Tips vietnam

WIe heeft er nog leuke en mooie tips voor vietnam? Ik heb een maand de tijd voor vietnam.
Als je nog tips hebt over cambodja en laos dan zijn die natuurlijk ook welkom

Groetjes Marloes

lees mijn blog eens.

chau doc, in nha trang een modderbad nemen. dalat scooter huren en rond kijken erg mooie omgeving. (watervallen enz) halong bai, bac ha (markt op zondag).

laos : muang kua (kan je komen als je in dien bien phu oversteekt naar laos). luang nam tha (brommertje huren en rond kijken, dorpjes )
vang vieng (beetje druk maar hele mooie omgeving)
luang prabang
phonsavan
vientianne
tat lo (kleine dorpje aan een waterval)

cambodja : natuurlijk angkor wat en phnom phen (vooral het museum =de voormalige gevangenis)

Vietnam, Halong Bay natuurlijk! En als het even kan…ga met een motorrijder enkele dagen (of langer) op pad. Kun je doen rond Dalat volgens mij. Zie ook hier: Backpacken door Zuidoost Azië kan onze reisverhalen ook eens lezen… Laos - Beerlao drinken, tuben in Vang Vieng etc :slight_smile:

@Travelmonkey: thanx voor de verwijzing! :chin:

Laos

• Luang Prabang (heel veel tempels, rustig, mooie omgeving, watervallen)
  • Phonsavan (Plain of Jars - ‘vlakte der kruiken’)
  • Vang Vieng (tuben, mountainbiken, karstgebergten, kanoën, grotten)

Cambodja

• Phnom Penh (Killing Fields, Tuol Sleng museum, Royal Palace+ Silver Pagoda)
  • boottocht over Tonle Sap meer
  • Siem Reap (Angkor Wat tempels)
  • Battambang (bambootrain ritje!)
  • Sihanoukville (relaxed kustplaatsje, fijne stranden, Ream NP)

Vietnam

• SaPa en omgeving
  • HaNoi (oudestadswijk gedeelte, Hoan Kiem meer, waterpuppetry show, Ho Chi Minh mausoleum)
  • Cat Ba island (lekker op motor eiland rondtouren)
  • Ninh Binh / Tam Coc (‘Halong Bay on the ricepaddies’)
  • Hue (Forbiddan Purple city en vele andere tombes, ruines en tempels)
  • Hoi An (My Son ruines/tempels)
  • Vinh Moc tunnels (en DMZ gebied)
  • My Lai (bij Quang Ngai)
  • Lak lake en omgeving (overnachten in een traditioneel longhouse, mogelijkheid om op olifant door het meer te rijden, of in een uitgeholde boomstam kano, geweldige koffie in deze omgeving)
  • Da Lat (franse stijl, verkoeling, bloemkwekerijen, naaldbomen omgeving, meren, watervallen)
  • Nha Trang (Doc Let beach, Dai Lanh Beach, snorkelen/duiken, Po Nagar Cham towers, Dam market, Long Son Pagoda (enorme witte buddha, uitzicht over stad en zee)
  • Mui Ne (zandduinen, fairy stream, leuk strandje, (kite)surfen, vissersdorp, vissaus)
  • Mekong Delta: Ben Tre/Can Tho (drijvende markten, cocos snoepjes makerij, veel soorten fruit, krokodillen farm)
  • Chau Doc (Sam Mountain; mooi uitzicht, cambodja ook te zien! Kleurrijke mooie tempels, viskwekerijen, drijvende dorpjes)
    *** zoals Travelmonkey al aangaf: spring bij een motorrijder/Easyrider achterop. Ga het avontuur tegemoet en ontdek the real 'Nam! Don’t think, just do it!**

Genoeg ideetjes dacht ik zo, haha. Veel succes met de voorbereidingen!

:wereld: broniya.reismee.nl

Bedankt voor al jullie reacties, ga nu eens even verder in verdiepen.

Groetjes Marloes

Hoi broniya,

Heb jij deze reis helemaal alleen gemaakt? Zo ja hoe beviel het je? En hoe heb jij het gedaan met je visums? Waar heb je die geregeld? Ik hoorde namelijk van iemand dat ik ze allemaal in bangkok kan regelen. Heb jij dit ook gedaan?

