Wat MOET ik zien in Chili?

Eind volgend jaar wil ik graag naar Chili. Heeft iemand tips wat ik absoluut niet mag missen? En is het veilig om met een huurauto van zuid naar noord te rijden?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Lous

hallo lous, allereerst weet ik niet hoelang je in chili zal zijn maar om van zuid naar noord chili te rijden ben je wel even bezig, het land is meer dan 4000 km. lang en in het zuiden van chili houdt de weg op en moet je verder via argentinie wat met een huurauto overigens wel kan tegen een meerprijs.
wat ook een groot probleem is, is dat als je op punt a een auto huurt en deze op punt b weer inlevert je een erg hoog bedrag moet bijbetalen voor de drop off kosten afhankelijk van de afstand tussen a + b, deze bedragen zijn bepaald niet misselijk en lopen in de honderden euro`s.
wat wij de eerste keer gedaan hebben is een auto huren in santiago en in 25 dagen op en neer gereden naar puerto montt en weer terug en hebben onderweg alles gezien, dit gebied (het merengebied) is zeer geschikt in de periode dat jij wilt gaan en kent een erg mooie natuur met vele meren en diverse vulkanen en vele warme bronnen en nationale parken.
de 2e keer dat hebben we in puerto natales een auto gehuurd weer voor 25 dagen en chileens en argentijns patagonie verkend met alle hoogtepunten in dit gebied en daar ook weer ingeleverd, patagonie is ook uitermate geschikt om te bezoeken in die tijd van het jaar.
de 3e keer hebben we de auto gehuurd in calama in het hoge noorden van chili voor weer 25 dagen en daar alles verkend en de auto weer ingeleverd in calama, ook dit gebied is in die tijd goed te bezoeken.
wij gaan nu voor de 4e keer naar chili om de carretera austral helemaal af te rijden en weer terug omhoog vanuit puerto montt.
je kunt dus eigenlijk het beste dit land in stukken bezoeken of je moet erg veel tijd hebben natuurlijk.
elk gebied dat ik genoemd heb heeft zijn eigen hoogtepunten en zijn allemaal de moeite waard.
dus als je weet hoelang je wilt gaan kun je je gaan verdiepen in wat je wilt zien in die bepaalde tijd.
koop alvast een paar boeken zoals lonely planet (engels) of het elmar reishandboek van henk filippo (nederlands) en begin je erin te verdiepen en bepaal zo je keuze in wat je wilt zien en bezoek uiteraard ook de reissites zoals deze en bv. www.chili.pagina.nl + www.lonelyplanet.com
als je er niet uitkomt aarzel dan niet om hier je vragen te stellen.
alvast veel plezier

Hoi Sideburner,

Bedankt voor je uitgebreide informatie. We zijn van plan 3 weken in Chili te blijven. Een huurauto lijkt ideaal, maar goed om te weten dat daar een behoorlijk prijskaartje aan zit. Misschien is de bus/trein dan een betere optie. Ik ga idd de Lonely Planet helemaal uitpluizen. Als ik nog vragen heb dan weet ik je te vinden:)

Chili is groot, tussen Arica in het noorden en Punta Arenas in het zuiden zitten 5152 kilometers (per auto dan)! Daar heb je toch echt meer dan 3 weken voor nodig als je tenminste ook nog wat wilt zien.

Daarom is het, zoals sideburner al zegt, goed om je te concentreren op een gedeelte van Chili.

Ik zou Chili ruwweg kunnen verdelen in 4 stukken.

1: Het gebied tussen Arica en Santiago, waar Putre, San Pedro de Atacama en La Serena eigenlijk de highlights zijn. Voor mensen die van woestijn en veel zon houden.
**2: **Het gebied tussen Santiago en Concepción, waarbij ik ook Valparaiso en Viña del Mar bij indeel. Vooral voor mensen die van wijn houden, er wordt veel wijn gemaakt hier en in veel steden kun je wijntours boken. Pichilemu is een surfersparadijs. Ook zijn er veel nationale parken, vooral rond Talca.
3: Het gebied tussen Concepción en Isla de Chiloe, is ideaal voor trekkings (NP Conguillio, NP Huerquehue, NP Villarrica, NP Puyehue, NP Vicente Perez Rosales, om er een aantal te noemen), vulkaanbeklimmingen (vooral Pucon), watervallen bekijken, enz. Het regent hier wel vaker.
4: Het uiterste zuiden, vooral bezocht vanwege het prachtige nationale park Torres del Paine. Hier is het seizoen voor een bezoek het kortst, het beste te bezoeken tussen December en Maart, vanwege het weer.

:vak02:
Veel reisplezier!
Groeten,
Grietzen