Zo veel te zien in zo weinig tijd :)

Hallo allemaal,

Half augustus vliegen wij voor 2 weken naar Sri Lanka. Na wat informatieboekjes en de LP lezen, kom ik er net als bij iedere reis achter dat we veel te weinig tijd hebben en veel te veel willen zien. Graag een klein beetje hulp met de planning en of ons idee realistisch is (en het liefst ook een ‘beetje’ ontspannen);

• Negombo
  • Ella
  • Dambulla (Sigiriya/Polonnaruwa) + Mineriya NP –> ‘The gathering’. (Misschien nog Anuradhapura)
  • Vakari (leuke locatie in de LP gezien)
  • Kandy
  • Nuwara Eliya
  • Arugam Bay
  • Tissamaharama (Yale/Kumana NP)
  • Sinharaja Forrest Reserve
  • Gale
  • Negombo

Ik zie zelf dat dit wat te veel van het goed is in 2 weken tijd. Maar ik weet niet zo goed wat we moeten schrappen/behouden.
Wat we absoluut leuk vinden is; NP en wilde dieren zien, natuur/hiken/theeplantages, cultuur/geschiedenis, overnachten op bijzondere locaties en gezien de periode en het klimaat - de Oostkust om wat te ontspannen.

Daarnaast ben ik benieuwd wat jullie aanraden qua vervoer. De trein lijkt ons erg leuk maar ook onpraktisch gezien er in Sri Lanka volgens mij weinig op tijd rijdt. Een auto met chauffeur lijkt ons dan weer ‘ongemakkelijk’ voelen. Misschien een combi van trein en auto/taxi, maar welke trajecten zijn dan weer handig met trein/taxi/auto?

Iemand tips/do’s/dont’s?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes,

Jeroen en Aisa

Hoi hoi,

LP kan zeggen wat ze willen over Vakarai, het is inderdaad een mooi strand, maar er zijn slechts een handvol guesthouses en die raken in piekseizoen HEEL snel volgeboekt. Bovendien ben je ook voor 't eten aangewezen op wat zij aanbieden, basale rice & curry dus. Arugam heeft veel meer acco en restaurants en Passikudah of Trinco veel meer accomodatiekeuze en even mooi strand als Vakarai.

Trein heeft zelden meer dan 2-3 uur vertraging, maar bus-trein samen is gewoon 50-60% trager dan auto, en bus heeft weinig bagageruimte. Dus hangt er echt van af wat je wilt zien. Met OV zou ik maar 2 binnenlandse gebieden plus oostkust doen, bijvoorbeeld Kandy en Ella of Kandy en Minneriya; met auto kun je ook Sinharaja en een jeepsafari park toevoegen.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hi Erik en Sandya,

Bedankt voor de tips! Misschien is het een idee om een stuk met de trein te doen en een ander stuk met een auto en chauffeur. Wat raden jullie aan voor welk stuk met de trein en welk stuk met de auto? Ik denk dan dat we de ‘culturele driehoek’ dan laten gaan en ons vn op het binnenland en de oostkust richten. Maar ook de NP’s in het zuidoosten mee pakken.

Groetjes!!

Hoi maar weer,

Dat scheelt inderdaad iets. Ik zou Kandy en Ella dan met trein doen, en autorondrit Ella-Sinharaja-Tissa-Arugam. Je betaalt de chauffeur dan ook z’n lege trip Arugam-Ella, hele tour op zelfde tarief van rond de Rs 45/km maar wel met dagelijkse minimumafstand van iets van 100 km. Na Arugam bijvoorbeeld met bus (3-4 uur inklusief transfer in Batti) naar Passi, vandaar kun je met direkte trein Varachchenai naar Colombo.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Ik ben met mijn man in maart voor 10 dagen in Sri lanka geweest. Mijn vooraf verzonnen reisschema was dag 2 al helemaal veranderd. Daarom vond ik het fijn dat ik niks van te voren had vastgelegd. We hebben uiteindelijk alleen het zuiden en wat van het midden van Sri Lanka kunnen zien. Mijn man houd niet zo van die culturele tempels, dus de keuze was gemaakt om dat dan te laten schieten.

