Tips voor onze reis

Hoi allemaal,

Het gaat al opschieten, in december vertrekken mijn vriend en ik naar zuid-Afrika. Onze route en accomodaties liggen al vast, maar tips wat verder te doen zijn natuurlijk altijd handig!

  1. Amsterdam-Johannesburg
  2. Johannesburg-Witrivier (Pretoria of andere tips?)
  3. Witrivier-Kruger NP nabij Numbi gate (Panoramaroute of meteen Kruger?)
  4. Kruger (wanneer het beste safari’s doen?)
  5. Kruger - Swaziland
  6. Swaziland-Hluhluwe
  7. Hluhluwe-Umhlanga
  8. Umhlanga-Drakensbergen
  9. Drakensbergen
  10. Drakensbergen-Bloemfontein
  11. Bloemfontein-Cradock
  12. Cradock-Graaff Reinet (Zebra NP?)
  13. Graaf Reinett-Oudtshoorn (Swartbergpass?)
  14. Oudtshoorn-Wijnstreek (Montagu)
  15. Wijnstreek-Kaapstad
  16. Kaapstad
  17. Kaapstad-Amsterdam
  18. Amsterdam

Aangezien we vaak maar 1 nacht overnachten, vind ik het met name moeilijk om in te schatten of we die dag blijven of beter meteen door kunnen rijden.

Ik ben benieuwd of jullie tips hebben!

Groet, Judith

Via Wereldwijzer app

Hallo Judith

Misschien zou het makkelijk zijn als je toch aangeeft hoe lang je voor deze en gene uit trekt!
En bij 9 schrijf je Drakensbergen-Bloemfontein, vergeet indien mogelijk niet het Golden Gate NP,
echt de moeite waard, meer als Bloemfontein!
Houd ook in het oog dat het hier en daar op zijn zachtst gezegd behoorlijk warm kan zijn,
wij tikten zelfs half juli (hartje winter) in Hluhluwe NP in de middag al ergens 37 graden aan!
Jammer dat je alle overnachtingen al vast gezet hebt, het geeft soms zo’n verplichting om
ergens te moeten komen!
Wij deden in juli de Route in omgekeerde volgorde van dag tot dag zonder problemen op de bonnefooi!

Veel planplezier

Gezien de zomer/school vakantie, is jet goed dat je alle accomodaties hebt vast gelegd, alleen jammer dat je bijna overal maar 1 nacht blijft, nu zit je alleen maar in de auto om naar de volgende plek te rijden, de afstanden zijn groot. Dis beel tijd om iets te zoen en te doen per dag zijn bijna niet mogelijk. Jammer. En op bepaalde plekken is het ook in december extreem druk, de parken, kust, Kaapstad.

Overal is veel te doen, zeker al rond Johannesnurg en Pretoria. Joburg, apartheids museum, Lillies farm, en meer,Pretoria, Schanskop fort, Voortrekkersmonument, en meer. Met zonsopgang ( rond 04.00 uur) naar het Krugerpark in gaan en daar de hele dag rondrijden tot zonsondergang ongeveer 19.00 uur.

In Swazieland,kan je veel wandelen en hebben je ook wildparken. Daarna Hlulhluwe, Imfolozie, park, St. Lucia, Drakensbergen Golden gate park.
Montague zeer mooie streek, veel wijngaarden en wijn estates, heerlijk om daar te zijn, eten, drinken.

Hoi Peter1950, bedankt voor je reactie. De getallen zijn de dagen, het is dus een 18 daagse reis.

Hoi Annemieke, ik ben mij ervan bewust dat het weinig is bijna overal 1 nacht. Echter is dit nu eenmaal de reis zoals hij nu staat en hebben we er eigenlijk niks aan om te horen wat jammer is aan onze planning :wink: maar natuurlijk bedankt voor je reactie, waar ik zeker ook wat aan heb! Wij hebben deze maand de kans om een mooie reis te maken, maar geen tijd/zin om deze volledig te organiseren. Daarom deze georganiseerde reis uitgekozen waarin we heel zuid Afrika doorreizen.

Hallo Judith

Zo, dat is een stevige reis, zeker gezien de tijd van het jaar!
Als je op dag 3 kiest voor de panoramaroute zullen de georganiseerde safari’s dag 4 moeten worden gedaan met eventueel een ochtend safari startend van buiten het park, of een avond safari op dag 4 en eentje in de ochtend van dag 5 en daarna richting Swaziland!
De schoolvakanties beginnen 10 december dus misschien is het in het begin niet al te druk!

En Annemieke, onze ervaring is anders dat het zeker in het noorden ook in de zomer pas rond 5 uur half 6 licht wordt en,
Kruger pas om half zes de hekken opent en 's avonds om half zeven sluit!

