Ik zou Torres del Paine er toch echt uitlaten, past totaal niet bij de rest van je reis en is een enorme “omweg”. Kan je dan beter bewaren voor een volgende keer en combineren met de rest van Chileens en Argentijns Patagonië. Laat je het nu weg, dan geeft je dat wat extra tijd voor de overige delen van je reis. Zo is Lauca wel te doen vanuit Arica, maar je kan ook overnachten in Putre zodat je meer tijd hebt voor Lauca en wellicht ook nog naar Las Vicunas gaan. Of nog mooier: met de huurauto het rondje Iquique - Isluga - Putre - Arica maken! Echt bovenaardse schoonheid daar. Of vanuit Calama, na San Pedro de Atacama.
Eigenlijk zitten we al wat krap in tijd. Dus een deel eruit halen en dan iets anders er weer voor in de plaats doen wordt lastig. Torres del Paine leek ons juist erg mooi. Op dit moment zitten we er aan te denken om anders in Arequipa te starten en dan het deel van Lima, Paracas, Huacachina en Nazca te schrappen. Dan komen we in tijd wel uit volgens mij. Missen we hieraan veel?
En zijn er meer mensen die Peru en Bolivia gecombineerd hebben met Torres del Paine?
Huacachina vond ik zelf erg tegenvallen, maar misschien omdat ik daar te oud voor ben (43, maar is meer een jongerending vond ik). Nazca is alleen interessant als je ook echt over de lijnen gaat vliegen, want vanaf de grond zie je er maar weinig van. De stad zelf is nou niet bepaald interessant to say the least. Lima kan je na 1 dag ook wel achter je laten wat dat betreft
Torres is zeer zeker mooi, misschien wel het mooiste Nationale Park van Zuid Amerika, maar ik vraag me af of het de tijd, moeite en ook vooral de kosten waard is om zo´n grote omweg te maken. Onderkomens zijn er bijzonder pittig geprijsd, je betaalt voor een bunkbed op een slaapzaal in een refugio al meer dan 65 dollar per persoon!
Nogmaals hartelijk dank voor je reactie. Bij nader inzien denk ik dat, hoewel ik het erg jammer vind, het inderdaad verstandig is om Torres del Paine weg te laten. Het schema komt er dan als volgt uit te zien:
1
Amsterdam-Lima
2
Lima-Paracas
3
Paracas-Huacachina
4
Naar Arequipa via Nazca (deel 1)
5
Naar Arequipa (deel 2)
6
Naar Colca canyon
7
Colca canyon-Arequipa
8
Arequipa-Tacna-Arica
9
Arica
10
Arica-Lauca NP
11
Arica-San Pedro de Atacama
12
San Pedro de Atacama
13
Salar de Uyuni
14
Salar de Uyuni
15
Salar de Uyuni-La Paz (avondvlucht)
16
La Paz
17
La Paz
18
La Paz-Copacabana (4 uur)
Isla del sol
19
Copacabana-Puno
20
Puno
21
Puno-Cuzco
22
Cuzco
23
Inca trail
24
Inca trail
25
Inca trail
26
Inca trail-Cuzco
27
Cuzco-Puerto Maldonado
28
Tambopata
29
Tambopata-Lima-Amsterdam
30
Amsterdam
Indien nodig hebben we eventueel nog 2 dagen speling. Ik zat te denken of er nog een dag in Lima bij moet om rustig te beginnen. Of juist bijvoorbeeld Paracas schrappen zodat het iets rustiger is.
Verder zouden we graag een mooie wandeltocht doen nu Torres del Paine hem niet wordt. Ik heb eerst naar Huaraz gekeken aangezien dat er erg mooi uitziet. Maar ook dit is eigenlijk te veel uit de route. Nu is de vraag daarom of ik er bij de Colca Canyon een dag bij doe zodat we de 2-daagse hike de canyon in kunnen maken. Of dat het mooier is om op een andere plek een (dag)wandeling te doen. Bijvoorbeeld in Lauca, San Pedro of La Paz. Tips?
En er is 1 punt dat me niet helemaal duidelijk is: als we de inca trail doen. Nemen we de secret valley dan automatisch mee of ligt die ergens anders?
Misschien dat je de gerichte vragen over Peru beter in het Peru forum kan stellen, heb je wat meer kans op (meerdere) antwoorden
Planning ziet er prima uit! Als je wat budget over hebt, kan ik je aanraden om de trein Andean Explorer te nemen van Puno naar Cuzco, echt een top-ervaring. Wel duur, maar je krijgt er eten en drinken bij, het is een zeer luxe trein en heeft een mooi “panorama rijtuig” achteraan met veel glas en een open balkon. En een bar-rijtuig, ook niet onbelangrijk Check www.perurail.com voor informatie.
Paracas zou ik zéker niet schrappen, het was voor mij één van de meest verrassende plaatsen van Peru. Maar je moet niet de pech hebben dat de boottocht niet doorgaat vanwege te veel wind, dat gebeurde me de tweede keer helaas. Hoewel het reservaat ook zeker de moeite waard is, maar je gaat toch voor de eilanden. Daarnaast ligt het betrekkelijk dicht bij Lima, dus makkelijk te bereiken en van daar kan je de luxe bus naar Ica/Nazca/Arequipa nemen.
Als jullie écht ervaren wandelaars zijn, dan is de 2 daagse trek bij de Colca vallei zeker aan te raden. Maar zelf ben ik er bijna letterlijk dood gegaan Was ook wel de oudste van het groepje met mijn 41 jaar. Uiteindelijk wel gehaald, het is vooral de tweede dag die killing is, van beneden terug naar boven. Je kan eventueel eens kijken bij www.killawasilodge.com waar ze complete pakketten aanbieden, ook met vervoer van Arequipa en ook de trekkings. Vond het zelf een bijzonder prettig onderkomen en niet in het te toeristische Chivay maar in het veel “echtere” Yanque.
Hallo, ik was eerst niet van plan om met een huurauto het door jou voorgestelde rondje te doen. Maar ondertussen trekt dit toch steeds meer. Ik zit te denken aan Arica-Putre (Lauca)-San Pedro de Atacama. Alleen moet dit eigenlijk wel in 3 dagen. Is dat te doen? We zijn qua afstanden en gravelwegen behoorlijk wat gewend door reizen in andere landen. En is een 4wd noodzakelijk of kan het ook met een gewone auto?
Hallo, ik was eerst niet van plan om met een huurauto het door jou voorgestelde rondje te doen. Maar ondertussen trekt dit toch steeds meer. Ik zit te denken aan Arica-Putre (Lauca)-San Pedro de Atacama. Alleen moet dit eigenlijk wel in 3 dagen. Is dat te doen? We zijn qua afstanden en gravelwegen behoorlijk wat gewend door reizen in andere landen. En is een 4wd noodzakelijk of kan het ook met een gewone auto?