Tips voor route en natuurparken

Dag allemaal,

In februari ga ik met een vriend een mooie reis maken door Nicaragua en Costa Rica. Wat we graag willen is een combinatie van een leuke stad, veel natuur inclusief het spotten van dieren en duiken op de Corn islands We vinden het lastig welke keuzes we “moeten” maken t.a.v welke parken te bezoeken en zouden graag advies willen over de logica en haalbaarheid van onze route. We hebben 18 nachten. Ons idee is alsvolgt:
Na aankomst 1 nacht Managua
1 nacht Leon
2 nachten Granada
2 nachten ometepe
Vervolgens willen we de oversteek maken naar Costa Rica.
Het idee is om te starten in Rincon de la Vieja 2 nachten
3 nachten Monteverde
Van daaruit willen we doorreizen naar Indio Maiz (maar we weten niet hoe, openbaar vervoer?)
2 nachten Indio Maiz (daar ook vissen?)
Van daaruit willen we naar de Corn Islands 4 nachten waarna we weer terug reizen naar Managua om huiswaarts te keren.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de volgende vragen:

• is het programma haalbaar gezien de 18 nachten die we hebben? Ik heb er 15 ingepland om ook reisdagen in te bouwen
  • bieden deze parken genoeg variatie qua flora en fauna? Evt andere parken?
  • moeten we voor zowel Leon als Granada gaan of kiezen om meer van hetzelfde te voorkomen?
  • waar kunnen we het beste vissen
  • hoe kunnen we van Monteverde naar Undio Maiz reizen

Hola,

Hieronder mijn tips:

• Geen tijd verliezen door in Managua te overnachten, maar gelijk bij aankomst door naar Granada
  • Mocht je maar 1 nacht willen doorbrengen in León, kun je beter die tijd gebruiken voor Granada en omgeving
  • Na Isla de Ometepe kun je naar Rivas reizen waar je de Ticabus of TransNica naar Liberia in Costa Rica kunt nemen
  • Vanuit Liberia kun je heel makkelijk tours boeken naar Rincon de la Vieja
  • Hoe je precies het snelste daarvandaan naar Monteverde reist, weet ik niet precies. Op het Costa Rica forum kunnen ze je daarmee vast verder helpen.
  • Na Monteverde kun je via Arenal en La Fortuna reizen naar Los Chiles, waar je per lancha de grensovergang maakt naar San Carlos in Nicaragua.
  • Vanuit San Carlos per lancha naar El Castillo, daar kun je gidsen regelen voor trips naar Indio Maíz.
  • Dan zul je weer terug moeten reizen via San Carlos naar Managua (dit is een lange reis) en vandaar vliegen naar de Corn Islands
  • Misschien handig om te kijken of je tijd kunt winnen door te vliegen www.natureair.com en/of in Costa Rica een auto huren. In Costa Rica liggen de afstanden ver uit elkaar en ben je meer tijd kwijt aan reizen dan in Nicaragua.
  • In Río San Juan (San Carlos) en op de Corn Islands kun je goed vissen. Je kunt er in ieder geval tours boeken om te vissen.
  • Jullie hebben een hele mooie route met veel natuur en doen authentieke plekken aan, bedenk een goed reisschema, plan goed je tijd in, omdat het nu best krap is.

Saludos,
Sole

Bedankt voor je snelle reactie!
Ik ben bang om teveel tijd te verliezen door van Ell castillo naar Managua te moeten reizen om de Corn islands te kunnen bereiken. Vanuit Ell Castillo naar bluefield is geen optie?
Een andere optie is Indio Maiz laten schieten maar dat lijkt mij ook erg jammer, of zie ik dat verkeerd en is er een goed alternatief.

Hola,

Het is helaas niet mogelijk om van Río San Juan naar Bluefields te reizen. De snelste optie is om vanaf San Carlos per bus naar Managua te reizen en via Managua te vliegen naar de Corn Islands. Mocht het niet in je reisschema passen, dan kun je het schrappen. Waarschijnlijk kun je tijd besparen als je je route wat omgooit, bijv. de Corn Islands niet als laatste in je reisschema of op San José vliegen (is vaak ook goedkoper). Maar ik weet niet wat jouw reis wensen zijn.

Saludos,
Sole

Hola,

Bedankt voor je reactie. Heb je nog tips voor accomodatie ( op de verschillende locaties?) wij vinden de plek en sfeer het meest belangrijk en niet zozeer luxe. Homestays lijken mij erg leuk om kennis te maken met de mensen daar. In ometepe is een centraal gelegen accomodatie belangrijk begrijp ik.(ook gezien onze beperkte tijd)

Groet mark

Hola,

Mijn favoriete acco’s van Granada zijn: La Siesta, Hostal El Momento en Hotel Con Corazón. Op Isla de Ometepe is het zeker handig om in de buurt van Playa Santo Domingo te verblijven als je beide eilanden wilt verkennen. Blijf je op het grote eiland, dan is Moyogalpa een goede optie en dan een scooter huren! En op het kleine eiland heb ik goede ervaring met Hacienda Mérida. Maar het beste is om zelf te kijken wat er allemaal is. Er zijn inmiddels alweer veel meer accommodaties bijgekomen, die kleine hostels schieten als paddenstoelen uit de grond. Verder ben ik zelf niet iemand die van te voren boekt en allerlei reviews gaat lezen over accommodaties. Ik zoek vaak het centrum op of de plek waar ik in de buurt wil zitten en kijk dan welke acco’s er zijn. Dan kan ik altijd de kamer zelf zien en mocht het me niet bevallen, dan loop ik gewoon naar de volgende acco. Ik vind daarom een reisgids zoals Lonely Planet heel erg handig, zodat je van te voren kunt uitzoeken waar het centrum is en welke wijken er zijn en waar ongeveer de accommodaties zitten, zodat ik als ik daar ben zelf kan kijken en op het moment zelf kan beslissen wat ik wil. Op de Corn Islands is het sowieso aan te raden om (in ieder geval 1 nachte) natuurlijk in een cabaña aan het strand te overnachten. Ik heb destijds op Little Corn bij Elza’s Place overnacht, dit was heel basic, maar voor een paar nachten prima.

Homestays zijn echt heel leuk en moet je zeker één of een paar nachten doen! In Granada kan ik je zo een paar families aanraden en anders via een Spaanse talenschool je homestay regelen.

Saludos,
Sole