Tips over Savaií (Samoa)

:chin:We zijn in april 5 dagen op Savai’i, in Le Lagoto aan de noordkust, we huren een automobiel.
Graag tips over wat we wel/niet moeten missen.
We hebben een kaart van het eiland kunnen bemachtigen maar die geeft erg weinig informatie over de afstanden en helemaal niets over de toestand van de wegen. Er is maar één weg, die om het hele eiland heen loopt. Kun je die in een dag rijden ? Hoe is bijvoorbeeld de afstand tussen Sālelologa (ferry van Apia) naar Le Lagoto? Van Le Lagoto naar Avāta aan de westpunt?
Heeft iemand het pad naar de Matāvanukrater gelopen? Hoogte, tijdsduur?
Zijn er nog meer (berg) wandelpaden aan te bevelen ?

Savaii is een prachtig mooi ongerept eiland. Er is inderdaad alleen maar 1 weg op het eiland die langs de kust het hele eiland rondgaat. De weg is gewoon goed. Je kan het eiland op je gemakje in een dag rondrijden (en daarbij onderweg stoppen voor sightseeing). Het eiland is minder bevolkt dan Upolu en heel idyllisch met alle kleine dorpjes. Ik raad je wel aan om een 4wd te huren want dan kan je een beetje van de weg af.

Qua bezienswaardige plekken is het niet moeilijk op Savaii. Op Upolu kan je mooie gratis kaarten van Savaii krijgen, daar staat alles op. Het is gewoon een kwestie van de weg volgen en alles gaan bekijken. Let wel goed op de bordjes want de meeste bezienswaardigheden staan op kleine houten bordjes dus als je niet oplet rij je er zo voorbij.

Ik kan me geen namen meer herinneren maar weet ongeveer waar nog wat zat. (Ik zat zelf in een fale aan de westkust).

Van Upolu tot Savaii is het ongeveer een uur of anderhalf uur met de veerboot. Van de ferryhaven tot het noorden is het volgens mij ook anderhalf uur rijden. Let er wel op dat je niet te hard mag rijden vooral niet als je door dorpjes gaat (let vooral op loslopende kippen, varkens etc). En mensen appricieren het niet echt als je hard rijdt daar. Een dorp is makkelijk te herkennen. Begint altijd met een soort bosjes met groen en gele bladeren aan de zijkant van de weg.

Aan de westkust van het eiland heb je geweldige stranden ook kan je van daaruit gaan duiken en zit er een kleine Turtle sanctuary. In het noorden heb je lavavelden en ga vooral naar het uiterste westpunt van Savaii!! Is echt heel mooi. Daar in de buurt zit ook Moose Footprint en je kan er een combikaartje kopen om ook tussen de bomen in een hele hoge touwbrug en boomhut te klimmen. Let er wel op dat deze touwbrug heel hoog ligt en heel “profesorisch” aan elkaar hangt met touwen en metalen trappen die ze hebben neergelegd om over te lopen. Toen wij naar beneden kwamen zat de man die ons het kaartje had verkocht er nog…wij vroegen hem waarom hij er zat en hij vertelde ons dat er vorige week 2 Duitsers naar beneden gevallen en nu zat hij er dus om te horen of hij weer een “plof” zou horen (of er iemand van ons naar beneden zou vallen van die hoogte!), erg bemoedigend maar toch raad ik het je aan om te doen als je boven bent kijk je gewoon over alle bomen heen.

In het zuiden heb je een soort heilige pyramide en blowholes.

Verder kom je al rijdend bordjes tegen van leuke plekjes zo zagen wij een bordje bij een huisje met echte Samoaanse kunst. De vrouw was zoo blij ons te zien dat we er een hele maaltijd kregen en zij ons heel fanatiek liet zien hoe je van boomschors en natuurlijke verf de Samoaanse doeken maakt. (Uiteindelijk kochten we er 1 maar je koste toch maar 5 euro, vrouw blij en wij een geweldige ervaring rijker).

Wat betreft dat pad naar de krater. Wij durfden zelf niet omhoog de berg op te rijden want wij zaten met 5 pers in een 4wd en ze zeiden dat dat te zwaar zou zijn om omhoog te komen!). Maar toen ik aan de westkust verbleef hoorde ik dat je dus een stuk naar boven de berg op kan gaan, daar woont een man in een hutje en die gaat verder met je lopen (ben zijn naam vergeten). Maar wat ik wel heb onthouden is dat deze man vlaggen spaart en ze allemaal ophangt in zijn huisje. Dus mocht je iets leuks uit je eigen land meebrengen of een vlaggetje zal hij heel leuk vinden! Toen ik er was is een Zweeds echtpaar naar boven gegaan. Zij mochten met de ober van hun resortje mee naar huis en hebben bij zijn familie overnacht en de volgende dag heeft hij ze naar boven gebracht.

