tips gevraagd voor vakantie in canada

Wij gaan juli 2013 naar canada en willen familiebezoek omgeving Toronto en Edmonton combineren met een mooie reis tussen deze twee plaatsen.
Start is in Toronto en willen dan terugvliegen vanuit Edmonton of Calgary
Wie weet mooie plaatsen, parken, tips voor deze reis. We zijn van plan dit met een huurauto te doen en overnachten in motels.
Niagara falls moet van mijn dochter zo wie zo op de route komen.

Alvast bedankt voor reacties.

Bartje

Ik weet niet hoeveel tijd jullie hebben, maar Toronto - Calgary(Edmonton) is wel een enorme afstand. En als je een huur-auto kunt vinden tussen deze twee plaatsen moet je ook nog rekening houden met flinke drop-off kosten. Misschien zou je de reis in tweeën kunnen knippen en eerst vanuit Toronto een mooie tocht in Ontario samenstellen en dan naar Calgary vliegen en daar hetzelfde doen.

1 like

Ik heb in 1995 een roadtrip gedaan vanaf Winnipeg(familie bezoek). We zijn eerst naar het zuiden gegaan en door de VS richting het westen. Badlands NP, Mount Rushmore, Yellowstone NP en vervolgens Banff waren erg de moeite. Het stuk terug vanaf Calgary richting Winnipeg was betrekkelijk eentonig, ik zou dit nou niet als hoofd onderdeel van een roadtrip willen nemen!

Je zou kunnen overwegen om vanaf Niagara Falls via Chicago te gaan en dan een vergelijkbare route richting Calgary/Edmonton. Chicago is een erg mooie stad! Echter, je zult dan ook veel relatief saaie afstand rijden voor je aan de westkant bent. (toch heeft dat ook wel weer z’n charme…)

De suggestie van Luongo vind ik daarom niet eens zo’n slecht idee. Ik zou dan zelf het meeste tijd besteden in de buurt van Calgary, je kunt je weken vermaken in de omliggende parken zoals bv Jasper, Banff, Wells Gray, Yoho, Kootenay, Glacier(canada).

Niagara Falls is zonder auto overigens prima te doen als dagtrip vanuit Toronto, vanuit downtown Toronto kan je met meerdere busmaatschappijen die kant op.

Luongo en Pieter alvast bedankt voor jullie reacties.
We hebben vijf weken de tijd om vanuit Toronto naar Edmonton te komen dus dat moet qua tijd wel lukken. Auto rijden in Canada is minder inspannend dan hier dus die kilometers koppen we wel weg. Ik ga eens uitzoeken wat die drop off kost zullen zijn. Zou het ook nog uitmaken als ik die huurauto daar alvast door de familie laat boeken?

Gr Bartje

5 Weken is ruim voldoende inderdaad. Dat zal zeker lukken.
In 2001 en 2010 heb ik de route Toronto - Vancouver per camper gedaan in resp. 6 en 5 weken. Natuurlijk zitten er wat saaiere stukken bij, maar ik vond het toch zeer de moeite waard. Ook de prairies van Manitoba en Saskatchewan zijn prachtig om door heen te rijden. De tweede keer heb ik een wat andere route genomen en ook Algonquin bezocht.
Drop-off kosten zullen, schat ik, uitkomen op iets tussen $500 en $1000. Dat scheelt per verhuurder nog wel eens.
Ik zou niet weten of het scheelt als je familie lokaal de auto huurt, maar het lijkt me niet, omdat jij straks toch de hoofdbestuurder bent.
Als je zover bent, heb ik voor onderweg best nog wel wat tips over mooie of bijzondere plekjes.

Hier bv alamo:
https://www.alamo.nl/pdf/Drop-off%20sheet%20USA%20-%20Canada%20NL.pdf

Toronto - Calgary is 1000 dollar drop off kosten. Edmonton staat er niet bij, weet niet of je daaruit moet opmaken of er geen vestiging is of dat ze de tabel simpel wilden houden.

Ik heb 2 jaar terug ter plekke in vancouver een auto gehuurd, dit was door o.a. young age fee en 2e bestuurder veel duurder dan verwacht. We hadden voor 3 weken een auto nodig maar toen toch initieel maar 1 week gehuurd. Toen vervolgens via de nederlandse alamo site letterlijk dezelfde auto gehuurd voor de overige 2 weken, voor min of meer hetzelfde bedrag als de 1e week!

