DAg,
Ik ga voor de eerste keer even een weekje naar Gambia, Kololi, even uitrusten en zon pakken. Over 2 weken. Ik ken Gambia niet (wel oost-Afrika). Wie kan mij adviseren over geld pinnen. Is er en ATM in Kololi voor mastercard? Of een bank waar geld gehaald kan worden met mastercard?
Is er een shop op het vliegveld van Banjul (of in Kololi) om een lokale simkaart aan te schaffen?
Heeft iemand een tip over eten? IK hou van lokaal eten, is er in Kololi een lekker restaurant met lokaal eten? Kan je op het strand vis kopen en laten roosteren en opeten?
Wat kost een taxi ongeveer? Ik heb niet zoveel zin om dagen bezig te zijn met het uitvinden van dit soort dingen, ik blijf maar kort en tegen de tijd dat ik het uitgevonden heb, ben ik al weer weg.
Hoe gevaarlijk is het 's nachts op het strand of om te lopen van Kololi centrum naar je hotel in het donker?
Dank voor het meedenken alvast ![]()
hehe , een Keniaanse fan .lees het volgende eens door
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=149231
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=161618
Gambia zal je ook wel bevallen
Je zult een heel ander Afrika beleven in ieder geval! In tegenstelling tot het Oosten is Gambia zeer veilig en vooral bekend om de altijd vriendelijke mensen. Niet voor niets The Smiling Coast Of Africa genoemd. Welk hotel in Kololi verblijf je?
Kosten taxi ritjes kan je globaal hier wel zien, maar altijd onderhandelen ![]()

In Kololi zit je vwb het eten perfect. De Senegambia strip is 's avonds de gezellige straat in Kololi met vele restaurantjes waar je voor zeer weinig kunt eten. Vrijwel ieder restaurant serveert lokale gerechten, maar ook Europees eten.
Eten op het strand kan en gebeurt wel, maar dan moet je wel weten waar dat kan. Het strand wordt afgeraden om na zonsondergang te bezoeken. Al heb ik nooit echte horrorverhalen bevestigd gezien… Verder kan je altijd overal veilig over straat. Zelfs alleen.
Geld meenemen. Creditcard voor achter de hand. Koers met een kaart is minder gunstig. Pinnen met bankpas kan in ieder geval nergens.
Prepaid simkaart is handig! Zowel gebeld worden in Gambia als naar huis bellen is met zo’n kaart vele malen goedkoper! Vliegveld stelt niet veel voor. Kaartje gewoon in Kololi kopen. Als je naar huis gaat geef je hem weg ![]()
Prepaid simkaart is handig! Zowel gebeld worden in Gambia als naar huis bellen is met zo’n kaart vele malen goedkoper! Vliegveld stelt niet veel voor. Kaartje gewoon in Kololi kopen. Als je naar huis gaat geef je hem weg
of bijhouden als je snel weer >>>keert
We zijn niet allemaal zo fortuinlijk als jij Alfons! ![]()
Telefoon met simkaart voor 400 dalasi. 10 euro. In januari gekocht volgend jaar februari gewoon weer geldig… ideaal
Je simkaart, die je in januari hebt gekocht, is echt niet meer geldig in februari hoor.
Dat is langer dan een jaar geleden.
Dan moet je een kaart laten registreren, maar zelfs dan moet je er nog vanuit gaan dat hij niet meer geldig is.
Dit zeggen de mensen in Gambia zelf ook, omdat je hem in de tussentijd nooit gebruikt.
Ik geef mijn kaart aan het eind altijd weg, omdat je vaak nog veel gratis africell naar africell hebt (als je die provider gebruikt natuurlijk).
Daar kun je een Gambiaan veel plezier mee doen.
Simkaart voor 400 dalassies is trouwens behoorlijk prijzig bedenk ik me net. Dat betaal ik nooit.
Een africell simkaart: 15 dalassi.
Met q-cell kun je ook goed en goedkoop op internet (blijven whatsappen enzo dus): deze kost 50 dalassi en moet je in het q-cell kantoor even laten instellen wat dan weer gratis is.
De prijs van je simkaart is overigens vaak ook de prepaid die op je kaart staat.
Simkaart kun je overal kopen. Ook op het vliegveld. Je kan het opladen dmv een kraskaart of door jongens die het met hun eigen mobiel doen. Bij allebei de manieren krijg je beltegoed uiteraard. Bij de eerste manier krijg je heel veel tegoed om te kunnen bellen naar andere mensen met dezelfde provider. Bij de laatste manier houdt de jongen die jouw beltegoed opwaardeert dit tegoed. Aan het eerste telefoonnummer kun je trouwens zien welke provider het is. 7 is bijvoorbeeld Africel. Veel Gambianen hebben simkaarten van verschillende providers, zodat zij dus met dat provider-naar-provider tegoed heel voordelig kunnen bellen.
Geld contant meenemen. Er zijn heeel veel wisselkantoortjes. Zoek per keer degene met de beste koers. Op het vliegveld wisselen is natuurlijk heel duur. Ik hoorde dat je in de bus van de reisorganisatie die jou naar het hotel brengt ook kan wisselen. Heb ik geen ervaring mee.
Khadi Khadi is een restaurant met écht lokaal eten. Je kan hier rijstgerechten (zoals bennechin) eten als lunch. Avondeten is er ook. De asfaltweg tegenover de ingang van de Senegambiastrip moet je helemaal uitlopen tot de bocht. Daar linksaf en dan is het na een tijdje aan je linkerhand. Je kan er natuurlijk ook met de taxi heen.
Verder zijn er genoeg lekkere restaurantjes.
Je kan bijvoorbeeld gaan zeevissen. Zelf heb ik het nooit gedaan. Maar de meeste mensen gaan daarna hun zelf gevangen vis inderdaad barbecuen. Dit zijn dingen die je prima kan regelen met de vissers op het strand.
In de vissersplaats Tanji (zeker een aanrader om te bezoeken) wordt de vis binnengebracht. Hier wordt vis verhandeld, gerookt, gebakken, etc.
De prijzen van toeristentaxi’s moet je over onderhandelen. Naar veel bijzondere plekken zijn vaste ritprijzen. Dat zie je op de borden bij taxistandplaatsen en hotels.
Veel plezier!
Superleuk Gambia, heb genoten, wat een leuk land! Februari weer!
O jee, Gambia virus heeft toegeslagen. Die inenting niet gehad? lol2
hahahahaha! Ja duidelijk, inenting vergeten ![]()
't Is dichtbij, lekker weer, makkelijk en gezellig! Superbestemming!
Hahaha! Vertel ons iets wat we nog niet wisten! ![]()