Het blijkt dus dat het wat moeilijk te vinden is en je gewoon overal een beetje moet laten vallen bij gesprekken dat je graag naar boven wilt naar die man, dan is er altijd iemand die weer iemand kent die je op weg zal helpen! De meeste dingen maak je mee en beleef je door met de locale mensen te praten.

Let er wel op dat alles (ook de bezienswaardigheden) op prive grond liggen op Savaii (op Upolu ook trouwens) dus overal waar je bent zal je eerst toestemming moeten vragen om het te bezichtigen. Je betaalt ong. 3 Tala en mag het dan bezichtigen. In het uiterste noordwestpunt van Savaii zijn we het strand op gegaan en gewoon helemaal vergeten toestemming te vragen, toen zijn we dus inderdaad achterna gezeten door een boze eigenaar met een machette, na veel praten en excuses en betalen mochten we op het strand blijven. (Voor de rest zijn het de superliefste mensen die je ooit op aarde bent tegengekomen!).

Let er wel op dat je om een auto te mogen rijden in Samoa je in de hoofdstad van Upolu bij het Ministerie van …(weet ff niet meer welke maar ligt in een huisje na het busstation en de markt is maar een hok met een buro en 1 stoel) een Samoaans rijbewijs moet halen. Je laat jouw rijbewijs zien (waar ze toch niets van snappen, internationaal hoeft ook niet ik had mijn gewone rijbewijs bij me) je betaalt wat geld en je krijgt een of ander flodderpapiertje waarmee je een maand in Samoa mag rijden (niet dat we ooit zijn aangehouden met de auto door de politie maar ja…).

Jullie zullen het in ieder geval geweldig hebben daar, let er wel op dat je soms geen zin hebt om dingen te doen of echt te hiken ofzo omdat het er echt heel heel heet is!

Ik zie dat ik het stuk over dat pad naar de krater een beetje onduidelijk heb geschreven. Je zult dus eerst een heel stuk met een 4wd hoog de berg op moeten rijden, daarboven woont dus die man, vandaar uit gaat hij met je verder het pad op lopen naar de top.

P.s. een 4wd heb je vooral nodig omdat veel bezienswaardigheden van de weg af liggen en je over onverharde wegen en soms ruige begroeing moet rijden om er te komen. Maar laat je dat niet weerhouden want als je er bent is het de rit meer dan waard!.

Je kan het eiland in een dag rondrijden maar je kan het beter in 2 dagen verdelen. Dan kan je alles op je dooie gemak bekijken (dingen gaan soms heel traag op Samoa… en daar komt bij dat het zo heet is dat je niet teveel in 1 dag moet proppen. Ik zou eerst van boven de hele westkust doen en dan de volgende dag bv de hele oostkust en dan terugrijden en mocht je nog meer willen zien of nog vaker dan heb je nog genoeg tijd.

Let er wel op dat je op Savaii eigenlijk niet op het strand kan liggen, dit komt omdat het er zooo heet is dat het zand zoo heet is dat je er niet eens op kan liggen en zo ja er binnen 5 min vanaf brandt zo heet is de zon. Dus dan maar veel snorkelen en heeeeel veel smeren met zonnebrand! Misschien een leuk weetje de zon komt op in het zuiden van het eiland en gaat onder in het noorden. Als je even oplet zul je zien dat je op een gegeven moment aan de stand van de zon kan gokken hoe laat het is! (Waar ik zat aan de oostkust was dat heel goed te doen).

Ow ik zie dat ik zei dat ik in een fale aan de westkust zat en de mooiste stranden aan de westkust zitten maar ik bedoel de oostkust.

Ik weet niet of jullie de huurauto meenemen op de boot van Upolu naar Savaii of dat jullie de auto op Savaii zelf huren?

Mocht je de auto op Upolu huren dan moet je even navragen hoe het zit met meenemen naar Savaii daar waren volgens mij extra regels voor.
Anders kan je gewoon op Savaii autos huren. Let er wel op dat er niet echt veel tankstations zijn.

Mocht je te voet de ferry nemen naar Savaii en op Savaii een auto huren dan raad ik je aan om het vliegtuig terug te nemen naar Upolu. Kost bijna niets en je kan het boeken in Apia in Upolu. Het is een minivliegtuigje en vliegt zo laag dat je eigenlijk voor dat geld een sigthseeing in de lucht hebt!

Let er ook op dat de veerboot naar Savaii een groot roestig ding is!! En hij gaat 2x per dag maar dit is op zijn Samoaans… er kan zomaar een dag zijn dat ie niet gaat! Er gaat soms ook een kleiner bootje maar dat raad ik je af omdat de zee nogal ruig kan zijn en op de veerboot kan je al last van zeeziekte krijgen laat staan dan op zo’n klein ding!

Sorry heb teveel geschreven haha

Bedankt, eenelfje, je hebt me een heleboel nuttige tips gegeven. We huren een 4wd in Apia, en we hopen het beste van de ferry. Temperatuur zal wel meevallen, we zijn hebben lang in bij de Evenaar gewoond, nooit last gehad van brandend zand, we hebben Tefal-voetzolen:zon02: