Reizen door Oost-Australië vanaf januari 2013. VRAGEN en TIPS?!

Goedendag!

Mijn naam is Lorenzo Corrado

Ik ben een 20 jarige rechten student die heeft gekozen voor een vrije periode.

Ik vertrek 17 januari naar Brisbane om daar een maand als vrijwilliger in een nabij gelegen natuurgebied te werken.

Daarna vlieg ik door naar Sydney om mee te doen aan een 10-daagse surf trip in Byron Bay & Yamba beach.

Zodra ik dat achter de rug heb kan ik een aantal maanden gaan en staan waar en wanneer ik wil, en mijn idee was dan om een tijdje langs de oostkust van Australië te reizen.

Het wordt vrijwel zeker een avontuur waar ik erg naar uitkijk.

Ik heb nu de volgende vragen waar ik hoop dat jullie mij mee kunnen helpen!

**Welke plekken van oost- Australië moet ik gezien hebben en hoe zijn deze te bereiken? (auto, openbaar vervoer, te voet)

Ik krijg een Australische bankrekening met een daarbij behorend bankrekening nummer/pas.
Is het dan nog aan te raden om een creditcard te gebruiken en of aan te schaffen?

Liggen er eventuele hostels op deze route die goed toegankelijk zijn en waar een voorafgaande reservering niet verplicht is?

Is er een absolute NO GO in Australië? Daarmee bedoel ik iets wat je ABSOLUUT niet kan zeggen en/of uiten doen of laten.

Zijn er dingen die echt ontzettend handig zijn om altijd bij je te hebben tijdens een reis?

Valt er tijdens het hoogseizoen veel neerslag in Oost-Australië? **

Wees niet bang om te reageren ook al is het maar op één vraag.

Alles en iedereen is welkom!!

Ik hoop van jullie te horen.

Lorenzo Corrado

Leuk dat je naar Australië gaat. Een prachtig land!
Ik ben wel nieuwsgierig naar het vrijwilligerswerk dat je gaat doen. Waar ga je werken?
Dan je vragen:

1. Welke plekken van oost- Australië moet ik gezien hebben en hoe zijn deze te bereiken? (auto, openbaar vervoer, te voet)
    Jeetje, er zijn zoveel mooie plekken! Als je het kan betalen zou ik aanraden om een auto te kopen/huren. Een auto geeft je veel vrijheid al is het ov in het oosten ook prima. Je bent alleen afhankelijker van bustijden en komt soms wat moeilijker op bepaalde plekken.

2. Ik krijg een Australische bankrekening met een daarbij behorend bankrekening nummer/pas.
    Is het dan nog aan te raden om een creditcard te gebruiken en of aan te schaffen?
    Ja, het is handig om een creditcard te hebben. Veel hostels vragen hiernaar als je reserveert.

3. Liggen er eventuele hostels op deze route die goed toegankelijk zijn en waar een voorafgaande reservering niet verplicht is?
    Hostels genoeg aan de oostkust van Australie en eigenlijk in heel Australie. Geen enkel probleem. Als je op een gekke tijd aankomt (midden in de nacht ofzo) in een erg toeristische plaats is vooraf reserveren wel handig. Ook kan het handig zijn om vooraf te reserveren als je vervoer naar je hostel wilt (veel hostels bieden een shuttledienst aan van en naar busstations). Als je met de auto gaat reizen is het het overwegen waard om een tent mee te nemen (of daar aan te schaffen).

4. Is er een absolute NO GO in Australië? Daarmee bedoel ik iets wat je ABSOLUUT niet kan zeggen en/of uiten doen of laten.
    Hmm, kan zo niet echt iets verzinnen.

5. Zijn er dingen die echt ontzettend handig zijn om altijd bij je te hebben tijdens een reis?
    Ik vind het wel fijn om een reisgids (bv Lonely Planet) bij me te hebben.
    Verder qua kleding: werk met laagjes. Soms kan het best koud worden 's avonds.
    Vergeet je fototoestel niet:-)
    Wat ik wel handig vind: kleine, losse zakjes in je rugzak (zelf maken of kopen bij een buitensportzaak of bijvoorbeeld waszakjes gebruiken) om kleine dingetjes in te bewaren. Je hebt altijd wel van die kleine dingen als pennen, opladers, enz.
    Een adapter/wereldstekker
    Wat ik ook erg handig vond: een ministekkerdoosje waarbij je twee of drie dingen tegelijkertijd kunt opladen.

6. Valt er tijdens het hoogseizoen veel neerslag in Oost-Australië?
    In januari moet je nog niet naar het noorden (Cairns) want daar is het regenseizoen dan aan de gang. Blijf dus die eerste tijd wat zuidelijker!

Nog een vraag: waarom eerst bij Brisbane en dan naar Sydney om te gaan surfen in Byron??? Byron ligt veel dichter bij Brisbane

Bedankt voor je reactie, en excuses voor mijn late reactie!

Top, bedankt voor de info.
Toch maar even een creditcard aangevraagd.

Ik ga een maandje werken in het Currimbin Wildlife Sanctuary.

De reden waarom ik eerst naar Sydney ga is omdat ik met een groep ga surfen die zich verzamelen in Sydney.

Bedankt.