Groetjes Marloes

ja kan idd alle visums in bkk regelen. maar als je via cambodja vietnam binnen gaat kan het ook daar. je moet namelijk een dag doorgeven dat je visum in moet gaan, je kan er dan ook niet eerder in , later is geen probleem alleen heb je maar 30 dagen vanaf de dag die je eerst gezegt hebt.

Hoi Marloes,

Ja, deze reis heb ik in mn uppie gemaakt… wat me erg goed beviel! eigen keuzes, vrijheid, tijd voor jezelf, geen rekening houden met anderen etc etc.
Natuurlijk kom je genoeg andere reizigers tegen onderweg, waarmee je bijvoorbeeld ook een stuk samen kan reizen. Ligt ook helemaal aan jezelf, hoe je bent ingesteld. Als je een beetje zelfstandig ben ingesteld is het geen moeilijke opgave.
Ik heb mijn visums geen van allen in NL geregeld. Thailand, bij aankomst. Laos, bij grensovergang (Chiang Khong- Huay Xai), Vietnam wel van te voren(kan niet anders…en duurt paar dagen; in Vientiane, Laos geregeld.
*(lees hier meer: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=52986)
*Cambodja ook aan de grens verkregen, Chau Doc - Vietnam > Phnom Penh met boot.
Maleisie en Singapore ook bij grensovergang; easy come, easy go! haha

Kijk het gewoon aan en plan vooral NIETS! laat het allemaal op je afkomen en kijk wat er gebeurd en waar het schip strand. Openstaan voor alles, blijf positief en go for it! dont think just do it!
Succes met de voorbereidingen! Als je nog vragen hebt, mag je me altijd een mailtje sturen hoor, no problem…

Groetjes

Wij hebben vorige maand drie weken van noord naar zuid door Vietnam getrokken. Je kan ons reisverslag lezen op

http://www.bloggen.be/sammytempels

Hoi Broniya,

nog ff een vraagje over het visum van Vietnam. Als ik het goed gebrijp moet ik dus een paar dagen voor ik naar Vietnam wil in Vietane mijn visum regelen? Hoe heb jij dit gedaan want lees dat je het online geregled hebt??? En via postbank betaalt?

Groetjes Marloes

Hoi Marloes,
ik heb dit van te voren geregeld in Laos… aantal dagen voordat ik naar Vietnam vloog, van Vientiane naar Hanoi. Maar dit was niet in Vientiane… zoals ik eerder vermeld had… oeps. (ook op zoveel plekken geweest) Ik ben een kleine week in Vang Vieng geweest en daar heb ik mijn visum geregeld. Dit kan je bij heel veel tour/vliegticket kantoortjes doen in Vang Vieng, maar kan ook heel goed in Luang Prabang! Veel concurrentie overal, dus kijk rustig rond en vergelijk goed. Mijn guesthouse in VangVieng bood deze service ook aan en heb ik het via hen gedaan. Vaak verschillende keuzes wat betreft aantal wachtdagen… hoe korter de wachttijd hoe duurder natuurlijk. Ik heb het in 3 dagen laten doen. (houd rekening met feestdagen/officiele overheid dingen etc. Maar dat wordt je wel gemeld, zoek het optijd uit als je der zit.) Prima geregeld vind ik… ze doen hun best voor je en jij hoeft je geen zorgen te maken. Lekker een paar dagen genieten en ondertussen regelen ze jouw visum. (grote sticker in je paspoort)
Ik hoop dat je nu wat wijzer bent geworden… je kan het in de ‘grotere’ plaatsen in Laos zeker wel regelen via een kantoortje of guesthouse/hotel. Maar online kan het ook heel goed(alleen logisch/mogelijk als je vliegend Vietnam binnenkomt), dat heb ik gedaan toen ik van Singapore naar Vietnam vloog. Dat moest snel en kan via internet… en ja online via Postbank betaald inderdaad. Super service, aanrader als je vliegt (en er geen kantoorservice beschikbaar is hiervoor op de plek waar je verblijft)

Succes met alles en laat weten hoe je het uiteindelijk geregeld hebt, geniet van je reis!
Groetjes

Hoi broniya,
Ik lees jullie conversatie ook stiekem mee. Begrijp ik het nou goed dat jij je paspoort afgeeft bij van die toeristenbureautjes?? voor een paar dagen? is dat daar de normale gang van zaken? normaal gesproken geef ik mijn paspoort nooooit ergens af. moet je bovendien niet altijd je paspoort bij je hebben?

