Roadtrip Chili

Hallo,

Mijn vriendin en ik zijn van plan om aankomend najaar naar Chili & Argentinie te gaan. We willen graag een auto huren en dan vanaf Punta Arenas naar het Noorden te rijden richting Santiago. We hebben ongeveer 3 weken de tijd.

Ik wil graag weten of dit een beetje te doen is om zelf te rijden of dat een binnenlandse vlucht aan te raden is? Hoe zijn de wegen? Kan dit met een normale auto of is een 4WD aan te raden?

Alvast bedankt,
Jeroen

3 weken is echt te kort als je onderweg ook nog wat wilt zien.
je zult een erg groot bedrag aan drop of kosten moeten bijbetalen omdat je de auto zo,n 3000 km. noordelijker weer inlevert en je moet ook voor extra autopapieren (laten) zorgen omdat je een aanzienlijk gedeelte door argentinie moet rijden.
wij hebben destijds het gebied dat jij beschrijft in 3 keren bezocht in periodes van 4 weken per keer.
eerst santiago tot puerto montt en weer terug met een huurauto
toen patagonie zowel chileens als argentijns met huurauto
en de carretera austral van puerto montt tot villa o higgins en weer terug.
alle keren een 4x4 auto gehuurd omdat je gewoonweg meer comfort hebt en de auto wat meer kan hebben en we hebben hem steeds weer op dezelfde plaats weer ingeleverd.
als je dit toch in 3 weken wilt doen zal je toch wel 1 of 2 keer een binnelandse vlucht moeten nemen maar eigenlijk is de tijd tekort voor dit hele traject.

Als het op een keus voor een 4WD aankomt, zou ik dus ook voor een 4WD gaan. Wij hadden vorig jaar een ‘normale’ auto gehuurd in het merengebied. De hoofdwegen zijn met asfalt best comfortabel, maar zodra je de leuke plekjes opzoekt wordt asfalt al snel puinverharding.
Wij hebben met ons autootje in NP Conguilo gereden, maar hebben amper wat van het park kunnen zien omdat we onze band kapot hebben gereden (moet wel zeggen dat dit park met zijn lava velden ook niet echt het beste voorbeeld is). Met behulp van een vriendelijke Chileense familie herbben we de band gelukkig nog kunnen laten plakken in het dichtstbijzijnde dorp zo’n 40km verderop.
De 3 weken zijn denk ik inderdaad te kort voor de afstand die je noemt.