Tips rondreis Zuid Afrika juli 2011

Mijn ouders zijn 45 jaar getrouwd en willen graag met mijn gezin naar Zuid Afrika gaan. In 2007 hebben we dit ook gedaan en zijn we van Kaapstad naar Johannesburg gereden.

We hebben nu een retour geboekt naar Johannesburg in juli 2011.
We willen een VW transporter huren waar we met zijn zessen in kunnen.
En naar een malaria vrij gebied gaan.

De kinderen zijn 11 en 14 jaar. Dus niet meer zo klein.

Het lijkt me ook leuk om naar Botswana te gaan maar ik weet niet of dit te doen is met een transporter en of dit Malaria vrij is.

Maar misschien heeft een van jullie wel een leuke route klaar liggen en leuke slaapplekken.

Wij gaan in september en naar ik geloof is er tot dan nog geen gevaar voor malariamuggen, dus zeker in juli niet. Tenzij ik het verkeerd voor heb, dan moet ik mijn zaken ook terug aanpassen.

voor malaria gebieden verwijs ik je graag naar de GGD of naar lcr.nl

Ik mag aannemen dat je naar de Okavanga gaat, daar is het altijd malaria gebied. Botswana is overigens prima te doen met een transporter.

Hoi Martijn,

Ik had gelezen dat dat malaria gebied is, daarom wil ik daar niet heen. Maar ik neem aan dat Botswana ook nog andere mooie gebieden en NP heeft waar geen malaria heerst. Alleen kan ik niet veel vinden over de gebieden onder in Botswana. De meeste organisaties bieden inderdaad Okavanga aan, dit lijkt me super mooi hoor, maar ik krijg bij de kinderen nog geen aspirientje erin en ik heb geen zin heel de vakantie te lopen vechten met hen, vandaar dat we ervoor gekozen hebben om naar een malaria vrij gebied te gaan.

Mieke

Ten Noorden van Zuid Afrika, Botswana, Nambia is malaria gebied, zeker in de regen , die in September dan al weer kan beginnen.

September begint het voorjaar in Z.A. En kan het ook al weer gaan regen. Als het regent dan zijn helaas de Malariamugen ook weer aanwezig.
Maar kruger etc. is een laag risico gebied. Als je je goed beschermd als het donker wordt. Dus lange mouwen, lange borek, sokken en goede antomalaria spray met Deet. Hier overal te koop in ZA.

Maar vraag het bij de GGD of reiskliniek in NL. Anti malaria medicijnen slikken betekend nooit dat je die ziekte niet kan krijgen!

suc6

Hoi Mieke,

In Juli is het winter in Zuid-Afrika, dus geen regen, geen muskieten en geen malaria. Voor Botswana en met nam de Delta ligt dit heel anders. Informeer het beste bij de lodge waar je wilt boeken in de Delta/Maun, daar de GGD vaak een globaal of algemeen advies geeft.

Veel plezier met je voorbereidingen! Botwana kan (net als in ZA) in Juli wel flink afkoelen 's-nachts! Maar overdag vaak een zonnetje en boven de 23 graden.

Groetjes uit de bush,

Corné van Dongen.
Amukela Game Lodge.

www.amukela.com

Hoe gaat jullie route?

Bedankt Rene,

We willen ook een paar dagen naar jullie komen, maar heel veel verder ben ik niet dus als nog leuke lodges en een leuke route of iets dergelijks weet hou ik me aanbevolen

Pilanesberg naast Sun City en Marakele (Sanparks) nabij Thabazimbi zijn volgens mij ook malariavrij. Beide parken zijn niet te groot; één dag per park zou moeten volstaan.

In Pilanesberg zijn er verschillende lodges/chalets waar je kan overnachten. Alternatief is Sun City, maar daar zou ik persoonlijk enkel overdag eens gaan kijken (tenzij je houdt van gokken).

In Marakele staan prachtige en volledig uitgeruste safaritenten. Je zou er ook als dagbezoeker naartoe kunnen en kiezen voor een overnachting in Thabazimbi, slechts 14 km verwijderd, waar je een ruime keuze hebt aan b&b, lodge, selfcatering enz.

1 like

Heel ZuidAfrika is malariavrij, zeker in de winter. Als je niet naar de Okavanga gaat zou ik Botswana overslaan. Persoonlijk zou ik dan naar Namibie of Zimbabwe gaan.

