Autohuur merengebied

Nog een vraag :smile:: we willen in Temuco een auto huren en dan ca. 9 dagen doorbrengen in het merengebied. We gaan in elk geval naar Valdivia, maar willen ook naar de bergen en meren, bijv. Pucón, Villarica, geisers etc. Het programma staat nog niet vast. Wat voor auto is in dit gebied geschikt? Kunnen we dit met een kleine auto (de goedkoopste categorie) doen? Hoe zijn de wegen?

Tips voor mooie plekken / overnachtingen zijn uiteraard welkom! We houden o.a. van vogels kijken, wandelen en kayakken (mits niet al te wild).

wij hadden een 4x4 gehuurd mar met een gewone auto kun je hier ook wel uit de voeten alhoewel een 4x4 je meer comfort geeft op de vele ripiado wegen (gravel).
nationaal park conguillio vonden wij onerandere erg mooi.
als je in de buurt komt van lota wat vlak bij concepcion ligt bezoek dan eens de oude kolenmijn waar ex mijnwerkers een rondleiding geven diep onder de grond, erg indrukwekkend.
ik weet overigens niet of deze mijn ongeschonden uit de strijd is gekomen door de recente aardbeving.

Over het algemeen is het merengebied goed te doen met een gewone auto, als je je beperkt tot de gebieden rond Pucon, Valdivia en Puerto Varas (Lago Llanquihue), zeg maar.

Als je de Ruta Interlagos wil doen (Curacautin - Melipeuco - Cunco - Villarrica/Pucon - Lican Ray - Coñaripe - Panguipulli - Futrono - Lago Ranco - Entre Lagos - Puerto Octay/La Ensenada - Puerto Varas) dan is een 4x4 toch zeker wel aan te bevelen voor bepaalde stukken want het overgrote deel van deze route is ripio (gravel) en soms erg steil. Maar wel een heel mooi alternatief voor de ruta 5.

In het hele gebied zijn heel veel termsiche baden te vinden, rond Pucon kan ik Los Pozones en Menetue aanbevelen. Vanuit Coñaripe kun je Termas Geometricas bezoeken, heel mooi.

Nationaal perk Huerquehue is mooi voor een trekking voor één dag (de wandeling naar de lagos El Toro, Lago Verde en Lago Chico).

Meer naar het zuiden is de trekking van La Picada naar Petrohue (rond de Osorno vulkaan) mooi en ook een bezoek aan de waterval bij het plaatsje Las Cascadas is leuk.

:vak02:
Groeten,
Grietzen

hmm, ik neig naar een 4x4… Hebben jullie ervaring met autoverhuurder LYS? Ik zie op hun website dat ze een betaalbare suzuki vitara 4x4 hebben ($ 490 p.w.). Bovendien zijn er bepaalde verzekeringen in de prijs inbegrepen en heb je geen eigen risico. Ze lijken een stuk goedkoper dan wat ik bijv. bij Avis vind!

De parken die jullie noemen (Conguillio, Huerquehue) lijken me prachtig en na een dag berg-op-berg-af chillen in de termas klinkt ook erg aanlokkelijk!

dank tot nu toe!

wij hebben in santiago een auto gehuurd bij lys maar bij aflevering bleek dat ze het hadden uitbesteed aan een ander verhuurbedrijf, afspraken gemaakt via e-mail klopten verders allemaal als ook de afgesproken prijs en het type auto.

Nee, ik heb geen ervaring met LYS, maar ook nooit klachten van gehoord dus het zal wel in orde zijn.
Het voordeel van een grotere rent-a-car is dat je de auto vaak kunt droppen in een andere stad (ik neem aan dat je de auto wilt achterlaten in Puerto Montto o.i.d…)

Houdt er rekening mee dat je (bijna) altijd een credit-card nodig hebt om een auto te huren.