Er zijn diverse sites (holidaycars wordt ook vaak genoemd) waarmee je vooraf in NL je auto kunt huren, vaak zitten een aantal toeslagen al bij elkaar in een pakket voor een duidelijk tarief.
Noteer welke dingen er in het pakket zitten en ga vervolgens op de site van een canadees verhuurbedrijf checken wat je huur daar zou kosten inclusief al die opties. Dit is vaak dus duurder.

Enige nadeel is dat je vooraf betaalt en het geld gewoon kwijt bent. Als je bij een verhuurmaatschappij ter plekke huurt kan je de auto ook eerder of later terug brengen, dat is iets flexibeler. Echter als je nu al weet dat je 5 weken gaat roadtrippen is dat niet zo relevant. Wel is een annuleringsverzekering belangrijker :slight_smile:

Iedereen die ik heb ontmoet die de Prairies heeft overgestoken per auto heeft me verteld dat het de grootste verspilling van tijd aller tijden is. Tenzij jullie trippen op boerderijen en oneindige vlaktes, is er niets te zien. Gebruik liever de tijd om OF in het oosten OF in het westen een fantastische rondreis te maken en reis tussen Toronto en Edmonton per binnenlandse vlucht.

Bedankt voor het meedenken.
Inmiddels ook verder gezocht en de optie die Pieter aangeeft is nog niet zo slecht. We kunnen onze tijd beter besteden aan de bijzonder mooie omgeving van Jasper en omgeving. Qua kosten is het ook beter. Maar ook daar bemerk ik is veel research wel handig, tussen de diverse vliegmaatschappijen en de keuze van vliegvelden is veel te verdienen.
We neigen dus de reis te gaan splitsen. De eerste tijd in bij familie in Kitchener Ontario en van daaruit de omgeving verkennen (tips welkom!) en daarna richting Neerlandia Alberta naar het tweede bezoek aan vrienden en vanuit daar rondkijken en retour Nederland (ook tips voor deze omgeving van harte welkom)
Nogmaals dank. We vinde de voorpret op dit forum ook al leuk en het enthousiasme groeit. Nu de bankrekening nog.

Zo oninteressant als Jurjen het hier voorstelt is het ábsoluut niet. Ik had dan wel voorgesteld de reis in tweeén te knippen, maar wist niet dat je 5 weken ervoor uit kon trekken. Dan is het heel goed te doen en zeer de moeite waard. Dus als je het betaalbaar kunt houden zou ik zeker kiezen voor een roadtrip. Je ziet dan ook het westen van Ontario, waar je anders niet aan toe zult komen. Manitoba kun je redelijk snel doorkruisen, maar ook hier zijn mooie dingen te zien zoals Whiteshell provincial park en Spruce Woods provincial park. Winnipeg vind ik een heel leuke stad. Zowel in Manitoba als Saskatchewan practige vergezichten, schitterende luchten gemarkeerd door die karakteristieke graan-silo’s. Via Indian Head en Regina, met zijn mooie Government House kom je door Moose Jaw, een plaatsje met een heel interessant (gangster-)verleden. Vlakbij de grens met Alberta vind je nog Cypress Hills Park.

1 like

we zijn er uit en zullen ons gaan focussen op een binnenlandse vliegreis. Qua kosten goedkoper dan de dropoff kosten en veel tijdwinst die wel vol zullen krijgen. Inmiddels al ideeën genoeg.
Nu nog de uitvoering plannen en boeken. In Alberta zullen we een auto huren en op de bonnefooi kijken waar we s’avonds uitkomen. Wel spannend en avontuurlijk. In Ontario hebben we er eigenlijk geen problemen mee gehad maar dat is ook minder toeristisch.
tips welkom.

Leuk om te vernemen. Op de bonnefooi is het leukst. Je komt 's avonds soms eens niet terecht waar gedacht of gepland, maar dat maakt het, zoals je al aangeeft, spannend en leuk. Ook in Alberta en/of B.C. zul je iedere avond een plekje vinden.

Omdat het wel in het hoogseizoen is zullen we wel op andere plaatsen terecht komen dan de meeste toeristen maar dat heeft ook zo zijn charmes. We hopen maar dat het zal lukken.