Ook een zeer mooie plek is zeker Welgevonden. Ze hebben daar de big-5. Zeker leuk voor 2 a 3 nachten, echt een belevenis. Zeker als je wat te vieren heb, logeren in een lodge en de 2x game drive per dag.

www.welgevonden.org.

suc6

Ik lees dat je met zijn 6-en gaat en een auto hebt gehuurd. Wat is ongeveer jullie budget? Vliegen vanuit Jo’burg naar Maun is al aardig prijzig, en de safari’s in Botswana zijn dat ook.

Wanneer je de prijzen wat in de gaten wilt houden, dan kan in van harte het Kruger park aanbevelen (was er eergisteren nog met mijn ouders en onze jongens van 2 en 4 jaar oud). Je kunt zelf iedere ochtend vroeg op pad op zoek naar het wild. Daarnaast kun je ook een sunset game-drive boeken (of morning/night drive).

Er zijn diverse mooie restcamps, waarvan Olifants camp het mooiste is: je hebt er een fantastisch uitzicht over de Olifants rivier en zeker in de winter is het zo helder dat je hemelsbreed zo’n 120 km ver kunt kijken naar de Drakensbergen bij Hoedsrpuit.

Satara is erg wildrijk, met de grootste populatie leeuwen in dat gedeelte, en Lower Sabie is heel fraai gelegen aan de gelijknamende rivier. Hier heb je ook een groot terras waar je uitkijkt op de Lower Sabie rivier.

Je kunt kiezen om veel te zien van alles, of wat meer in een gebied te verblijven. In het eerste geval adviseer ik min. 2 nachten in het Kruger park, en anders een nachtje of 5 (2 in Olifants, 2 in Satara en 1 in Lower Sabie).

Vervolgens kun je nog naar St. Lucia, de Wetlands park en 1 of 2 nachten in het Hluwehluw-Umfolozi reservaat doorbrengen.

Staat je budget het toe om ongeveer R1500 per persoon (ruim 155 Euro) uit te geven per nacht (of meer) dan kun je ook naar de diverse privé natuurreservaten toegaan waar je vaak standaard 2 game-drives per dag hebt en 3 maaltijden. Nadeel kan zijn dat je dan wel erg ver weg zit zodat je niet makkelijk zelf even op pad kunt gaan.

Het is maar wat je graag wilt, en hoeveel je wilt uitgeven.

Botswana: zoals al geschreven in de wintermaand koelt het daar erg af (praktisch heel Botswana is nl. half-woestijn muv de Delta). Voordeel wel is dat het water in de Delta op zijn hoogste staat: de Kavango rivier uit de hooglanden van Angola doet er zo lang over om naar Botswana te komen, dat het in de winter pas arriveerd.

Dit wil zeggen dat je overal naar toegebracht kunt worden in de Delta (danwel ingevlogen, of via een mokoro: kano gesneden uit hardhout - vaak tamboti).

Namibië is zeker ook een goed alternatief: de Sossuvlei met de rode zandduinen (naar zeggen de hoogste ter wereld), de prachtige Fish river canyon (2e grootste ter wereld) etc. Bedenk wel dat Namibië bijna zo groot is als Zuid-Afrika, en ZA is al ruim 33 x groter dan Nederland.

De afstanden kunnen enorm zijn, en niet altijd kun je een gemiddelde halen van 120 km / uur, daar je vaak ook over provinciale wegen rijd.

Succes ermee :).

Groetjes uit de bush,

Corné.

Amukela Game Lodge.
www.amukela.com

Hoi Corne,

Bedankt heb jij ook een rechtstreeks email adres van Olifant restcamp krijg het nl. niet gevonden.

Mieke

Olifants camp heeft geen rechtstreeks e-mail adres, wel een telefoonnummer. Om te boeken in Olifants camp (of een ander camp) kun je gaan naar deze website , onderaan kies je dan [book and pay direct online] -eenmalig aanmelden- en je kunt dat alle informatie opzoeken over de speficieke huisjes in de restcamps.

Een aanrader in Olifants camp zijn de huisjes met riverfrontage. Je kijkt dan prachtig over de rivier uit! In 2008 was ik hier met mijn ouders en hadden we dit fraaie uitzicht.

Geniet er van :slight_smile:

Groetjes uit de bush,

Corné.

Amukela Game Lodge.
www.amukela.com

[URL=“http://zuid-afrika.startpagina.nl/prikbord/8803279/aanrader-in-het-kruger-par”]