omdat ik volgend jaar klaar ben met mijn studie zou ik graag er een jaar (of half jaar) tussenuit willen. ik heb echter geen idee hoe of waar. omdat dit mijn eerste echt reis is en ik nog lichtelijk naar mijn ouders moet luisteren (18 jaar:( ) moet dit in europa of net daarbuiten.
mijn vraag is dus of dat iemand een mooi land weet, en of het verstandiger is om hier te werken en geld te verdienen voor de reis, of dat ik stage doe of werk in het buitenland, zoja: welke stages?
ik hoop dat ik hier wat suggesties vandaan haal, alle ideeën zijn welkom.
Hoe wil je een jaar reizen in Europa bekostigen op 18-jarige leeftijd? In Azie kun je vaak rondkomen voor 15-20 euro per dag, in Europa ben je meestal meer dan het dubbele kwijt.
Een stage is natuurlijk gekoppeld aan een studie. Je moet eerst bepalen wat je eventueel als vervolgopleiding wilt doen, en dan kan je pas een stage zoeken. In bijna alle landen en alle richtingen zijn wel stages te vinden, vaak kan je opleiding daar mee helpen.
Nu al werken? Wat voor een opleiding heb je gedaan en heb je al werkervaring? Anders zou je seizoenswerk kunnen doen, bijvoorbeeld in de animatie of horeca of als skileraar.
Wat denk je van vrijwilligerswerk? Vaak ook een hele belevenis en te combineren met het verkennen van het land. Afhankelijk van wat je wil kan je eens een kijkje nemen op deze websites:
ik ben zelf ook nog heel hard op zoek naar wat ik juist wil doen. Maar deze websites hebben me toch al goed op weg geholpen :-). Deze websites zijn verschillende organisaties, mss handig om ook aan je ouders te vertellen, voelen ze zich wat geruster en kan je hen misschien overtuigen om een beetje verder te gaan dan Europa mocht je dat willen.