Groetjes Anouk

Wij hebben het ook gedaan door paspoort af te geven in Vang Vieng. Duurde ook paar dagen en ja dat is even spannend (hoort bij reizen he :)), maar een andere manier is er niet echt volgens mij. Het is wel belangrijk om te zoeken naar de meest betrouwbare organisatie…wij hebben het bij een travelagency gedaan, zo’n beetje de grootste daar. Weet de naam zo niet, maar volgens mij iets met “green”… Ze hadden ook kantoor in Luang Prabang…en daar hebben wij ons paspoort weer opgehaald. Was toen ook wel weer blij moet ik zeggen :slight_smile:

Normaal gesproken geef ik mijn paspoort ook nooit af hoor.

ah okay… dat zal dan wel de normale gang van zaken zijn ofzo. pff spannend! Ik laat het normaal gesproken niet eens achter in een hotel in Nederland!. En krijg je dan iets van een bewijsje (voor wat het waard is) voor het inleveren van je paspoort mee? En is er geen kans dat ze dan je paspoort (per ongeluk) aan iemand anders meegeven. Wij vinden dat zij op elkaar lijken, maar hetzelfde kan natuurlijk gezegd worden van ons…

Ja, je bent even overgeleverd, maar dat is met reizen vaak zo natuurlijk (“spannende” busritten, etc). Wij kregen volgens mij wel netjes een bewijs ja. Natuurlijk heb je je kopie van paspoort nog maarja. Wij hadden wel het idee dat het bij die organisatie veilig was in ieder geval. :slight_smile:

Hoi,
Ja ik heb mijn paspoort inderdaad afgegeven, maar wel eerst rondgeshopt om te kijken wat de beste/betrouwbaarste organisatie was. Ik heb gekozen voor mijn eigen guesthouse/hotel, omdat ik daar een tijd zou verblijven(en ze dus elke dag tegen zou komen en zou kunnen benaderen) en ze al veel gesproken had en ze goed op me over kwamen; altijd aardig, behulpzaam en netjes. En dan niet TE behulpzaam, geen opdringerige mensen…
Ze konden alles ook haarfijn uitleggen over de gang van zaken. Ze namen mijn paspoort in, ik tekende een formulier met wat gegevens(kopie als bewijsje), gaf ze een pasfoto en zij borgen mijn paspoort veilig(verpakt/onherkenbaar en gesloten) op in een ‘kluisje’. Ze gingen er dezelfde dag nog mee op pad om het te regelen. En omdat ik besloten had om toch aan aantal dagen langer in Vang Vieng te blijven, om te relaxen en daarnaast dus op mijn visa te wachten voor Viet Nam… vond ik het prima zo en had ik verder niet dringend mijn paspoort nodig op zak. (wel kopietjes bij me natuurlijk en scan in mijn email -tip-)
Normaal geef ik mijn paspoort ook niet af hoor… veel te spannend! :wink:

ah nou dat zijn er dus al 2 met dezelfde ervaringen! goed te weten dat het daar blijkbaar zo werkt. :slight_smile: zonder visum blijven zitten, omdat jeje paspoort weigert af te geven en daardoor niet naar vietnam kan is ook zo wat natuurlijk :slight_smile: heb qua kopieen (paspoort, rijbewijs, verzekering, visum thailand (uit paspoort), bankpassen + blokkeer nummers, creditcard) alles al in mn mail staan (2 adresssen zelfs en ook nog bij mn ouders ;))

Hebben jullie nog meer handige tips voor deze niet bepaald ervaren reiziger? :smiley:
x

het kan ook zonder je paspoort kwijt te zijn namelijk via internet. Je kunt een uitleg vinden bij andere berichten in het vietnam forum. Dan moet je alleen wel vliegend Vietnam binnenreizen. Wij hebben hier goeie ervaringen mee en dit pas geleden ook zo gedaan.

gr van Moira