Terplekke besloten we hoe we naar de volgende plaats wilden. Zo hebben we we vanaf Hikkaduwa met de tuktuk naar Mirissa gereden. (tussenstop in Galle voor een paar uur) Mirissa naar Tissamaharama hadden we de eigenaar (?) van een guesthouse die ons bracht. En vanaf Kitulgala naar Ngombo hadden we ook een chauffeur door de accommodatie geregeld. De rest hadden we met de bus/trein/tuktuk gedaan.
We betaalden meestal rond de 50 euro voor zo’n enkele reis, soms iets meer soms iets minder. Met zijn 2en prima te doen.

De treinreis zeker doen! Die vond ik erg mooi!
als je nationale parken leuk vind kijk dan ook naar Horton plains. Vanuit Nuwara Eliya kun je dit bezoeken of vanuit Haputale. Een wandeling van 9.5 km door een park met prachtige uitzichten!
De wandeling van Lipton’s seat beneden naar de theefabriek vond ik ook de moeite waard. Tussen de plantages (over de weg) loop je naar beneden.

Hoihoi!!
Wij zitten op dit moment nog in Sri Lanka.
Wij vonden Ella fantastisch. … en dan hoef je nuwara eliya niet meer te doen, want de theevelden zijn overal even mooi! Je kunt er prachtig wandelen. Overnacht in Zion view! Echt fantastisch!
In Nuwara Eliya is het ook nog eens koud…

Via Wereldwijzer app

Hoi allemaal! Bedankt voor alle reacties. Lastig hoor keuzes maken! :relaxed: Ik denk dat ons richten op zuid/midden/oost. Dan is Ella weer wat lastiger te bereiken. Ik hoop dat het weer meevalt gezien de tijd van het jaar! Maar Michael, zijn jullie net aangekomen of al een tijdje op pad? Wat is verder jullie plan? Groetjes!

Hoi Allemaal,

Gisteren teruggekomen van onze trip en veel mooie dingen gezien en meegemaakt. Even ter info voor diegene die een trip aan het plannen zijn naar Sri Lanka, dit was ons schema:

• Negombo
  • Kandy (2d) – heerlijk uit eten geweest bij Slightly Chilled (eigenaar is Brits, eten is Sri Lankaans en Westers)
  • Nuwara Eliya
  • Arugam Bay (2d)
  • Tissa (Yale)
  • Tangalle – geslapen bij ‘Mangrove Chalets’, mooier dan dit ga je het niet krijgen. Direct aan de zee. HEERLIJK!
  • Unawatunna / Gale (2d)
  • Negombo (3d) – Heerlijk uit eten geweest bij LORDS (alle opbrengst gaat naar goede doelen en het eten en de sfeer is geweldig!)

Van Kandy naar Nuwara Eliya hebben wij met de trein gedaan, heel bijzonder door alle theeplantages en het mooie landschap. Vanaf daar zijn wij in contact gekomen met Dan, waar wij tot aan Negombo verder mee hebben gereisd. Allereerst stond het ons een beetje tegen, het hebben van een chauffeur maar uiteindelijk is het ons heel goed bevallen. De keuze voor Dan was dan ook een hele goede. Een jonge gast (28 jr) en erg oplettend, hij dwingt je niet tot bepaalde keuzes (hotels, restaurants, waar zij commissie voor krijgen) waar wij in eerste instantie wel ‘bang’ voor waren. Daarnaast weet hij gedurende de trip goed op te vangen, waar onze interesses liggen. Tussen de verschillende steden/dorpen in wist hij dan ook iedere keer weer de voor ons interessante dingen te benoemen en ons daar zo gewenst naar toe te rijden. Na wat klachten van buikpijn met hem te hebben besproken kwam hij direct 's avonds terug met een wondermiddeltje etc. Echt een goede ervaring.

Dan (eigenlijk Danushka) heeft een bedrijfje samen met zijn vader; **Sri Lanka Wide Tours **(www.srilankawidetours.com) en is te bereiken via srilankawidetours@gmail.com en 0777 78 48 40 (let op landcode nog toevoegen). De prijs is gemiddeld en zeker niet de duurste.

Ik hoop dat jullie wat hebben aan onze ervaringen/tips.

Groetjes!