Ik ben van plan om in November naar Canada te gaan (ongeveer 1,5 maand tot 2 maanden). Ik zou heel graag het land willen verkennen, maar ik wil ook daarnaast iets doen zoals een cursus Engels volgen of vrijwilligerswerk (bijvoorbeeld in een national park). Een combinatie dus van reizen en study/work waarbij je snel andere jonge mensen leert kennen. Ik vraag me af of iemand hiermee ervaring heeft of toevallig ook van plan is om binnenkort zoiets te gaan doen. Ik heb nog nooit zoiets gedaan en ben ook nog nooit in Canada geweest, dus alle tips zijn van harte welkom. Alvast bedankt
Canada is een geweldig en prachtig mooi land, maar november (en december) zou ik toch niet kiezen om te reizen. De winter kan je plannen aardig in de war sturen en 1,5 tot 2 maanden is wel erg kort om “het land te leren kennen”.
Voor een (taal-) studie korter dan 6 maanden heb je geen visum/vergunning nodig, maar om te werken wel. Voor jongeren is het WHP programma daarvoor beschikbaar en daar is veel over te lezen op dit forum.
Voor vrijwilligerswerk is geen werkvergunning nodig. In de Nationale Parken zijn nauwelijks vrijwilligersposities, want het zijn overheidsbanen. Vrijwel alle parken zijn trouwens gesloten in die periode, omdat ze onbegaanbaar worden met sneeuw.
In 1,5 maand kun je net de highlights van 2 of 3 provincies doen, niet het hele land verkennen (het land is een half continent, het tweede grootste land op aarde!)
Je kan bijv. wel vrijwilligerswerk doen bij festivals en evenementen, maar dat zal rustig zijn in november/december. In januari-maart hebben we in Montreal in ieder geval Igloofest (als je het niet erg vindt om bij -30 buiten te werken) en Montreal en Lumières, als je graag de winter in Canada wilt ontdekken.
Ook voor vrijwilligerswerk is, in een aantal gevallen een “work permit” nodig. Vereist zijn vrijwel altijd een bewijs van goed gedrag en goede kennis van Engels(of eventueel Frans).
Gesloten zijn de National Parks nooit(Jasper, Banff, Field, Lake Louise in West-Canada b.v. liggen in de National Parks en zijn druk bezochte wintersport-oorden), maar 's winters kunnen de wegen natuurlijk wel, al dan niet tijdelijk worden gesloten ivm weersomstandigheden. In de National Parks zijn zeker mogelijkheden voor vrijwilligerswerk met natuurlijk meer mogelijkheden in het zomer-seizoen.
Wellicht verschillend oost en west dan behoorlijk.
De enige vrijwilligersbaantjes bij Parks Canada die ik overigens in het oosten heb gezien waren voorbehouden aan Canadese studenten.
Voor vrijwilligerswerk is enkel een work permit nodig als je het langer dan 6 maanden wilt doen en/of als het een positie is waarbij je Canadese vrijwilligers in de weg zit die de werkervaring hard nodig hebben. Ik heb nog nooit gehoord dat mensen een bewijs van goed gedrag nodig hadden voor vrijwilligerswerk (tenzij speciale posities dat vereisen, maar dat zullen Canadezen dan ook moeten aanvragen).