Het plan is volgend jaar januari (2010 dus), voor 6-7 maanden een rondreis te gaan maken. De plannen die we gemaakt hebben zijn globaal een soort van samenvatting van dingen die leuk lijkt om te doen. Natuurlijk zitten we hier niet aan vast, aangezien we nog speling willen houden. De trip zal er ongeveer als volgt uitzien:
Thailand: Bangkok, Chiang mai, jungle trip, River Kwai, Ko Samui (Duiken 5 dagen)
Cambodja: Angkor Wat, Pnohm Phen, Killing fields
Vietnam: Ho Chi Min stad, tunnels
Maleisie: Door de natuur trekken
Australie: Trip van Cairns - Sydney, Duiken op Great Barrier Reef, Blue Mountains, Whit Sundays
Nieuw Zeeland: Rondtrekken, nog niet echt bekend wat
Peru: Lima, Cusco, Machu Pichu
Chili: Rondtrekken
Argentinie: Buenos Aires, Patagonie
Costa Rica: Rondreis
Hier kan nog van alles aan veranderen, we hebben tenslotte nog de tijd… Maar hoe ziet volgens de wat meer ervaren reizigers dit plan eruit? Denken jullie dat we tijd genoeg hebben om dit allemaal te gaan doen? En welk budget zullen we hier ongeveer voor nodig hebben? En zou je hier beter een rond-de-wereld ticket voor kunnen nemen of losse?
Ik weet het, veel vragen, maar het zou echt super fijn zijn als jullie een of meer vragen kunnen beantwoorden! Alvast hartstikke bedankt!
Hallo Frank,
Dankjewel voor je snelle reactie… Ik had zelf ook al wel het vermoeden dat een rond-de-wereld goedkoper was. Weet jij in hoeverre deze te verkrijgen zijn met flexibele data? Of moet je deze altijd vast zetten?
Groetjes Carmen
Bij one world kan je tot 1 jaar vooruitboeken. Dat betekent als je nu een ticket koopt dat je kan 16 sectoren/vluchten kan maken totdat je weer terug moet zijn. Jullie gaan 6 a 7 maanden dus je kan dan 5 maanden voor je planning de vluchten boeken.
One World baseert zich op het aantal continenten niet mijlen! wat ik overigens wel beter vind!
Zo’n ticket is eigenlijk altijd wel goedkoper dan los (de vlucht over de stille oceaan is zeer duur)
Een rond-de-wereld-ticket zou ik wel starten vanaf Londen (goedkoper en je hebt als het ware meer vluchten, omdat je eigenlijk altijd moet overstappen in London en dat vind ik althans zonde van de 16 sectoren die je kan maken.).
[ul]
[li]Wijzigen van datum na vertrek, kosteloos[/li][li]Wijzigen van de route na vertrek, USD 125,- per wijziging[/li][/ul]
Wat ik hieruit begrijp is dat je je route goed moet uitzoeken, maar de data is nog niet zo belangrijk dus stel je ging 6 maart naar hong kong, maar je wil toch nog wat langer blijven in thailand dan kan je het kosteloos wijzigen. Je denkt toch dat je hong kong wil overslaan en naar india wil dan kost dat 125 dolllar.
Aangezien de valuta koersen nu goed zijn is het voordeliger!
Het leuke van zo’n ticket vind ik dat je gewoon zo vaak mogelijk met zeer goede maatschappijen vliegt (British Airways, Iberia ect).
Ik ben zelf ook van plan een rondreis te maken en zit al verlekkerd naar One World te kijken. Goeie tip om vanuit Londen te beginnen.
Waar ik aan zit te denken is aan het in contact blijven met vrienden en familie. Ik denk niet dat ik alleen maar op plekken kom waar ik een internet café kan vinden. Brieven duren te lang en dus ben ik op de telefoon aangewezen. Ik heb wel eens gehoord dat mensen een internationale belkaart meenemen. Hebben jullie daar ervaring mee? Doen die het inderdaad overal? Zijn ze nog ergens te krijgen? Mijn ouders hebben Pretium en kunnen daarmee goedkoop naar het buitenland bellen. Maar ik ben vooral bezorgd over die keren dat ik opeens snel moet bellen als ik midden in Vietnam zit of zo.
En een heel andere vraag, wat is de beste manier om geld op te sturen of anderszins te regelen? Ik neem niet aan dat jullie geld meenemen voor zo’n lange reis. Zijn bank pasjes over ter wereld te gebruiken? Of is American Express echt nog de beste manier? Ik voel me naïf om dit te vragen, maar het zijn van die praktische dingen die het reisgenot uiteindelijk mogelijk maken.
Ik moet zeggen dat ik de 6/7 maanden die je aangeeft vrij kort vind voor wat je allemaal wilt doen. Thailand, Cambodja, Vietnam en Maleisie lijkt me al wel 3 maanden te kosten. Australie en Nieuw Zeeland samen zou ik toch ook minimaal 3 maanden voor uittrekken (verkijk je niet op de afstanden) en Peru/Chili/Argentinie toch ook wel een maandje of 2 minimaal.
Voor Costa Rica vond ik een maand al vrij kort (en het ligt ook behoorlijk uit de richting, maar dat is met een vlucht op zich niet zo’n probleem)
Dan kom je toch al snel op 9 maanden en dan reis je in een redelijk tempo. Natuurlijk kan het wel, maar de vraag is dan wel of je er zo van geniet als je zou willen. Misschien kom je wel op plaatsen waar je graag wat langer zou blijven. Mijn tip is: probeer of je extra tijd kan krijgen en laat anders in ieder geval Costa Rica voor deze keer vallen.
Over het budget is redelijk wat te vinden op deze site. Voor Azie zou ik (low budget) globaal uitgaan van 600 euro p maand pp (excl duiken en dure tripjes), OZ/NZ het dubbele, Argentinie en Chili zijn wat ik van horen zeggen heb vergelijkbaar met Europa (maar nog niet geweest). In Costa Rica heb ik in 2006 volgens mij rond de 900 euro in een maand uitgegeven.
Als je langer op een plek blijft en als je samen reist is dat over het algemeen goedkoper en natuurlijk is het heel erg afhankelijk van de manier van reizen en mate van luxe. (Bovenstaande is uitgegaan van OV, maar koop je een auto in Australie of huur je een camper in NZ, dan zal het duurder zijn.
Vluchten zitten hier overigens niet bij in, maar dat had je vast al begrepen.
Klinkt hoe dan ook heeeeerlijk, wat je ook precies gaat doen en hoelang… Heel veel plezier!!