Tips auto met chauffeur Sri Lanka

Op dit moment zijn we druk bezig met het maken van een planning voor een rondreis Sri Lanka in juli/augustus met onze 2 dochters van 11 en 8.
De planning is om ca 3 weken door Sri Lanka te reizen, wel willen we daar volop genieten en al veel van te voren regelen.
Ons lijkt dit dan ook heerlijk relaxed om dit te doen met een auto met chauffeur. Heeft er iemand tips en adressen waar ik dit
het beste kan regelen. En is het beter om zelf de hotels en B&B vooraf te regelen via bijv booking.com of AIRBNB of dit uit handen te geven
aan de chauffeur? De planning is nu:

2 dagen Negombo of Waikkal
3 dagen Sigiriya (Dambulla/ Sigiriya /Polonnaruwa/Minneriya)
3 dagen Nilavelli
2 dagen Kandy
1 dag Kitulgala
2 dagen Nuwara Eliya
2 dagen Ella
2 dagen Yala
3 dagen Tangalle of Mirissa (evt van daaruit naar Sinharadja)

Is deze planning goed te doen en heeft iemand tips voor een accomodatie in Nuwara Eliya en wat is
leuker met kinderen Tangalle of Mirissa?

Groetjes,
Saskia

De zee is heel ruw bij Tangalle, ik weet niet of het bij Mirissa minder is.
Wij zijn vorig jaar zomer geweest met onze zoons van 15 en 17, ze hebben het wel geprobeerd in de zee maar het was toch té. Bij Unawatuna en Bentota was er wel een lekkere golfslag, goed te doen.

1 like

Hoi hoi,

Verwacht weinig van de zuidkust qua zee ja, zelfs de riffen houden het niet echt zwembaar; U’tuna en Hikka zijn ietsje beter op dit gebied.

Zolang je acco boekt met gratis drivers quarter kun je dat ook zelf doen, maar het lastige is dat je moeilijk kunt uitvinden of dat er is. Op de boekingswebsites staat het niet vermeld, en direkt kontakt met hotels doe je sowieso meestal niet o.a. omdat die op de eigen site 50-100% meer moeten rekenen dan via Expedia/Agoda etc. Onze aanpak is om chauffeur te zoeken, samen met hem lijst hotels te bepalen, en dan broken-down aan hem de prijs (BB basis) te vragen. Is die vergelijkbaar met de sites dan zeker via hem boeken. Voordelen zijn dan o.a. dat ie vaak betere kamers krijgt en dat ie halfboard kan boeken, en dat heb je in kleinere stopoverplaatsen nodig want daar bestaan geen restaurants buiten de deur.
Goede acco kan echt niet worden aanbevolen als je geen budget noemt, voor Eliya wordt dan het standaardantwoord de tophotels zoalss Tea Factory, Araliya Green Hills en Langdale - de laatste 2 zijn de enigen met een (verwarmd) buitenzwembad maar dat is sowieso niet echt relevant daar omdat het veelal koud en bewolkt is.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

De reis lijkt mij leuk opgezet. Heb je (qua afstand/prijs) er bewust voor gekozen om Wilpattu en Anaradhapura buiten beschouwing te laten? Een dagje minder in Negombo en een stranddag minder in Nilavelli of Tangalle kan je er ook voor kiezen om een safari te doen in Wilpattu en de oude stad van Anaradhapura te bekijken. Dit kost natuurlijk wel iets meer i.v.m. de safari en de extra kilometers, maar voegt ook zeker wat toe. Je kan dan via Puttalam naar Anaradhapura rijden. Vandaar (eventueel via Mihintale) naar Sigiriya. Wordt het programma wel iets drukker van maar is zeker wel de moeite waard.

In die periode kan je zelf boeken, alleen zit je soms (zoals Erik al aangeeft) met de drivers quarters. De chauffeur heeft trouwens ook meestal zijn eigen adresjes (familie/vrienden/goedkope overnachting) waar hij terecht kan. Dit kan natuurlijk wat extra kosten met zich meebrengen, maar meer dan € 15,-- per dag is dit meestal niet.

Ik zou wel een prijsvergelijk doen met een freelance chauffeur of een chauffeur die werkt via een (lokale) touroperator. Wij krijgen weleens mailtjes/telefoontjes van toeristen die stranden omdat de chauffeur ziek is met de vraag of wij een chauffeur kunnen regelen. Geen probleem natuurlijk, maar één of twee dagen verlies kan wel het schema behoorlijk in de war brengen.

