Tips & tricks voor reis door Srilanka

Hoi allemaal,
Na jaren van een luxe vakantie te hebben genoten vinden we het nu eens tijd om meer van de wereld te gaan zien.
Op advies van onze dochter voor het land Sri lanka gekozen. Ze is daar met een vrindin geweest en was super goed bevallen.
We gaan 20 dagen en de tickets zijn geboekt .:zon02:

We dachten ongeveer dezelfde trip te maken dan mijn dochter in december…maar wisten niets van de moesson wisseling van oost naar west. Op dit forum staat genoeg info over de moesson.
We waren dus eigenlijk van plan om het westen te doen: negombo-kandy evt. de culturele driehoek-treinreis-ella en zo naar het zuiden om aan de zuidelijke stranden een kleine week te vertoeven en zo weer terug naar Colombo.
de bedoeling is om te reizenmet bus of tuktuk.

Als ik de berichten lees denk ik dat we beter ons reischema bij kunnen stellen.

Het zou fijn zijn dat iemand ons kan helpen met het uitstippelen van de trip zodat we de dingen kunnen zien en doen in een logisch reisplan
Wij staan altijd open over nuttige tips en iedeen.

Wat hadden we gedacht; reizen zoveel mogelijk met een tuktuk of driver en evt bus of trein.
We hebben alleen de eerste nacht in negombo vast gelegt. De rest nog helemaal niets.
-Met een tuktuk naar Kandy - je komt in de buurt van Pinenewela en Kitulgala. is dat een must see?
-Verder naar Nuwara elyia en de teinreis naar Ella

• Naar Potvil , Arumga bay (we zijn geen surfers dat niet)
  • Naar kamana park safari (heb me laten vertellen dat dit ongeveer gelijk is aan yala park )?
  • Verder weer naar het noorden of-- langs de kust naar kalkudha of- langs gal Oya park- madury Oya park naar het noorden.
  • landinwaards naar Polahnaruwa - Sigyrya - (is Anuradhapurha een must see)? en zo naar richting kust trinco.
  • Nilaveli- en pigion eiland

Zoiets… en dan weer richting Colombo voor de terugvlucht.
Is dit een logische route of kan dit beter / efficienter?

Het zou fijn zijn als we nog wat tips krijgen van wat we zeker wel of niet moeten doen of gaan bekijken.
Ik weet niet of het klopt wat ik zeg maar lijken de parken niet erg veel op elkaar zodat je aan 1 of 2 genoeg gezien hebt?

Ik hoor het graag en alvast super bedankt voor een reactie. :dag:

Groeten, Jos

Hoi, welkom op het forum.

Je post een heleboel vragen in één, geen probleem, maar ik ga er eerst wat korter op in, dan kan jij weer inhaken waar nodig. Het weer, even kort: In het zuiden kunnen de stranden vanaf december goed zijn. Geen garantie, want Sri Lanka is waanzinnig mooi groen eiland. En daar is water voor nodig.

TukTuk naar Kandy, nee kan je beter de trein of bus nemen. Of huurauto met chauffeur. Kitulgala, zelfde verhaal. Maar als je wil raften moet je idd naar Kitulgala. Het seizoen is tot November, laat je informeren door de lodge Rafters Retreat op het moment dat je er bent of het zinvol is om er te raften.

Pinnawala, not done, sorry. Wij zijn het op alle fronten niet eens hoe olifanten daar behandeld worden. Daarnaast is het geen “weeshuis”, want de olifanten zouden weer los gelaten moeten worden, maar dat doet Pinnawala niet. www.olifanten.org is dan een veel betere (o.a. Nederlandse) organisatie.

Arumga Bay ligt in de droge zone, maar in December is de droge zone vrij nat. Ons advies gaat alleen uit van langdurige gemiddelden en wij zijn zelf toch wel eens (langdurig) onaangenaam verrast door het weer. Aan de andere kant hebben wij ook in de diverse regenseizoenen schitterend weer gehad.

Je weet hoe de weersvoorspelling met zeeklimaat in Nederland werkt (soms slecht), denk dan na over een eiland dat een behoorlijk hoog gebergte heeft, op de evenaar ligt in één van de warmste oceanen, redelijk onmogelijk om een adequate voorspelling te doen. Maar is dat niet de charme van dit fantastische eiland?

Kumana = Yala East - Leuk voor diverse dieren, maar geen luipaarden (for as we now).

Gal Oya, ja, heel mooi een must see (alleen weet ik het niet in december).

