Tips voor mijn reis door australië

Hallo allemaal,
Ik ben 19 jaar en ik wil over 2-3 jaar een half jaar naar australië gaan om te backpacken. Ik heb al het een en ander gelezen, maar ik zit toch nog met wat vragen.

Ik wil in mijn halfjaar daar een goede mix van natuur en feesten meekrijgen, vandaar dat ik waarschijnlijk de oostkust zal bezoeken, maar ik vroeg me af hoe het daar gaat en of het in hostels makkelijk is om contact te leggen met mede backpackers waar je mee kan reizen dan wel feesten. Ik snap nml dat je af en toe wel alleen bent, maar ik heb regelmatig sociale contact eigenlijk wel nodig. Dus is het makkelijk om contact te krijgen met anderen?

Ook lees en hoor ik wisselende dingen over liften, het lijkt me echt heel leuk om af en toe met de plaatselijke bevolking mee te liften en zodoende wat mooie verhalen te horen en ook een beetje de australische cultuur mee te krijgen en wellicht wat gratis slaapplekken mee te pikken, maar is dat gevaarlijk?

Tips die niet zozeer mijn vragen beantwoorden maar wel nuttig zijn zijn ook meer dan welkom!

Frankaus

Nou, als je een leuke mix van feesten en natuur wilt, is de Oostkust inderdaad de beste keuze, denk ik.
Contacten leggen met mensen gaat echt vanzelf. In elk hostel kom je wel mensen tegen. Stel je gewoon open op, ga niet alleen aan een tafeltjes zitten, maar vraag of je bij mensen aan een tafel kunt gaan zitten, stel vragen en luister. Komt helemaal goed! Ik ging alleen op reis, maar was nooit alleen. Echt geen probleem.
Dan het liften: verwacht niet te veel liften van ‘locals’ die je ook nog even een slaapplaats aanbieden. Natuurlijk, ze bestaan, maar verwacht niet te erg dat je op die manier grote afstanden zult afleggen. Daarnaast zullen veel liften van andere backpackers zijn. In hostels zijn vaak prikborden waarop mensen nog lifters zoeken. Meestal betaal je dan mee met de benzine. Zelfs met liften bij sommige locals betaal je de benzine mee (ligt er een beetje aan waar het is. In de outback is bezine gewoon best prijzig). Als je ‘locals’ wilt ontmoeten en de Australische cultuur een beetje wilt proeven kan ik je aanraden te gaan wwoofen. Je werkt dan tegen kost en inwoning op boerderijen. Je moet wel van aanpakken weten en het dus niet erg vinden om flink te werken voor alleen eten en onderdak. Daarvoor in de plaats krijg je echter mooie verhalen mee, kun je mee naar de lokale kroeg, leer je lokale spelletjes, mag je mee naar familiefeesten, enz. enz. Zie het als een uitwisseling. Zij vinden het vaak ook leuk om van jou te leren. Ik heb op veel verschillende boerderijen gewerkt en vond het telkens weer een geweldige ervaring.

1 like

Bedankt voor je reactie! Leuk om te horen allemaal, kan niet wachten om te gaan.