tips gevraagd voor "alternatief" vrij reizen Egypte

Hoi,

Volgend jaar willen wij graag naar Egypte op vakantie. We willen veel zien maar een georganiseerde reis spreekt ons helemaal niet aan. Het liefste willen we zelf alles doen, wel evt met een daar te plekke gids ofzo maar niet met een groep een vaststaand programma. Ook slapen we liever niet heel de vakantie in een groot toeristisch hotel.

Is op deze maniet Egypte verkennen mogelijk, waar kan ik tips vinden of evt organisaties waar je losse korte exursies kan boeken?

Misschien meer informatie nodig:

We willen iig:

  • De tijd nemen in Cairo, zelf naar de parmaides, museum etc etc. ( tips voor een net, schoon hotel?)
  • Vanuit Cairo paar dagen naar Luxor om oa koningsvalei te bezoeken. Wat is aan te raden? Kan dit zelfstandig met de trein of vliegtuig, of is een losse exursie aan te raden?
  • Als laatste naar de rode zee, evt naar kleiner plaats zoals ras sudr.Ook hiervoor tips gezocht.

Hopelijk kan iemand met ervaring in Egypte ons leuke tips geven! alvast bedankt.

er rijd een trein van cairo naar luxor. deze duurd wel 12 uur maar ik heb gehoord dat het een prachtig beeld is om te zien.

ook moet je vooral uitkijken met de prijzen. overal zijn namelijk 2 prijzen voor. toeristen en eigen inwoners.
het is dus slim als je iets gaat boeken om een egyptenaar een paar euro’s te geven en deze het te laten bestellen voor je. scheelt echt een hoop geld.
als je het zo doet, dan kost het bijna niks. zelfs die trein is maar 13 euro geloof ik.

die dubbele prijzen heb je trouwens met alles. zelfs in het museum. verder kom je met een beetje een grote mond en een eigen mening een heel eind.
ik ben zelf nu 3 keer zelfstandig naar egypte geweest en alles wezen bekijken. alleen luxor heb ik nog niet gehad.
maar vooral cairo moet je de tijd nemen. je hebt ook echte dagen dat je wel en niet moet gaan vanwege de drukte. met name dat hun zondag op vrijdag is. dus dat je neit dan gaat want dan sta je grotendeels voor gesloten deuren.
ik denk ook als je een heel eind gaat dat het vliegtuig dan een beter idee is dan de bus. de bus rijd namelijk vaak aan 1 stuk door zonder pauze’s en in toeristen bussen word er om de zoveel kilometer gestopt en moeten paspoorten gecontroleerd worden en ik heb zelfs gehoord dat bij mensen soms de hele bagage nagekeken word… en dat dan 5 keer in een reis van 5 uur.

ook als je naar een toeristentrekpleister staat staan er overal mensen die je willen rondleiden. hier kun je makkelijk op afdingen. en het is ook heel leuk om dan met een prive gids alles te gaan bekijken. let wel op dat je dan na afloop betaald want anders ronden ze het zo snel mogelijk af om weer na de volgende te gaan.

verder is alles prima zelf te doen en ook hartstikke leuk om te zien

En kan je makkelijk de trein reserveren als je daar bent? Of is de kans groot dat de slaaptrein al vol is? ( april/.mei).
Ik weet dat je hem ook in NL al kan reserveren maar dat is veel duurder natuurlijk dan ter plekke.

Hai Bestmayo (grappige naam trouwens),

Ik ben misschien een beetje laat maar misschien kan ik je toch nog met het een en ander helpen. Ik woon in Luxor sinds 2001 en heb sinds die tijd samen met mijn Egyptische man een reisagentschap. Wij regelen voor groepen en individuen van alles hier ter plekke. We hebben goede prijzen en vertrouwde contacten met hotels, chauffeurs, gidsen enz. Als je me per email even doorgeeft wat je nog niet zelf hebt kunnen regelen dan kan ik je daarvan een prijs toesturen. Je kunt er ook voor kiezen alleen de hotels en trein bijvoorbeeld van te voren met ons te regelen en dan de excursies hier ter plaatse. Laat maar weten of ik nog iets voor je kan doen.

Veel plezier met de voorbereidingen van je reis en misschien tot horens.

Groet uit Luxor,
Miriam