In Matsumoto heb ik twee jaar geleden in Hotel Iidaya gezeten. Een businesshotel direct tegenover het station. Misschien niet het meest sfeervolle hotel, maar wel ruime (en uiteraard brandschone) kamers, en een uitstekend Japans ontbijt (of naar keuze iets wat voor een westers ontbijt moet doorgaan) is bij de prijs inbegrepen. Naar het kasteel is het een kwartiertje lopen.
In Nara heb ik laatst in het Super Hotel LOHAS gezeten, op het stationsplein, maar dat is best wel een eind lopen naar het park, daar zou ik wellicht toch iets wat centraler gelegen uitzoeken. Hotel zelf is op zich zeker niet slecht, maar de kamer was toch wat al te krap (of het meubilair te groot), en het inbegrepen ontbijtbuffet was maar zo-zo. Er moeten volgens mij toch genoeg betere (en zeker goedkopere) opties zijn.
Voor Kanazawa had ik Toyoko Inn Kanazawa Kenrokuen Korinbo geboekt, midden in de stad, en tegen een veel scherpere prijs dan de Toyoko Inn bij het station. Ik heb Kanazawa toen echter uit m’n reis geschrapt, dus kan verder niet zeggen of dat een goede keuze was, maar tot nu toe is een Toyoko Inn me nog nooit tegengevallen.
(alleen kom ik er bizar genoeg nooit aan toe hun gratis ontbijt te proberen…)
Voor Kanazawa zou ik persoonlijk een hotel bij het station nemen. Maar er zitten ook veel hotels in Katamachi, centraal Kanazawa, dus ook een goede uitvalsbasis. Vanaf Katamachi kun je lopend naar enkele attracties en het station is niet ver met bus/taxi.
Naar mijn idee heeft Rakuten Travel vaak de goedkoopste prijzen: http://bit.ly/f5FdLV
En dan even op tripadvisor.com de reviews checken en je zit zeker goed.
Het station zelf is trouwens ook heel bijzonder met een mega houten constructie aan de ingang.