Ik ga eind november naar Chili en heb al een globale planning, maar verdere tips zijn altijd welkom. In totaal hebben mijn vriend en ik 2,5 week effectief tijd om te reizen, we willen eerst 2 dagen in Santiago verblijven en vervolgens naar het noorden vliegen. Vlucht naar Calama en vanuit daar met de bus naar San Pedro de Atacama. Dan zijn we 2 volle dagen daar en vliegen op de 3e dag weer terug naar Santiago. Vanuit daar willen we zuidelijker richting het merengebied.
Is het aan te raden om in Santiago (op een zondagmiddag) een auto te huren en naar het merengebied te rijden? Wat moet ik me er bij voorstellen qua reistijd, hoe lang zou je hier over doen om een rondje te maken? Ik stel het zo voor me dat we een paar uur rijden per dag, onderweg stoppen en dingen bezichtigen en ergens overnachten. Maar ook willen we graag een nationaal park bezoeken, welke is het meest aan te raden in dit gebied? En hoe makkelijk is het om een goedkope overnachtingsplaats te vinden onderweg, of kun je beter van tevoren iets opzoeken/reserveren?
Een andere optie zou zijn om vanuit Santiago de bus te nemen naar een stad, bijv. Concepcion of Temuco, zodat we die kilometers alvast afgelegd hebben en daar een auto huren om zelf rond te rijden. En ook omdat een auto huren in deze steden waarschijnlijk goedkoper is dan in Santiago?
Helaas hebben we veel te weinig tijd, maar willen we toch een aantal verschillende kanten van Chili zien. Laatste 2 dagen willen we in en rondom Valparaiso verblijven voordat we weer terugvliegen.
Van Santiago naar Temuco, waar het eigenlijke merengebied begint, zijn 677 kilometers, met de auto zeker 8 á 9 uur rijden. Als je tussen deze twee steden geen plannen hebt om iets te zien, zou ik zeker met de bus gaan om de volgende redenen.
Het is minder vermoeiend, en als je gedurende de dag reist, in de bus kun je meer van het landschap genieten en eventueel een dutje doen. Boek indien mogelijk een zitplaats aan de linkerkant van de bus voor de betere uitzichten op het Andesgebergte. Overigens reizen de meeste bussen naar het merengebied gedurende de nacht. Alleen TurBus en Buses JAC hebben ook bussen die overdag reizen.
Tussen beide steden moet je met de auto 7 of 8 keer tol betalen, met de bus bespaar je die, toch zeker weer een 15.000 pesos bespaard op die manier. En als je goed zoekt kun je alleen daarvan al het busticket betalen (voor 1 persoon). En natuurlijk bespaar je kosten voor de benzine ook.
Bij de meeste Rent-a-cars in Chili heb je 300 kilometers vrij per dag, daarna betaal je per kilometer een bedrag extra. Daarom is het veel beter om in Temuco (of Pucón) een auto te huren zodat je minder kans loop om de daglimiet te overschrijden aan het einde van de huurperiode.
Ik weet trouwens niet of er ook prijsverschillen zijn tussen Santiago en andere steden voor het huren van een auto.
Als ik het begrijp ben je begin december in het merengebied? In dat geval is het gemakkelijk om een overnachtingsplaats op te zoeken, het echte hoogseizoen is Januari en februari.
We gaan inderdaad vanaf Santiago een nachtbus nemen naar Temuco en daar een auto huren. Wat ik me nog afvroeg, hoe zijn de wegen in het merengebied? Kunnen we gewoon met een mini/toyota rondrijden daar over verharde wegen? En hoe gaat het als je een nationaal park bezoekt, kun je in het park ook rijden of zijn het alleen maar wandelgebieden en laat je de auto buiten het park staan? Is het beter om vooraf (via internet?) een auto te reserveren en kun je ook op de dag zelf ergens binnenlopen? Welk verhuurbedrijf raad je aan voor de goedkoopste deal?
Alle geasfalteerde wegen in het merengebied zijn prima te doen met een gewone auto. Maar als je ook via gravelwegen (ripio in het spaans) wilt rijden moet je je route even goed plannen want niet alle gravelwegen zijn even geschikt voor een gewone auto, zeker in het Andesgebergte.
Enkele nationale parken in het merengebied hebben doorgaande wegen, bijvoorbeeld Nationaal Park Conguillio met een weg van Curacautin naar Melipeuco (gravel), Nationaal Park Villarrica met een weg van Palguin naar Coñaripe, alleen te doen met een 4x4 en alleen in begaanbaar in de zomer, en Nationaal Park Puyehue met een geasfalteerde weg van Entre Lagos naar de grens met Argentinie (naar Villa La Angostura). Maar vele andere nationale parken hebben alleen maar paden voor trekkers, bijvoorbeeld Nationaal Park Huerquehue en Nationaal Park Chiloe.
Als je in de eerste helft van december in het merengebied bent, kun je denk ik nog wel een auto huren, maar in de tweede helft van december wordt het wat lastiger denk ik en lijkt mij een auto reserveren een verstandig idee. Op de het vliegveld van Temuco zijn een aantal grote autoverhuurders en in de stad Temuco natuurlijk ook. Een nationale rent-a-car is Rosselot (www.rosselot.cl/rent-a-car/). Lokale rent-a-cars zijn altijd wat voordeliger dan de grote internationale bedrijven.
Voor het Chileens merengebied kan ik je de Chiletur Copec Zona Sur reisgids (spaanstalig) aanbevelen, verkrijgbaar in elk tankstation van Copec, met hele duidelijke kaarten en mooie route beschrijvingen.