Ik en mijn vriend gaan in Januari 2007 voor 2 maanden naar vietnam en als we genoeg tijd hebben ook naar loas en/of cambdodja. We zijn al veel vaker op reis geweest, peru, afrika etc. onze ervaring is dan ook dat de mensen die ergens geweest zijn je de beste tips kan geven.
Mijn vraag is dus: ben jij in vietnam en of loas en cambdodja geweest?
Kun jij ons mooie tips geven waar we zeker heen moeten en waar we op moeten letten?
Wil je dan aub reageren.
Hoi, Vietnam is een relatief smal land en best druk bezocht door westere toeristen/backpackers. Hierdoor reis je continue achter elkaar aan. Dat kan best leuk zijn, maar als je er even genoeg van hebt adviseer ik jullie het volgende: reis naar Dalat (centraal/midden Vietnam) en laat je strikken door een zgn. Easy Rider. Er zijn een stuk of 40 van deze motormuizen actief in Dalat. Je kunt hen en hun motor inhuren voor korte of lange motortochten, van 1 dag tot zolang je maar wilt. Samen met mijn vriendin gingen wij met 2 Easy Riders (en dus twee motoren) op pad en hebben een tocht gemaakt van 9 dagen door centraal Vietnam tot diep in de Mekong-delta. We hebben behoorlijk wat reiservaring, altijd ongeorganiseerd, en deze ervaring staat zeker in de top-3. De Easy Riders zijn echte gentleman, voorzichtig qua rijgedrag maar bovenal zijn het fantastische gidsen. Ze kennen ieder plekje van Vietnam, ze kennen de indrukwekkende geschiedenis, ze kennen ontzettende veel mensen langs de route, ze vallen ook regelmatig ongevraagd ergens (een fabriekje oid) binnen, bijvoorbeeld als jij wilt weten hoe zijde wordt gemaakt, ze leren je puur Vietnamese gerechten etc.
Belangrijk is wel dat je een goed gevoel hebt bij je gids/chauffeur; als je de click niet voelt; zoek een ander (of laat je vinden door een ander). En spreek echt alles van A to Z door (kosten, overnachtingen, route, etc). Als je de tijd hebt, zoek naar Mr. Vui (also known as Mister Happy); onze held!. Als backpacker vonden wij de tocht iets aan de dure kant, maar naar westerse begrippen valt het alles mee en bovendien was het iedere ‘dong’ waard!
Enjoy! Voor nog een impressie: dit reisverhaal vond ik zojuist:
nog een niet schokkende tip, maar wel handig;
als je iets aan een Vietnamees geeft, of wat krijgt; met twee handen aannemen! Altijd blijven lachen en beleefd zijn…
Bolovan Plateau in Zuid Laos. Trek er een paar dagen op uit met een motorbike en bezoek de moosite watervallen. Prachtige natuur, weinig gebaande paden…
Hoi,
als jullie moeten kiezen zou ik ook naar Laos gaan, en niet naar Cambodja.
Cambodja is ook prachtig, maar Laos heeft echt mijn hart gestolen
Zuid Laos vond ik het meest indrukwekkend. Ik ben ook op het plateau geweest, bij schitterende watervallen, maar wel als dagtrip.
4000 Islands zijn prachtig. er is 1 eilandje waar alle backpackers komen, maar als je een fiets huurt, kom je langs prachtige landschappen, mekong-foto-momenten, leuke dopjes met lieven mensen. Ik vond het eiland geen backpacker-overkill, maar ik was er dan ook in het laagseizoen…
Kortom: Laos is the place to be!
Als ik een tip mag geven, Mui Ne, Vietnam vond ik helemaal geweldig. Als ik zou moeten kiezen ztussen Cambodja en Vietnam zou ik ook voor Vietnam gaan. Laos ga ik over een klein maandje bezoeken, dus daar kan ik je nog niks over vertellen. Wat ik daar iig ga doen is de gibbon experience, zippend door het oerwoud en in treehouses slapen. Stond eigenlijk vorig jaar al op de planning, maar had er geen tijd meer voor (ja, ook dat kan, als je drie maanden de tijd hebt!). In Mui Ne ben ik 1 dag een beetje op de bonnefooi rond gan fietsen, en kwam uit bij d fairy river, heel mooi, en de volgende dag een motortje gehuurd en op 5 uur in de ochyend op weg gegaan naar de Red and White Sanddunes. White zijn absoluuut de mooiste, je waant je ineens midden in de Sahara. Het landschap is heel divers en ongelooflijk mooi!Ik zou er zo nog een keer heengaan, maar daarvoor moet ik helaas nog een jaartje wachten! Maare, doen hoor, Mui Ne!!