Veel planplezier

Hier nog twee interessante links in dit verband: http://www.saao.ac.za/public/viewing-the-sky/sun/sun-rise-and-set-times-for-places-in-south-africa/johannesburg-sunrise-and-sunset-times-for-2014/ en http://www.sanparks.org/parks/kruger/get_there/gates.php

Groetjes. Toetske

Juudepuut, misschien kan je even aangeven waar in Swaziland jullie blijven en ook de Drakensbergen, zo kunnen we iets specifieker tips geven.

Voor de rest is het een heel pittige route (maar dat weten jullie wel al :wink: ), de afstanden moeten in Zuid Afrika niet onderschat worden. Jullie zitten ook niet op hoofdwegen dus het kan langzaam rijden zijn, of beter, 200 km kunnen heel lang overkomen. Ik zou zeker altijd tijdig vertrekken vanuit ene plaats naar de andere, zodat je zeker tijdig op je accommodatie aankomt en dan nog wat kan bezoeken ter plaatse. Jullie voordeel is dat het zomer is en het toch wel langer licht blijft (zeker en vast proberen aan te komen voor het donker wordt).

Ik zou ook niet te veel willen doen. Bijvoorbeeld in Kruger, je kan eens vlug langs de Panorama route rijden en dan op weg naar Kruger. Je kan diezelfde avond nog een night drive doen, de dag nadien een day drive. Dan heb je al heel wat van Kruger mee.
Eventueel zou je de dag dat je naar Swaziland rijdt een morning drive kunnen doen, maar het worden dan wel heel lange dagen en veel indrukken tegelijk.

Wat voor tips zoek je precies, bezienswaardigheden, musea, restaurants, hikes? Ligt er al iets vast? Omdat jullie accommodatie al geboekt is, misschien dat er al excursies vastliggen?
Wanneer vertrek je precies in december? Door de schoolvakantie kunnen sommige plaatsen goed vol zitten betreffende excursies (zoals Kruger), maar als jullie begin december vertrekken zal dat wel meevallen.

Het wordt alleszins een pittige maar prachtige reis :slight_smile:

Hallo

Dat zeg ik!

Veel planplezier

Bedankt voor het meedenken! Ik had geen meldingen gehad van jullie reacties, vandaar een late reactie van mij.

Gelukkig is mijn vriend dol op (ver) autorijden en zijn wij twee jonge mensen die ervoor gaan om hier een prachtige reis uit halen! Wat ongetwijfeld ook gaat lukken! We beseffen inderdaad dat we veel vroeg moeten opstaan en het niet de meest relaxed vakantie word. We kunnen beter ook de instelling hebben niet teveel willen doen, maar gewoon genieten van wat we wel kunnen doen.

Wij reizen van 6 t/m 23 december.

Met vastleggen bedoel ik dat de accomodaties vastliggen. Qua activiteiten nog niks. Ik dacht dat excursies/game drives bij de accomodatie geregeld kunnen worden of kan ik dit beter van tevoren doen ivm drukke periode? Wij zijn meer geïnteresseerd in (sportieve) buitenactiviteiten, dan musea. Restaurant tips zijn natuurlijk ook leuk, maar daar ligt mijn focus nu niet zo op.

In Swaziland zitten wij in Mantenga Lodge en in Drakensbergen in Ardmore Guest House . Weet je dan zo al waar wij ongeveer zitten of is een adres specifieker?

Ik zoek met name tips wat wij per locatie aan te raden is om te bezoeken. Ik vind het lastig inschatten wat haalbaar om te doen/naar toe te gaan is ivm met de weinige tijd die we hebben.

Via Wereldwijzer app

Nu met de datum in december ervoor en accommodatie erachter!

6 dec. Amsterdam-Johannesburg Moafrika Lodge
7. Johannesburg-Witrivier Stille Woning
8. Witrivier-Kruger NP nabij Numbi gate Nkambeni Tented Camp
9. Kruger
10. Kruger - Swaziland Mantenga Lodge
11. Swaziland-Hluhluwe Ezulwini Game Lodge
12. Hluhluwe-Umhlanga Zeranka Lodge
13. Umhlanga-Drakensbergen Ardmore Guest House
14. Drakensbergen
15. Drakensbergen-Bloemfontein Two Bells Guesthouse
16. Bloemfontein-Cradock Die Tuishuise
17. Cradock-Graaff Reinet Karoopark Guest House
18. Graaf Reinett-Oudtshoorn The Pearl of Oudtshoorn
19. Oudtshoorn-Wijnstreek Arlies B&B
20. Wijnstreek-Kaapstad. The Walden House
21. Kaapstad
22. Kaapstad-Amsterdam
23 dec. Amsterdam

Via Wereldwijzer app

Eigenlijk jammer dat jullie niet IN Hluhluwe-iMfolozipark noch IN Mountain Zebra NP overnachten, maar ergens in de buurt.
Wellicht waren de accommodaties in vermelde parken al volgeboekt?

Groetjes. Toetske

We hebben een georganiseerde reis, dus niet zelf de accomodaties gekozen.

Via Wereldwijzer app

1 like