Ik ga eind november een maand door chili trekken, van puerto montt tot ergens in het noorden. Wat voor vervoersmiddel raden jullie mij aan? We zijn met zijn tweeen en denken er over om misschien een auto/busje te huren of te kopen om hem in het noorden weer te verkopen. Maar, hoe makkelijk gaat dit? Anders kunnen we altijd nog met het openbaar vervoer. Het is alleen zo jammer dat je dan gebonden bent aan tijden en verbindingen.
Persoonlijk vind ik het busvervoer in Chili bijzonder goed geregeld, en is in vergelijking met Europa ook nog eens veel goedkoper. Er gaat altijd wel tenminste één bus per dag naar zelfs de kleinste dorpen. TurBus is de grootste bus-maatshappij met landelijke dekking. Natuurlijk is het wel zo dat je afhankelijk bent van vertrektijden.
Een auto huren is vrij gemakkelijk in Chili, naast de grote aanbieders zoals Hertz, Avis en Budget zijn er ook vele kleinere lokale maatschappijen die huurauto’s aanbieden die vaak wat goedkoper zijn. Een normale prijs voor een kleine auto, bijvoorbeeld een Chevrolet Corsa 1.6, is iets van 24.000 pesos per dag. Houd er rekening mee dat je voor het huren van een auto meestal een credit-card nodig hebt.
Een auto kopen is mogelijk maar de koop en de verkoop neemt wel tijd in beslag en aangezien je maar een maand door Chili gaat reizen lijkt het mij wat omslachtig.
Let op bij de aankoop dat er geen openstaande boetes uitstaan van de vorige eigenaar, want als je een auto koopt, ben je ook verantwoordelijk voor de uitstaande boetes van de vorige eigenaar. Bij de volgende link kun je controleren of een auto uitstaande boetes heeft door het kenteken van de betreffende auto in te voeren:
Hallo Hilde. Wat Grietzen zegt klopt; het busvervoer is heel goed geregeld in Chili, er gaan altijd wel bussen van noord naar zuid en andersom en er is altijd wel een plekje als je met zijn tweeen reist dus veel wachttijd zullen jullie niet hebben. Een auto huren is een prima manier om veel te zien natuurlijk maar de prijzen zijn waarschijnlijk hoger dan hier in Nederland (helemaal nu de Euro in waarde is gedaald). Ook de drop-off kosten kunnen hoog zijn dus beter is om in het noorden en zuiden bij verschillende maatschappijen te huren en grote stukken per bus te reizen (of per vliegtuig). Evt. kan ik je in contact brengen met een Nederlander en een Belg die hun autos hebben achtergelaten in Panguipulli (het is hen niet gelukt snel hun auto te verkopen tijdens de vakantie maar ze komen sowieso terug) en evt. deze wel willen verkopen
ik kan me daar ook in vinden, wij hebben nu al 3 keer een huurauto gehad in het noorden, midden en zuiden elke keer 4 weken en kan wel zeggen dat we het hele gebied wel zo,n beetje gezien hebben, je kunt met een huurauto overal komen, klein voorbeeldje, pisagua in het noorden van chili ligt 40 km van de hoofdweg en er rijdt geen openbaar vervoer naartoe en dit plaatsje kun je alleen met huurauto bereiken want liften is ook geen optie aldaar.
verder bepaal je helemaal zelf waar je wel of niet wilt stoppen en voor hoelang.
maar met de bus reizen kan ook mooi zijn en goedkoop natuurlijk.
het hangt van de persoon af en misschien zijn budget en tijdschema natuurlijk.
hey andere reizigers,
bedankt voor jullie reactie! Ik denk dat ik iid een auto ga huren en lange afstanden met de bus ga reizen. een auto kopen is misschien te omslachtig, hoewel ik hem daarna wel mee naar bolivia kan nemen en er dus langer plezier van heb… weten jullie of je met een huurauto zomaar de grens over mag? bijvoorbeeld naar bolivia of argentië?
Je kunt alleen de grens over als de eigenaar van die auto je daar toestemming voor geeft, ik geloof via een notariele akte.
En als je met de auto naar Argentinie gaat moet je er ook rekening mee houden dat je daar een verplichte verzekering (seguro obligatorio) voor moet hebben. Die Argentijnse verzekering kun je ook in Chili op veel plaatsen sluiten. Hoe dat met Bolivia en Peru zit kan ik je helaas niet vertellen…