Wij gaan volgende week naar Kolili toe.
Heeft iemand leuke tips wat te doen, wat te zien?
Hoi Mared,
leuk! Je bedoelt vast Kololi ipv Kolili…
Heb je topic onderwerp daarom even aangepast.
Welk hotel verblijven jullie in Kololi? Voor vermaak en lekker uit eten zit je in ieder geval goed in Kololi. Op de Senegambia strip genoeg keus uit leuke, gezellige restaurantjes om 's avonds lekker te gaan eten.
Verder moet je het gewoon over je heen laten komen, geniet van het mooie weer en een paar leuke dagtrips maken.
Wat voor tips wil je verder weten?
Jullie hebben er in ieder geval goed weer bij! Weer Kololi - Meerdaagse weersverwachting Kololi | Weeronline :vak02:
Hahahaha…sorry…Kololi bedoelde ik tuurlijk… We gaan voor leuke dagtrips…tips welkom ![]()
Als je me via een privé bericht je emailadres geeft zal ik je een lijstje sturen ![]()
Kijk eens op de site van Insight the Gambia.
Dan heb je een dagexcursie en tegelijkertijd help je ook nog projecten in Gambia.
Ik heb al drie ‘excursies’ met hen gedaan, zeer betaalbaar en daarbij enorm veel gezien en geleerd.
Phoday is ook superaardig en met hem valt veel te bespreken. Het zijn echt ‘excursies’ op maat.
Dank je voor de tip. Heb de site bekeken en ziet er goed uit.
Wanneer vertrek je volgende week?
Er zijn nl de komende periode meer mensen, waar ik ondertussen contact mee heb, in Gambia, en volgens mij is er bij iedereen wel interesse in ‘excursies’.
Misschien is er iets te combineren, als mensen dat natuurlijk willen, zodat je de kosten ook kunt drukken.
Is maar een vraagje hoor, want zelf hoef ik niet steeds weg, omdat ik ook best veel dingen moet doen.
In ieder geval een goede tijd toegewenst!!
Maandag vertrekken wij. Maar we regelen het wel als we daar zijn. Ik weet nu nog niet welke dagen dat ik zin heb om wat te ondernemen…das zo fijn aan vakantie :vak02:
Wij zijn net terug van een weekje Gambia, Kololi, Senegambia Beach Hotel.
Tip 1 is zorg voor een goede, betrouwbare taxichauffeur. Er zijn er ongetwijfeld meer, maar wij waren zeer tevreden met Jerreh Njie. Hij staat op de standplaats voor groene taxi’s bij Senegambia, maar is ook te bereiken via (+220) 771 0963 / (+220) 371 0963 en [EMAIL=“jerrenjie@yahoo.com”]jerrenjie@yahoo.com. De eerste trip was volgens het officiële tarief (D 700 = 16 EU voor een halve dag); de dagen daarna kregen we steeds meer voor dat bedrag.
Onze eerste trip was naar een de markt in Serekunda, waarbij Jerreh ook onze gids was. We hebben daar heerlijk fruit gekocht, maar ook souvenirs en een tafellaken van stof van een omslagdoek 5 Euro voor 5 meter stof en 0,50 voor naaiwerk. Daarna hebben we een schooltje bezocht, waar kinderen die anders niet naar school gaan gratis naar toe kunnen. Het draait op giften en vrijwilligers. Op de markt hadden we potloden en schriften gekocht om hier achter te laten.
Onze tweede trip was naar Banjul, de hoofdstad, met nog oude, koloniale gebouwen. Vooral de wandeling langs de haven was leuk, vanwege de vele vissersschepen en personenbootjes naar de overkant. Verder heeft de markt een uitgebreidere sectie houtsnijwerk dan de markt in Serakunda.
In Kololi is ook een aardig marktje voor houtsnijwerk, vlak voor het checkpoint, aan het bein van het straatje met restaurants en zo. Je kunt er ook handwerklieden aan het werk zien. Aan het begin kun je ook fruit kopen, maar daar vroegen ze eerst idioot hoge prijzen voor. Meer in het algemeen moet je alleen gaan onderhandelen als het verschil overbrugbaar lijkt (en ze niet met een prijs beginnen waarvan de helft nog veel te veel is).
