regels, is autohuur en dan zelf rijden toegestaan maar vanwege een lange lijst redenen raden we hier sterk aan dat niet te doen.)
Hoe je precies het vervoer deel maakt van je route maakt niet zoveel uit: gehele rondreis met zelfde auto-chauffeur, of met trein naar een basisplaats en vandaar dagtrips, of taxiritten – voor allen gelden grofweg dezelfde regels. En naast auto’s kunnen driewielers oftewel tuk-tuks ook een rol spelen als de afstand en de hoeveelheid bagage beperkt is – hier gaan we verder niet in detail op in.

De twee inhuurmodellen
In het hele metier van onderhandelen over prijs en condities zie je steeds dit onderscheid terug – vandaar dat we de hoofdlijnen uitleggen. Het principe is simpel: chauffeurs kunnen niet zomaar ‘buiten hun regio werken’ (ritjes terug krijgen etc.), net zoals in veel andere landen. Dus ofwel ze keren leeg en ondeclareerbaar terug naar hun woonplaats (en houden daarmee rekening in de prijsstelling), of ze maken het laatste stuk van de rondreis ook leeg maar betaald door de toerist. Door dit onderscheid zijn er twee manieren van inhuur
A) Enkele reis taxirit
De kilometerprijs hiervan is ongeveer 60% meer dan van model B), omdat de lege terugrit in de prijs verdisconteerd zit. Reken op ongeveer LKR 70-80 per km voor een sedan, en voor een minivan LKR 5-10 per km extra – beiden exclusief eventuele tol voor de Expressway. Als je deze inhhuur nodig hebt is het i.h.a. zinloos te proberen dit vantevoren te regelen, omdat de chauffeur echt gebaseerd moet zijn op het startpunt van deze rit. Alle operators en freelance chauffeurs die je via Internet kunt bereiken komen uit regio Colombo, en zouden in hun prijsstelling eerst de prijzige rit naar jouw beginpunt moeten meenemen. Dus voor dit soort ritten neem je indien vanaf vliegveld de Tour Desks (die vaste prijzen kennen) en vanaf andere plaatsen vraag je lokaal, via bijvoorbeeld hotel of tuktuk chauffeurs of beach boys, naar een taxi. Verderop zie je nog een paragraaf met criteria voor dagtrips, enkele daarvan kunnen ook helpen in dit rondvraag-proces.
Bij dit rondvragen zijn er nog wel enkele aandachtspunten. Onder een (vooralsnog onvertaald) stukje ervaring in het Engels met de lokale ‘kartel-mafia’, geen nadere toelichting nodig.
“If you arrange a price with a driver in town my advice would be to keep details such as price and exact departure time to yourself. A group of four of us ended up in a situation where our taxi was blocked in by another taxi as we tried to depart, as it was claimed the price was too low. After some negotiation between the guy in our group who had booked the taxi, the driver and the other driver blocking the road it was agreed that the price would increase by 1000 rupees. We also ended up with another local guy in vehicle who appeared to be there to keep an eye on our driver.
When we had a moment alone with the driver as the other guy had gone to the toilet he claimed that the manager from our hotel had called a rival taxi and informed them of the price we were to pay which led to us being blocked in. He also claimed that the extra 1000 rupees would be paid to the hotel manager. This is plausible as the manager had casually quizzed all of us about departure times and price - he had on many occasions offered to book us a taxi himself for a far greater price.”
B) Rondreismodel
Dit geldt zowel voor hele rondreizen met begin vanaf vliegveld als voor dagtrips of zelfs meerdaagse trips vanaf een (hotel/appartement) basis, behalve dat voor dagtrips een paar puntjes vervallen.
Reken op ongeveer LKR 40-50 per km voor een sedan, met dezelfde extra’s voor minivan en tol als boven. En voor de gemiddelde route komt dat neer op iets van USD 50-60/dag. Maar er zijn een paar extra eisen die, linksom of rechtsom, door alle freelance chauffeurs en operators opgelegd worden voor dit model; zonder die eisen zouden ze hun (vaste) kosten niet terugverdienen.