Of Anuradhapurha een must see is ligt aan jullie interessegebieden. Hou je van cultuur, Boeddhistische architectuur en geschiedenis? Ja absoluut.

Trinco en Pigeon Island zijn de moeite waard als je de lokale bezienswaardigheden wil zien (Hindhu Temple, Hot Springs, Dutch Fort).

Groeten, Taco

1 like

Mee eens. Hele oostkust is not done in December. Luipaarden in Yala, Kumana (wel degelijk soms te zien) en Wilpattu. Ik zou de zuidwestkust plus het geplande binnenlandstuk doen.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Hoi Taco en Erik, bedankt voor jullie reakties!

Nu ik mijn topic lees schaam ik me diep dat ik niet heb vermeld dat we op 6-juni vertrekken naar Sri lanka.
Onze dochter was destijds in december geweest. sorry voor de verwarring hierover.

Wij houden wel van cultuur maar zeker ook de natuur van Sri lanka en enkele dagen relax aan het strand.
Nu ik weer wat wijzer ben geworden door jullie reakties lijkt het me beter om de grotere afstanden te kiezen voor een taxi of driver. De korte verplaatingen met een tuk tuk. Wat ik me heb laten vertellen zit er niet zoveel prijsverschil in die twee vervoers mogelijkheden. Is het redelijk om € 50,- per dag hiervoor te reserveren?
kan ik er vanuit gaan dat een driver ook per dag te reserveren is of is het gunstiger om deze voor een langere periode te nemen?

Betreft overnachting daar hebben we alleen de eerste nacht geboekt. We weten ongeveer wel waar we naar toe willen gaan, maar willen liever niet vooraf alle overnachtingen vastleggen omdat je je dan aan een bepaald schema moet vast houden…Dit doen we gedurende het jaar al. We hopen dat we de overnachting een dag vooraf of op dezelfde dag kunnen regelen…Of denk ik hier te makkelijk over?

Gezien de moesson die in het westen denk ik dat we het beste iets meer oostelijk kunnen aanhouden.
Na Negombo(1dag)-Kandy (3dag) -(Pinnawala wordt geskipped) sigirya treinreis -Ella (2dag) willen we graag een natuurpark bezoeken.
Of naar het zuiden (Yala) of naar het oosten Nagumba bay(3dag) (Kumana)(1dag).
Nagumba bay is denk ik gunstiger voor een combinatie stukje natuur en strand vakantie ?
Zoals ik bij Lankapura proef moeten we Gal Oya (2dag) national park echt niet overslaan en ligt toch op de route richting het noorden.
Als we dan in de buurt van Polahnaruwa(2dag) en Sigyrya (2dag) zijn aangekomen kijken we wel of er nog ruimte is om verder door naar het noorden te gaan voor nog een paar dagen relax en snorkelen in de buurt van Pigeon eiland.
Zou dit te doen zijn in 20 dagen, zonder al te veel tijdsdruk ?
Ik hoor het graag van de ervaren reiszigers. Ook het advies om wel of niet vooraf een overnachting te reserveren is heel erg welkom.

Alvast bedankt voor jullie advies.

Groetjes Jos

Hoi JosLanka,

Als jullie € 50,-- per dag aan vervoer willen uitgeven, dan kan je ook kijken naar een auto met chauffeur (denk ik). Meestal is de chauffeur ook een goede gids. Als je het wil kan ik de prijzen voor je navragen. En het is jou keuze waar je het boekt, onze intentie is alleen maar om zoveel mogelijk mensen het mooie Sri Lanka te laten zien.

Gr. Taco

Het lastige met die 50 euro per dag is dat het uitgangspunt is rondreis. Hij is gebaseerd op Rs 45/km met een minimum aantal km per dag, terwijl je voor een enkele reis Rs 75/km betaalt (chauffeur moet immers leeg terug) en dan kom je bij grotere afstanden al snel op 80-90 euro uit. Dus ofwel 50 euro maar dan voor de meeste dagen (ook als je uitstapjes maakt vanaf een basis) ofwel alleen taxi transfers.

Sukses,

<Erik> & [Sandya

1 like

Hoi Erik, dat klopt helemaal. Het is inderdaad op basis van rondreis. Ik ging af van hoeveel geld ze aan vervoer per dag willen uitgeven in totaal. Dat had ik wat duidelijker moeten formuleren. Zo leren we allemaal wat bij :slight_smile:

Gr. Taco