Onze derde trip was naar het Abuko National Park en Lemon Lodge. In Abuko krijg je automatisch een gids mee, die je na afloop iets van D 150 (3,40 Eu) betaald. Aardige wandeling, maar qua dieren (vogels) niet spectaculair. Ga niet in op verzoeken om donaties voor het dierenasiel, want dat is nep. Uiteindelijk kom je daar wel uit en zie je o.a. pelikanen en hyena’s. Bij Lemon Lodge kun je een bootje huren met twee roeiers om de mangrovebossen in te gaan. Zeer aan te bevelen. Negeer de prijzen op het bord en ga in onderhandeling. Op het bord stond D 700 per persoon per uur, maar (ingefluisterd door Jerreh) kwamen wij uit op D 800 (= 18 Euro) voor ruim anderhalf uur. Dit lijkt misschien hard, maar voor dat bedrag moet een gemiddelde Gambiaan in loondienst twee weken werken. Geef de roeiers wel een fooi buiten het zicht van de baas/booteigenaar.
Officieel zouden wij eenmaal per drie dagen schone handdoeken krijgen, maar dat vonden we te weinig. Gewoon de gebruikte handdoeken op de vloer leggen met een kleine fooi (D 25) en je hebt elke dag schone handdoeken. Verder kun je het personeel van het hotel blij maken met oude kleren die je anders aan een inzameling mee zou geven.
Verder kun je bij de pinautomaat alleen terecht met een Visa creditcard. In het Senegambia kun je ook met andere creditcards (zoals Mastercard) geld opnemen, al rekenen ze wel 6% provisie. Contante Euro’s kun je op veel plaatsen tegen een billijke koers en zonder provisie wisselen. Afrekenen kun je, zelfs in het hotel, alleen met contant geld.
Gerdjan, Dank je voor je uitgebreide reactie!!
Ik heb hier veel aan en ga zeker een aantal trips doen.
Misschien een suffe vraag, maar als je belt, bel je dan met je mobiele nummer van Nederland, of heb je daar een kaartje gekocht?
Koop daar een prepaid kaartje. Kost je ongeveer een euro en je belt binnen Gambia voor vrijwel niets, maar ook naar Nederland bellen is stukken goedkoper. In ieder geval nooit je eigen kaart gebruiken! Is ontzettend duur!
Tnx! Dit forum is wel heel erg handig :wereld:
Reactie op de mail heb je ook binnen ![]()
Hebben wij ook gedaan , Zelfs met een telefoon erbij . Even langs de africell shop aan de Senegambia strip en je hebt voor 400 dalasi ( bijna 10 euro) een prima telefoontje . beetje beltegoed en je bent klaar
De telefoonvraag lijkt me afdoende behandeld.
Wat me nog te binnen schoot is, dat je paspoort nog 6 maanden geldig moet zijn. Je kunt op Schiphol een noodpaspoort aanvragen bij de marechaussee, maar dan moet je wel een beetje vroeg zijn, want het kost tijd en het vliegtuig wacht niet.
Verder hoorden wij van twee andere gezinnen dat Makasuto erg was tegengevallen. Ver rijden en weinig bijzonder. Zelf zijn we er niet heen geweest.
Zo zie je maar dat smaken/meningen kunnen verschillen.
Ook mijn man en ik zijn naar Makasutu geweest. Wij hebben erg genoten. Eerst een anderhalf uur durende rondwandeng gemaakt me een super gids daar die ontzetted veel informatie en uitleg heeft gegeven. Een heerlijke boottocht gemaakt in een uitgeholde boom… haha…en vanaf het water ziet alles er heel anders uit. Kortom…zeer geslaagd!
Goed om te horen, want een paar nieuwe plekken om te bezoeken, als we weer gaan, is natuurlijk nooit weg. Ook Tanji staat nog op ons wenslijstje.