1 like

Hoi Hoi,

Allereerst bedankt voor jullie snelle en waardevolle reacties. De reden waarom wij Wilpattu en Anuradhapura niet in de planning hebben is vanwege de langere reisafstanden. Mijn vraag is dan ook of dit echt iets toevoegt t.o.v. Minneriya en Polonnaruwa, als dit zo is gaan een keuze maken en eventueel onze planning aanpassen.
Ons budget voor Nuwara Eliya is ca. € 50/75 per nacht, misschien is het beter om hier 1 nacht te verblijven en de volgden dag met de trein door te reizen naar Ella. Op dit moment zoek ik op allerlei sites als booking.com, agoda en airbnb en wanneer ik een accomodatie rechtstreeks benader valt het mij nu juist op dat het vaak goedkoper is dan via deze sites.
We skippen nu zeker Tangalle of Mirissa en gaan voor Unawatuna of Hikkaduwa om van daaruit een dagje naar Sinharadja te gaan.
Mijn belangrijkste vraag is of iemand van jullie goede ervaringen heeft met een bepaalde chauffeur en of ik hier het adres of de link van kan krijgen. Alle tips zijn welkom! Voor mijn gevoel bepaalt een goede en fijne chauffeur toch een heel deel van je reis vooral voor een periode van 3 weken.
Groetjes,
Saskia

Hoi maar weer,

Wilpattu heeft meer variatie, Minneriya grotere kuddes olifanten. Jullie keuze .

Okay, in Eliya dan misschien Galway of dat Wie is de Mol hotel van 2015, dat zijn beiden middenklasse. Hotels in lagere segmenten bieden inderdaad wel eens zelf betaalbare block rates, maar in onze ervaring uitzonderingen. Freelance chauffeurs gaan via ons via privebericht, nooit openlijk in forum.

Sukses,

<Erk> & [Sandy]

Hoi

De planning kan je het beste afstemmen met een chauffeur, maar het lijkt mij prima te doen.
Als je nog op zoek bent naar een goede en betrouwbare chauffeur, dan kan ik een chauffeur aanraden. Ik ken hem persoonlijk en heb met hem gereisd in 2011. Hij helpt ook adoptiekinderen in Nederland met het zoeken naar hun biologische ouders. Andrew is erg betrouwbaar, superaardig en vol goede ideën. Spreekt zelfs wat Nederlandse woordjes.

Sri Lanka is fantastisch om te zijn en te zien, een rondreis is zeker de moeite waard!!

Gr Albert

PS: De chauffeur regelt desgewenst ook alle accomodatie. Voor meer info kan je contact met mij opnemen als je wilt

Post aangepast: Het is niet toegestaan om chauffeurs op deze manier te promoten. Neem a.u.b. contact met elkaar op via een privébericht als je deze gegevens wilt uitwisselen.

@Langkapura: Excuses en begrijpelijk, inmiddels uitgewisseld per pm

Beste Ploegske,

Geen probleem uiteraard. Heb jij wellicht nog een leuk reisverhaal of goede tips/adviezen voor onze andere forumleden?

Hoi Ploegske,
Ik zou graag in contact komen met Andrew.
Miss kunt u mijn daar mee helpen?
Mvg County…

Uiteraard, ik heb je een PB gestuurd.

Beste Ploegske,

Volgend jaar willen mijn vriend en ik ook gaan rondreizen op Sri Lanka en ik zou graag in contact willen komen met Andrew.
Kunt u mij aan zijn contactgegevens helpen?
Alvast bedankt!

Gr. SuuuSke

Uiteraard, zie je privé berichten!

1 like

Hoi Ploegske,
ook wij zouden graag contact willen met Andrew. Hij zal het wel erg druk krijgen:slywink::slywink::slywink:

Dan moet ie maar geen chauffeur worden :wink: Hij zal het vast niet erg vinden…
Je hebt een PB inmiddels!

Er zijn verschillende mogelijkheden, ook SAY - tours heeft chauffeurs die graag hun vaderland aan de gasten willen laten zien.
Wij regelen ook de goedkopere hotels voor de toerist.

Er zijn verschillende mogelijkheden, ook SAY - tours heeft chauffeurs die graag hun vaderland aan de gasten willen laten zien.
Wij regelen ook de goedkopere hotels voor de toerist.

Ik kan Vipula aanbevelen als chauffeur, hij heeft veel ervaring met nederlandse gasten. Mail mij gerust een PB voor meer informatie. Andre

1 like