  • Het bedrag is voor een volledige ronde, dus uitgaand van terugkeer naar zijn basis en vertrekpunt. In het vaak voorkomende model dat je hem wegstuurt als het laatste deel van de vakantie, een aantal stranddagen, begint dan is het laatste stuk van de rondreis ook leeg maar betaald door jou de toerist. Bijvoorbeeld de afstand strandplaats-vliegveld (waar je reis begon). Je kreeg immers een relatief lage km-prijs vergeleken met taxi juist omdat de afspraak was dat ie geen lege terugreis in de km-prijs hoefde te verdisconteren!
  • Er is een minimale afstand per dag die gedeclareerd wordt, veelal 100-150 km. Mogelijk écht per dag en mogelijk cumulatief, waarbij dus dagen stilstaan gecompenseerd kunnen worden door dagen met erg lange ritten. Deze regel is om toeristen te ontmoedigen van het de chauffeur aanhouden voor een stilstand-dag (bijvoorbeeld vanwege uitrusten of wandeltochten) en hem daarvoor niets te hoeven betalen, terwijl zijn vaste kosten zoals salaris en autoverzekering of –huur gewoon doorlopen.
  • Je draagt de verantwoordelijkheid dat hij elke avond/ochtend te eten en een slaapplaats heeft. Zie een ander artikel over accomodatieboekingen, dat legt het model van gratis “driver’s quarter” uit. Heeft de gekozen accomodatie dat niet, dan moet je de chauffeur iets van Rs 2.000-2.500 per nacht betalen voor een homestay-slaapplek en eten.
  • Over maaltijden gesproken: je bent niet verantwoordelijk voor zijn lunch, maar er is wel een etiquette (geldt ook voor taxiritten). Als je luncht in een toeristenrestaurant, dan kan dit door de daar geldende wat hogere prijzen aan de chauffeur een gratis rice & curry lunch ‘aan de keukentafel’ aanbieden. Kies je ervoor om zelf te lunchen in een goedkoop lokaal restaurant, of te picknicken met in winkel gekocht eten, dan is het netjes (maar niet verplicht) om ook zijn goedkope lunch te betalen.
  • Nu we het toch over etiquette hebben: toeristen vragen vaak naar gangbare fooien. Voor zowel rondreizen als voor lange taxiritten is, indien ze goede service geleverd hebben, 500 roepie per dag een eerlijk maximaal bedrag dat in lijn is met de lokale salarissen.
    Rekenwerk voor het rondreismodel
    Net als bij de afweging flappentap of cash is er geen eenduidig beter model. ‘Het hangt ervan af’, en onderstaand de factoren die het beïnvloeden. Groot voordeel van het rondreismodel is de veel lagere kilometerprijs. Groot nadeel is de minimale gedeclareerde dagelijkse afstand (cumulatief of echt per dag). Hieronder twee voorbeeldgevallen, gebaseerd op bepalen van minimum per dag (geen cumulatieve compensatie). Je kunt met deze gevallen en de gegeven formules zelf aan de slag om het voor jou optimale model te bepalen, en misschien wel je route te veranderen om goedkoper uit te zijn. Afstanden kun je halen uit sites zoals Google Maps of Thinknet; de afstanden hieronder zijn zeker niet exact maar uitermate grofmazige afrondingen om makkelijker te kunnen rekenen.
    Geval 1
    Route: Airport-Dambulla-Kandy -Ella-Tissa-Unuwatuna- Airport. Verblijfsduur is 3 nachten Dambulla, 2 nachten Kandy, 2 nachten Ella (misschien neem je de trein en pikt de auto je weer in Ella op), 1 nacht Tissa en dan 5 nachten Unawatuna waar je afscheid neemt van de chauffeur. Afgeronde afstanden zijn 150 km – 100 km – 150 km – 100 km - 100 km – 150 km. Dus rondreiskosten zijn 750 km ‘netto’ inclusief lege terugkeer naar airport, plus 400 km omdat je 4 dagen op een vaste standplaats blijft en het dagelijks minimum in werking treedt. Dat is 1150 km @Rs 50 maakt Rs 57.500. Omdat je waarschijnlijk uit Dambulla, Kandy en Ella ook overdag wat trips maakt komt die 100 km helemaal zo slecht niet uit. Voor het totaalbedrag moet je nog Rs 11.000 toevoegen voor de taxirit aan het einde inclusief Rs 1.000 tol, dus dat is Rs 68.500.
    Geval 2
    We nemen dezelfde route maar kiezen een langere verblijfsduur. Nu 3 nachten Dambulla, 4 nachten Kandy (o.a. trekking), 3 nachten Ella (meer trekking), 2 nachten Tissa en dan 4 nachten Unawatuna. Nu wordt de rondreisprijs 1550 km door extra ‘stilstand’ dagen, nog steeds ervan uitgaande dat de chauffeur beter aan het einde kan worden weggestuurd vanwege 3 dagen stilstand. 1550 @ Rs 50 is Rs 77.500, plus Rs 11.000 wordt Rs 88.500.
    Voor dit geval (wel eigenlijk beiden) nu de taxiprijs. Het treindeel telt nu niet mee, dus afstand is 600 km. Kosten dan 600 @ Rs 75 wordt Rs 45.000 plus 1.000 tol. Klinkt goedkoper maar je moet nu wél alle uitstapjes vanaf standplaats erbij optellen; in geval van auto is dat altijd Rs 45/km, tuktuk of bus zal soms ook kunnen. Blijft staan dat voor geval 1 het rondreismodel goedkoper uitkomt en voor geval 2 het taximodel.
