Tips gevraagd voor huren auto / vraag over verloopstekker

Ik vertrek morgen met een vriend van mij naar Brazilië. We pakken eerst een paar dagen Rio, daarna willen we (met een huurauto) wat van het land zien. Zijn hier mensen die ervaring hebben met bepaalde verhuurbedrijven? Vaak wordt aangeraden om met de bekende internationale verhuurbedrijven in zee te gaan, geldt dat hier ook? Of zijn er goedkopere maar betrouwbare lokale alternatieven?

In andere topics zag ik al dat het wordt afgeraden om 's avonds te rijden en dat de kwaliteit van de wegen niet al te best is. Ook zullen we rekening houden met GPS.

Andere vraag: is het nodig om nog een verloopstekker mee te nemen? Ik kom hier conflicterende berichten over tegen. Hoe is de actuele situatie?

Nederlandse stekkers met dunne poten passen vrijwel overal in Brazilië, geaarde stekkers uit Nederland niet, omdat de aarde anders zit en omdat de poten te dik zijn.

Wij maken nogal wat gebruik van Localiza voor onze klanten, met goede ervaringen tot zover.
Hou rekening met het feit dat je best je wagen terug aflevert waar je hem op haalt (zoniet hangen daar zware kosten aan)

GPS, als je kan een must (er bestaan braziliaanse kaarten voor TomTom, Igo, Sygic) tegenwoordig installeerbaar op elke smartphone (die een gps ontvangertje heeft)

s’Avonds rijden … ik vermijd het omwille van onvoorzienbare putten (als het bovendien ook nog regent kan je sowieso niks inschatten) EN (hier in Bahia toch in elk geval) er loopt nogal wat vee los rond (paarden, ezels, koeien) die je soms wel eens tegenkomt (toevallig) net na een bocht. Hou er in dit laatste geval rekening mee als je een dier aanrijdt (ongeacht of dat nu een paard, ezel of wat voor beest ook is, en of die nu een eigenaar heeft of niet) dan bega je een ‘crime ambiental’ of overtreding tegen het milieu en kan je een boete oplopen … best doorrijden dus, als je kan (en na wat fotos te hebben gemaakt voor je verzekering)

Verloopstekker kan je altijd hier kopen, kost hooguit 1 a 2€, hier in Bahia past de klassieke europese stekker bijna in elk stopkontakt

Goede reis gewenst

Ivan

Verloopstekker kan je altijd hier kopen

Ook voor een Nederlandse aardstekker met dikke poten?

ha, goed dat je die meldt Bert
even gekeken naar de verlopers die wij hier hebben en dat gaat idd niet voor de “dikpoters”

heeft men die “dikpoters” ook voor moderne consumenten electronica / opladers ?

Mijn netboekje (OK, niet heel jong) en ook mijn laptop (uit 2010) hebben Nederlandse aardstekkers met dikke poten. Moderner heb ik niet. Van het netboekje heb ik de stekker vervangen. Een beetje raar zo’n relatief dik snoer en zware stekker aan een lichtgewicht.

Bedankt voor jullie snelle en duidelijke reacties!

Voor mijn laptop heb ik in de locale computer winkel een nieuw snoer gekocht (mickey mouse stekker die in de oplader past -> amerikaans) van 30 cm. Korter en dunnere kabels dus minder volume mee te nemen. De amerikaanse stekker past in veel stopcontacten hier en er is makkelijk een verloop stekker te vinden voor een US plug. Deze zijn ook zeer goedkoop te vinden op sites als DealExtreme (wel 1 maand voordat hij hier is dan). Houd ook rekening met het feit dat hier 3 verschillende voltage/amperage combinaties uit de muur komen: 110v 60Hz/220 60Hz/230 50 Hz. Het aantal Hz word vaak over het hoofd gezien, maar dit betekend dat alles met een motor (Fohn ed) ietsje sneller draaien wat in sommige gevallen niet goed is voor de apperatuur.