Als rasechte Amerika-toerist, gooi ik het dit jaar over een andere boeg. Ik vertrek eind maart voor 2 weken naar Japan. Ik had liever langer gewild, maar dat zat er met het werk helaas niet in. Nu is het zaak om zoveel mogelijk te zien in die 2 weken en toch niet te vermoeid thuis te komen. Ik vlieg op Tokio (zowel heen als terug), en ik zou heeeeel graag Aso willen zien. Is dat te ver weg, met alles wat ik daartussen ook nog wil zien?
Dit is mijn eerste opzet. Iemand suggesties?
Di 27 vertrek A’dam
Wo 28 aankomst Tokio
Do 29 Tokio
Vr 30 Tokio
Za 31 Tokio (dagtrip Nikko)
Zo 1 Tokio
Ma 2 Tokio > Kyoto
Di 3 Kyoto
Wo 4 Kyoto (dagtrip Osaka of Nara)
Do 5 Kyoto > Hiroshima
Vr 6 Hiroshima (dagtrip Miyajima)
Za 7 Hiroshima > Mt. Fuij/Hakone
Zo 8 Mt. Fuij/Hakone > Tokio
Ma 9 Tokio / vertrek Tokio
Do 10 aankomst A’dam
En anders met Aso ertussen vanaf woe 4 een andere route:
Kyoto > Hiroshima
Hiroshima (dagtrip Miyajima)
Hiroshima > Aso
Aso
Aso > Tokio
Tokio / vertrek Tokio
aankomst A’dam
Ik hoor graag wat de must-see’s zijn en of Aso inderdaad het reizen waard is (en of het überhaupt te doen is in zo’n korte tijd).
Ik heb al veel in de andere topics gelezen, maar ik hoop dat jullie je nog eens willen opstellen voor een Japan-broekie…
Aso is een mooie plek. Ik ben er 3x geweest. Je kunt er wel pech hebben met laaghangende wolken/ mist waardoor je weinig ziet. Persoonlijk vindt ik het zonde om helemaal naar Kyushu te gaan en alleen Aso te bezichtigen. Er zijn nog vele andere plekken de moeite waard in Kyushu. Als je er 3 dagen voor uittrekt is het wel te doen en kun je wellicht Kumamoto nog bekijken.
Je zou ook tijd kunnen besparen door Hiroshima en Miyajima in een dag te doen en eventueel gelijk doorreizen naar Fukuoka of verder, maar dan wordt het wat gehaaster.
Een must-do vind ik een overnachting in een ryokan met onsen (traditioneel hotel met heetwaterbron).
Een alternatief is de volgende planning (gebaseerd op mijn eigen reis):
vertrek Amsterdam
aankomst Tokyo
Tokyo
Tokyo
Tokyo - Aso (binnenlandse vlucht)
Aso
evt andere bestemming op Kyushu
Aso - Hiroshima
Hiroshima
Hiroshima - Kyoto
Kyoto
Kyoto
Kyoto - mount Fuji/Hakone
mount Fuji/hakone - Tokyo
vertrek uit Tokyo
Dit is te doen in die periode. Het enige nadeel, wat mij betreft is dat de laatste dagen niet erg relaxed zijn. Maar het is een afweging.
In bovenstaand schema is nog een dag extra opgenomen in Kyushu. 1 volle dag in Kyushu is inderdaad erg weinig.
Persoonlijk vind ik het vredespark en -museum in Hiroshima een ‘must-see’. Maar met 1 volle dag in Hiroshima is dit niet met Miyajima te combineren.
Ben enige tijd inactief geweest maar zelf wel afgelopen april in Japan geweest.
Aso is mooi, ben bij de krater geweest (wat een belevenis)
Vanaf het station (mooie rit, heen- en weer) zijn we met de bus naar de krater gegaan.
Boven aangekomen hadden we de keuze om met de kabelbaan te gaan of te lopen,
we kozen voor het laatste.
toen we gingen lopen werd code rood afgegeven,
eenmaal boven werd deze na een minuut opgeheven en konden doorlopen naar de rand,
wat een spektakel!
Hiroshima is prachtig, echt de moeite waard, het A-bom museum en het park zijn ook overweldigend mooi en groot.
Als je kans hebt zou je beide A-bom musea moeten doen (Nagasaki en Hiroshima - in die volgorde word geadviseerd)
Het verschil tussen beide is groot, heel groot.
Als je dan toch in Nagasaki bent kan je Dejima aandoen,
dit was de handelspost van de Nederlanders.
Hiroshima - Mijajima, mooie tocht, je kan met 2 kabelbanen naar de top,
naar beneden lopen is een belevenis als je gemiddeld sportief bent (45min-1u).
In de heuvels was toen een land verschuiving geweest, paden zijn goed begaanbaar.