    Conclusie is dat “je route veranderen om goedkoper uit te zijn” geregeld helpt. Optimaal gebruik van het rondreismodel betekent dat je lange verblijven op een standplaats vermijdt tenzij je echt de auto elke dag nodig hebt zoals in de Culturele Driehoek. Lange standplaats-verblijven aan het strand doe je dus maar aan het begin of eind van de tour. Bijvoorbeeld de ‘ideale’ zomer-route wordt daardoor een 5-6 daagse rit door Theegebieden, Kandy en Driehoek voordat je aan de oostkust afscheid neemt van de chauffeur. Reis terug naar Colombo op het einde is dan trein, binnenlandse vlucht of een dure taxi.
    Reisagent of vrije jongen?
    Een taxi krijgen is nog relatief makkelijk, boven is uitgelegd dat je dit ter plekke regelt. Maar hoe je voor het auto-met-chauffeur rondreis model de juiste match krijgt is lastiger. Hier is geen eenduidig antwoord op, het hangt mede ervan af of prijs danwel kwaliteitsgarantie voor jou de doorslag geeft. Want heel wat ‘vrije jongens’ (freelancers) kun je ook tegenkomen in de rol van ingehuurd chauffeur door een agent, en dan heb je een andere situatie dan wanneer je ze rechtstreeks inhuurt. For the record: grote Lankaanse operators zijn bijvoorbeeld Aitken Spence, Jetwing, Luxe Asia, Tangerine en Walkers maar voor Nederlandse operators kun je bijvoorbeeld terecht op srilanka.startpagina.nl en srilanka-vakantie.startpagina.nl. Freelancers zijn er echt duizenden, met sterk wisselende kwaliteit (net als bij de kleinere Lankaanse operators), dus hun namen moet je middels via-via berichten of sites als paginamarkt vinden. Terug naar de grote operators: de Tour Desks op het vliegveld zijn allen betrouwbaar maar écht bedoeld voor taxiritten. Ze kunnen prima ter plekke een rondreis voor je regelen maar dan krijg je een matig Engels sprekende chauffeur die beslist geen licensed tour guide is, terwijl je bij regelen-van-tevoren (transport, niet persé route of accomodatie) voor dezelfde prijs wél een tour guide kunt verwachten.
    Pluspunten van freelancers
  • Vaak wat goedkoper dan transport via reisagent
  • Je hebt voor het boeken direkt kontakt met de chauffeur en krijgt dus meer gevoel over o.a. zijn Engels
  • Meer flexibiliteit in afspraken zoals ‘geen bezoeken aan winkels-vermomd-als-attracties of met andere woorden tourist traps’. Die leveren extra inkomen op voor chauffeur (en agent) maar veelal extra irritatie voor de toerist.
    Minpunten van freelancers (dus pluspunten van het regelen via agent)
  • Accomodatie regelen is lastiger. De freelancer moet dit en het e-mailen met jou tussendoor doen terwijl hij met anderen op toer is, de agent heeft hiervoor gespecialiseerde mensen overdag op kantoor. Boeken van accomodatie via je freelancer/agent is overigens zeker het overwegen waard, zie het artikel over boekingen voor de specifieke voordelen hiervan vergeleken met zelf doen via sites als Agoda/Expedia.
  • Geen reserveplan. Zowel voor als hij ziek wordt of overboekt blijkt en niet kan rijden, of zelfs als het een slechte match blijkt te zijn tot aan diefstal of ongewenste avances naar dames toe. Bij een agent kun je om een kwalitatief even goede vervangen vragen en is ook de ‘stok achter de deur’ dat deze man niet meer ingehuurd wordt of zelfs bij de politie gemeld, bij vrije jongen is er gewoon statistisch meer risico. Ook op sturen van een slechte vervanger indien hij overboekt is, wederom heb je “minder poot om op te staan als je minder betaald hebt”.
  • Lastiger regelen van aanbetalingen. Voor accomodatie is dat 50-100%, voor de toer zelf maximaal 10-20%. Advies aan de toerist is nooit geld over te maken per bank of PayPal, want dan heb je geen leveringsgarantie; gebruik credit card. (Dit geldt voor overmaken naar Sri Lanka, een Nederlandse/Belgische agent heeft hele andere beschermingen tegen niet leveren dus kan gewoon per bank betaald worden.) En toegang tot credit card betalingsontvangst is wederom makkelijker voor agenten dan voor freelancers.
    Eisen voor boeken van dagtrips
    Dit zijn speciale ‘rondreizen’ omdat de chauffeur elke avond terug is op zijn honk, dus geen drivers quarters of lege terugreis. Hier is het selectieproces van agent/chauffeur veelal ter plekke, geen reden om vantevoren te regelen. Het lijkt enigszins op het vinden van een enkele reis taxirit. Toch mag je hier wat meer verwachten dan puur transport, dus bij het rondvragen (inclusief bij de hotelreceptie) mag je op prijs vergelijken mits aan de volgende eisen voldaan wordt:
  1. De chauffeur is een Tourist Board licensed guide, hierdoor heeft hij voldoende goed Engels en voldoende kennis van de attracties.
  2. De door jou vantevoren geïnspecteerde auto heeft werkende AC en is goed onderhouden
  3. De auto is goed verzekerd, inclusief voor vervoer van toeristen
  4. Er is een kantooradres niet ver van het hotel (dit jaagt ‘beach boys’ weg, die hebben de neiging om na problemen met een rit een paar dagen onzichtbaar te worden inclusief uitschakelen van hun jou bekende mobiele nummer).
    En verder kijk je natuurlijk of de prijs voor dezelfde waar is als bij de anderen, denk maar aan de bovengenoemde winkels-vermomd-als-attracties en aan reserveplan bij autopech of ziekte van de chauffeur.

Reistijden
Een laatste punt wat geregeld mis gaat bij plannen van rondreizen en taxiritten is de snelheid. Boven waren al sites gegeven die helpen afstanden te plannen, maar specifiek Google Maps geeft ook reistijd en doet dat faliekant fout omdat een wereldwijd gemiddelde gebruikt wordt. In Sri Lanka veilige gemiddelden, ook rekening houdend met spitsuren (want vrijwel nergens is er een ‘rondweg’), zijn

  • 100 km/uur op de enkele Expressways
  • 70 km/uur op enkele vernieuwde wegen in dunbevolkte gebieden. Bijvoorbeeld alles ten noorden van de Vavuniya-Habarana-Trinco as en ten oosten van Habarana-Pollonaruwa-Batticaloa-Pottuvil.
  • Op alle andere lange afstanden, inclusief de ‘Highways’ met een A-nummer, 35-40 km/uur
    Dit verklaart waarom een normale reisroute per dag maximaal 100-150 km zal zijn (3-5 uur vermoeiend reizen), en daarmee voor een rondreis USD 50-60/dag.
1 like

Hallo Erik,

Tjee wat een uitleg…super!!!
Ik heb hem doorgelezen, maar ga dat nog maar een keer doen want het is wel heel veel informatie!
Maar heel goed het is goed om me er goed in te verdiepen!
Zit nu ook gebogen om de reis om te gooien en dus wel of niet naar Galle te gaan…Misschien heb jij een goede suggestie voor een reis. Of begin je daar niet aan, dat kan me ook goed voorstellen namelijk. Want volgens mij heb je het best druk met dit forum.

In ieder geval erg bedankt, en ga er van de week even goed voor zitten en even overleggen met het thuisfront.
Vriendelijke groet,
Sandra.

Hallo Erik,

Ik had een bericht geschreven maar zie hem niet verschijnen op de site. Snap er niks van. Heb jij hem wel ontvangen of is het verkeerd gegaan?

Vriendelijke groet,
Sandra

Geen idee die nieuwe WW berichtenoptie, kan buggy zijn.

In NL heb ik soms wel tijd om reisplannen te maken maar hier on the move in Lanka en volgende week India (met nog veel minder wifi en tijd) lukt dat niet, het blijft bij reageren/checken op wat anderen voorstellen. Marjolein is helaas voor de lezertjes ook op pad, nu zo’n 300 km hiervandaan en vanavond ben ik Jaffna wat weer 250 km verder is, dus op lange termijn helpt het ons beiden om betere antwoorden te geven maar op korte termijn is het even afzien qua WW tijd :wink:

<Erik> & [Sandya]