Een hele goede dag allemaal mede reizigers. Ik zit met een probleem, alhoewel probleem, eigenlijk meer een vraagstuk. Eind februari ben ik van plan om voor onbepaalde tijd te gaan reizen (jeej!). De eerste 8 maanden in en rond zo azie vervolgens door naar Australie. Nu ben ik bijna zo ver dat ik tickets wil boeken maar weet even niet wat nu het handigst is. Retourtje Bankok AMS en vanaf bankok azie bezoeken / bevliegen en hierna dan een retourtje bangkok sydney boeken of is het het verstandigst/goedkoopst om direct een retourtje sydney te boeken met tussenstop op bangkok en hier de datum van de vlucht naar Sydney vertragen (kan dit?). Dan reizen in azie en vervolgens het tweede gedeelte (nog steeds op de heenvlucht) van de reis naar Sydney afmaken. Ik denk alleen dat (als dit al mogelijk is) ik met een probleem kom dat de terugvlucht binnen een jaar moet zijn, toch?
Of is het beter (en niet zo heel veel duurder) om gewoon allemaal enkeltjes aan te schaffen?
Ik zou gewoon enkeltjes boeken. Ik denk ook dat dit het goedkoopst is.
Zo heb je alle vrijheid, en hoef je niet steeds rekening te houden met een vertekdatum. Informeer wel even vantevoren of je met de maatschappij waarmee je vliegt, of die je toelaten met een enkeltje.
Als je aangeeft dat je over land verder reist doen ze meestal niet moeilijk.
Zover ik begreep voor Thailand is het zo dat als je geen uitreisticket hebt, je maar een visum voor 15 dagen krijgt. Als je wel een uitreisticket hebt, krijg je een visum voor 30 dagen. Verlengen van je visum in Thailand is nogal omslachtig doordat je letterlijk het land uit moet en als je er weer in komt, krijg je weer 15 dagen. Er worden vanaf verschillende steden (ik heb het in Chiang Mai gezien) gewoon dagtrips naar ‘over de grens’ geregeld.
In antwoord op je vraag Chest: Ik heb zelf ook steeds enkele reis tickets geboekt en het gevoel van vrijheid is inderdaad heerlijk (ook ik ga uiteindelijk naar Australie en weet echt niet wanneer ik terug ga).
Nog een tipje waar ik de mist mee in ging: ik kocht een goedkoop Airasia ticket Thailand uit met als idee om de datum later om te zetten (zodat ik dus wel een 30 dagen visum kreeg)… Visum was geen probleem, maar ik had op een of andere manier al meteen ingecheckt bij Airasia en dan kun je je ticket niet meer wijzigen. Dus als je daar op let, dan kun je zelfs dat ticket daadwerkelijk gebruiken
Succes en vooral veel plezier!!!
Voor dit soort ingewikkelde vraagstukken ga ik altijd het liefst naar De Vliegwinkel. Je betaalt dan wel 20 euro ofzo kosten (áls je via hen boekt), maar ze nemen echt de tijd voor je om uit te zoeken wat voor jou het gunstigst is. En dan kijken ze niet alleen naar prijs, maar op verzoek ook naar aankomsttijd (in een vreemd land aankomen om 11 uur 's avonds is meestal niet zo’n pretje), eventuele tussenstops (misschien is op zo’n ultralange vlucht als die naar Australië, een extra tussenstop in bijvoorbeeld Dubai helemaal niet verkeerd, even de benen strekken) en nog meer van dat soort dingen.
Soms is het bijvoorbeeld ook goedkoper om op een gekke dag zoals dinsdag te vliegen, in plaats van op vrijdag ofzo. Dat soort dingen weten die mensen van zo’n winkel.
Ook kunnen zij dus kijken wat goedkoper en handiger is: retourtje Australië met tussenstop ergens in Azië, of toch losse enkeltjes of een combi van twee retourtjes. Ik had wel ooit een retourtje NL - Australië met een tussenstop op Bali, we mochten twee maanden in Indonesië blijven, daarna vlogen we door naar Perth; en uit Sydney terug naar NL (zodat we over land van Perth naar Sydney konden reizen).
Dus kijk ook zeker naar dat soort ‘open jaw’ constructies waarbij je heen vliegt naar de ene stad, en weg uit een andere stad, zodat je niet over land dezelfde weg dubbel hoeft te reizen.
Al dit soort dingen kun je vast ook wel vinden door een volle dag en nacht zelf op internet te zoeken, maar ik ga zelf dus liever een uurtje langs bij Vliegwinkel die het voor een paar tientjes voor je uitzoeken. Scheelt mij een hoop uitzoekwerk en frustratie, want na 15 jaren reizen is de vliegwereld nog steeds een mysterie voor me!
Handig van boeken via Vliegwinkel is dat ze je ook helpen als een vlucht opeens verandert of de luchtvaartmaatschappij opeens failliet gaat terwijl jij nog reist (dat had ik ook een keer).
Succes!
P.S. Ik heb geen aandelen daar, maar gewoon goede ervaring met daar boeken. En ik ken geen ander bedrijfje waar ik dat op die manier kan doen (behalve misschien Kilroy maar dat is alleen t/m 26 geloof ik).