Misschien kun je nog een beetje prijsvergelijken met de volgende rent-a-cars:

http://www.puconrentacar.cl/
http://www.trekkerchile.com/

:vak02:
Groeten,
Grietzen

http://www.automotoratamarugal.com/rent_a_car_santiago_tarifas.htm

is een autoverhuurbedrijf in Santiago met voordelige tarieven.

Groeten Wietze de Jong
www.vakantiewoningchili.nl

Wat betreft autohuur: Dit is in heel Chili eenvoudig, ik denk dat de tips hiervoor ok zijn. Hou wel rekening met het feit dat voor aflevering van een auto uit Santiago in een andere locatie een dropoff-fee geldt. Ze moeten immers die auto met eem Santiago-kenteken weer terug zien te krijgen. Dit hangt per categorie af.

Wat betreft type: Voor de voorgestelde route voldoet een normale auto, maar voor de ripio-stukken is een 4WD natuurlijk handiger. Overigens is de Ruta de Los Lagos vanaf Temuco naar Pangipulli in ieder geval geasfalteerd. Wil je echter naar de Termas toe, dan krijg je altijd met ripio te maken.

Termas: In het merengebied zijn vele termas. Vaak zijn dit complexen, zoals Thermae 2000 in Limburg, met hotels en overdekte thermale zwembaden. Dit geeft mijns inziens niet een echte therma-ervaring. Vooral rondom Pucon zijn deze baden in overvloed en zijn vaak gebonden aan een tijdsrestrictie. uurtje of twee uurtjes badderen en dan weer wegwezen. Let bij het selecteren daar goed op. Ik kan daarom vooral de Termas Geometricas bij Conaripe (ten zuiden van Villarrica) aanbevelen. Weg naar Conaripe is erg mooi, het plaatsje zelf stelt niet zoveel voor. De Termas liggen 17 KM van Conaripe in de bergen, alleen de bewegwijzering laat e.a. te wensen over. Vanuit de hoofdstraat van Conaripe bij het bordje termas naar links, vervolgens weer links en rechts de weg omhoog volgen. De Termas geometricas is het tweede complex, passeer eerst een groot overdekt complex met hotel. De Termas geometricas zjin relatief duur (10.000 pesos incl. handdoek) maar je krijgt waar voor je geld. het is basic, maar dat maakt het juist heerlijk. Zeventien open baden met water in temeperaturen varieerend van 36 tot 42 graden, twee watervallen met koudwater. Omkleedhokjes zijn als ouderwetse zwenbadhokjes en er is een cafe dat thee/koffie/soep/broodjes serveert tegen schappelijke prijzen. Alcohol niet toegestaan/verkrijgbaar, dit in tegenstelling tot de populairdere thermas rond Pucon. Ik was hier recent in september, toen was het nog winterseizoen en hadden we de hele termas voor onszelf (vriendin + mijn Chileense schoonmoeder). In december/januari, de zomer, zal het aanmerkelijk drukker zijn, hiervoor hebben ze een goed entreesysteem. Het zal dan dus wel drukker zijn.

Voor de termas is het min of meer noodzakelijk om in Conaripe te overnachten (als je vroeg wilt zijn en niet veel last te hebben van de drukte). Conaripe heeft basic accomodatie, 1 hotel (goed maar prijzig in de zomer) en ik heb verschillende residenciales gezien, niveau kamers boven de winkel. Slapen in Lican Ray of Villarrica is een alternatief.

Wat betreft Lota: Lota lijkt mij voor dit voorstel een beetje off-route, ik neem aan dat rechtstreeks van Sgo naar Temuco wordt gereist. Lota is door de aardbeving van 8-2-2010 zwaar beschadigd, vooral het monumentale park en veel huizen en wegen. De mijn heeft ook schade opgelopen maar is wel weer open vor het publiek. De ondergronse tocht eindigt alleen wat eerder vanwege een ingestort deel. Op dit moment wordt bekeken (lees: of er voldoende geld is) of de mijn verder kan worden gerestaureerd.

Veel plezier