Tips gezocht voor een eerste reis naar Nicaragua

We zijn een koppel rond de vijftig en houden enorm van natuur. We houden dan ook zeer veel van Zuid Afrika maar onze aandacht werd nu getrokken op Nicaragua doordat het nog niet te toeristisch zou zijn en vooral ook omdat we dolgraag regenwoud willen zijn en in de jungle willen gaan verkennen.

Alle reisverslagen die we vinden, richten zich meer op de steden terwijl wij dus meer het wildlife willen opzoeken. Wie heeft hier ervaring mee en kan ons de juiste tips geven aub? We zijn 19 dagen ter plaatse waarvan de eerste dag pas 's avonds.

Hallo Peter en Sonja,

Nicaragua is een leuke bestemming, ik heb Isla de Ometepe en Leon bezocht. Wat ik weet van het land is dat het inderdaad vaak meer gaat over de cultuur en geschiedenis met de mooie stranden daarbij. Volgens mij kun je vanuit Esteli mooie hikes maken, maar ik denk dat voor echte regenwouden en wildlife Costa Rica een beter adres is. Daar zijn nog mogelijkheden om voor de minder bezochte paden te kiezen.

Bedankt voor je reactie, Anouk.
Costa Rica is ons te toeristisch en we hadden net vernomen dat Nicaragua veel leuker was qua natuur. Ondertussen weten we al dat het regenwoud aan de Oostzijde Indio Maiz alvast een bezoek waard is en daar zouden we graag enkele nachten verblijven. We zouden opteren om per huurwagen (4x4) te gaan zodat we geen rekening hoeven te houden met uren van openbaar vervoer, bereidheid van taxi’s enz. Bovendien zijn we geen rugzaktoeristen en houden we ervan om comfortabel met bagage te kunnen reizen. Verder zijn we dus vooral geïnteresseerd in natuur en wildlife. Wie kan nog wat tips geven aub?

We dachten nu aan het reisschema:
aankomst Managua
dadelijk door naar Masaya (verblijf 3 nachten)
Granada: 3 nachten , ondermeer bezoek eilandenarchipel
Ometepe: 3 nachten
Van Ometepe naar Sabalos (Indio Maiz) : 3 nachten : tips over route per wagen
Daarna dachten we richting Pearl Lagoon te gaan en eventueel Kahka Creek reserve te bezoeken maar daar vinden we erg weinig van terug. We hebben nog 7 nachten en dan moeten we terug in Managua zijn voor de terugvlucht.
Dit is maar een voorlopig schema dus alle tips zijn welkom zolang we maar niet in drukke steden moeten verblijven.

Wij zijn ook 2 jaar geleden in Nicaragua geweest, onze eerste reis

Prima route, Ometepe vonden wij niet zoveel aan, kwam misschien door het weer (veel regen gehad)

Als jullie naar Masaya gaan, kan ik Masaya vulcano aanbevelen. Echt geweldig!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Wereldwijzer Reisforums

bedankt voor jullie reactie! Masaya Vulcano stond inderdaad op het lijstje.
Zijn jullie ook voor een drietal weken gegaan toen? en met de huurwagen?
mochten jullie nog andere toffe plaatsen bezocht hebben die we best op de planning zetten, mag je het zeker vermelden. We hebben in principe nog ruimte.
We maken ons wel wat zorgen over de trip met de Ferry want die blijkt niet altijd zo stipt te zijn. Het is ons ook niet duidelijk of die moet gereserveerd worden en zo ja, hoe lang op voorhand. En dan de trip van Ometepe naar Indio Maiz; ergens las ik dat daar een nieuwe baan was aangelegd. Weet iemand daar meer over? We denken er ook over om een plaatselijke gids onder de arm te nemen. Zo sponsoren we de bevolking en komen we meer te weten. We spreken weliswaar Engels maar Spaans zal met handen en voeten worden. Mocht iemand goede ervaringen hebben met een bepaalde gids?
alle tips worden heel hard geapprecieerd!

Wij hebben 3 weken door het land gebackpackt.
Wij vonden Leon ook een erg mooie stad. Voor de actieve tussen ons kan ik het Vulkaan boarden aanraden. Echt geweldig.

Ometepe hebben wij een ticket gekocht voor de ferry bij het hokje waar dit ook moest we konden mee moesten volgens mij anderhalf uur wachten omdat er een onweersbui over kwam. Daarna gegaan duurde een uurtje. Wij hebben daar geen problemen aan ondervonden.

Wij spreken geen woord Spaans maar het is allemaal goed gekomen, de bevolking daar kan vaak ook wel Engels.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Wereldwijzer Reisforums

Okee, interessante uitspraak met zoveel biodiversiteit en verschil in landschappen in Costa Rica maar goed, ieder zijn mening :wink:
Ik heb mijn ticket voor de ferry ook ter plaatste gekocht. Niet alle ferries hebben de optie om de auto er op te parkeren. Voor zover ik weet is er geen ferry meer vanaf Ometepe richting het oosten, dit heb ik uitgezocht voor mijn reisplannen vorig jaar. Dan lijkt het mij een behoorlijke rit.

Wellicht kun je nog wat inspiratie van deze pagina halen: http://www.besiginmidden-amerika.nl/

Ik moet het hier wel enigszins met Anouk eens zijn dat Costa Rica wellicht leuker is als het jullie puur en alleen om de natuur (en vooral) wildlife draait. Waar Nicaragua een gigantisch aantal soorten vleermuizen heeft, is de wildlife verder iets minder makkelijk te ontdekken. Mochten jullie toch naar Nicaragua gaan, dan zou ik aanraden om voor wildlife richting refugio bartola en el jaguar reserve te gaan. Ook de Masaya vulkaan is qua natuur de moeite waard.