Tips gevraagd: alleen backpacken Krabi, Koh phi phi, koh Lanta

Hallo,

Ik reis vanaf begin december alleen (of met iemand die ik onderweg ontmoet heb :wink: ) rond in de buurt van Krabi. De bedoeling is een aantal mooie eilandjes/stranden te bezoeken.

1. welke eilandjes/stranden zijn het mooiste om te bezoeken?? Ik ben geen feestbeest, wil graag relaxen en bijv snorkelen.
  2. Ik ben op zoek naar leuke, betaalbare accomodatie waar ik ook andere alleen reizende tegen kom. Wie weet leuke plekjes om te verblijven?? Hutje op het strand is natuurlijk heerlijk, als ik er maar niet helemaal alleen zit.
  3. Misschien nog tips voor leuke excursies en waar ik die het beste kan boeken??

Super bedankt!!

Iris

Hee Iris,

Wat is je budget ? Je reist naar een van de duurdere gedeelten van Thailand, zeker Phi Phi is niet goedkoop.
Tevens reis je in de drukste en duurste periode. Je kunt goedkoop overnachten in Krabi-stad, vanuit daar vertrekken boten en songthaews (kleine pickuptruckjes met passagiers erin naar verschillende (hieronder beschreven) bestemmingen.
Tevens heeft Krabi een grote en gezellige nachtmarkt, met uitstekende eetstalletjes.

Rond Krabi zijn veel prachtige stranden, Rai Leh Beach vinden veel mensen de mooiste.
Helaas is dat ook een van de drukste stranden , ik was er ooit om 8 uur 's morgens, het strand is niet zo groot, maar er lagen al 1000 mensen.
Ao Nang is een ander prachtig strand, helaas ook druk met vooral westerse toeristen.
Op dit en elk ander strand is accommodatie veel duurder dan in Krabi-stad.
Je vindt bijv. wel iets onder 1000 baht in Ao Nang, maar dat is dan op 3 (!) kilometer van het strand.
Hat Nopparat Thara is een wat minder mooi strand, maar is gezellig met Thaise families, die onder de casuarina (naald) bomen zitten te picknicken. Soms vragen ze of je erbij komt zitten, altijd doen. Bij eb kun je naar de eilandjes wandelen die je ziet liggen.

Leuke excursies zijn eigenlijk overal te boeken. Loop binnen bij een reisagent, weet je niet waar dat is, vraag dan je hotel of guesthouse.
Tiger Temple is een mooie excursie, die hoef je niet perse te boeken, je vraagt je hotel of guesthouse om een brommertaxi, en legt uit dat hij op je moet wachten om je terug te brengen. Als altijd: Regel de prijs vooraf ! Een mangrovetocht is ook leuk, die gaat per boot.

Verdiep je ook nog even in Khao Sok National Park, dat ligt in de buurt , en is prachtig. Ook belangrijk: Alle tijd die je daar doorbrengt, is goedkoper dan tijd die je verblijft aan het strand. Ik was er drie dagen. Volgende keer ga ik nog eens drie dagen.

Ko Lanta is meer ā€œhutje op het strandā€ dan Krabi, waar je volgens mij slechts op Rai Leh dat type accommodatie vindt.
Ik hoor echter slechte berichten over Ko Lanta, het gaat dan over een ā€œafvalbijdrageā€ van 20 baht per dag. Dit is echter geldklopperij, want de stranden werden dus niet schoongemaaktā€¦

Hoi Hans,
Bedankt voor je reactie! Budget in ieder geval onder de 1000 bath per nacht voor verblijf denk ik. Kan ik beter naar andere stranden/ eilandjes dan dit gebied?? Eigenlijk staat alles nog open, dus kan zo switchen in mijn planning. Wil in ieder geval naar Khao Sok NP, dus moet vandaar uit wel te bereizen zijn.

Groetjes Iris

Hee Iris,

Moeilijk om voor iemand anders te bepalen wat zij wel/niet moet doenā€¦

Ik ben zelf nogal weg van de hoek Ko Chang, deze hoek is ook niet goedkoop, maar wel goedkoper dan de hoek Krabi, en het hutjes-aan-de-zee-gehalte is weliswaar op Ko Chang niet zo hoog, maar op Ko Maak ( een eilandje verder) tegen de 100 procent, en dat schijnt op Ko Kood ( weer een eilandje verder) ook zo te zijn. Op Ko Maak was ik, op Ko Kood niet.
Je mist dan echter wel het karstlandschap van Krabi, en ook een bezoek aan Khao Sok wordt een lange reis.

Echter , voor het jungle-gevoel zou je een trip naar Kanchanaburi kunnen overwegen.
In Kā€™buri kun je netjes en schoon slapen voor 400 baht (Appleā€™s Guesthouse) of minder (VN Guesthouse) .
Je gebruikt Kā€™buri als basiskamp voor:
Treinreis naar Nam Tok
Bezoek aan Erawan national Park
Overnachting op een raft op de woeste Kwai-rivier, middenin de jungle
Bezoek aan Hellfire Pass
Bij Appleā€™s kun je heerlijk eten als je weer thuis bent.

De eerste twee kun je zelfstandig doen voor weinig geld (resp. 300 en 400 baht).
Treinkaartje koop je op het treinstation, en naar Erawan (entree 200 baht) rijdt een bus, kaartje kopen op het busstation .
Er is sprake van dat de toegang voor elk NP verhoogd zal worden naar 500 baht, misschien is dat inmiddels al zo.
De laatste twee boek je via een reisagent in de hoofdstraat, wanneer je door de hoofdstraat loopt, zie je er genoeg.
Ze hebben fotoā€™s waarop je kunt zien wat je ongeveer te wachten staat.

Hans.

Of wat denk je van koh phangan en koh tao. Daar zijn voldoende plaatsen te vinden de rustig zijn, zeker buiten de full moon party om. Mooie eilanden met jungle, mogelijkheden tot snorkelen, hutjes op of aan het strand.

Ja kiezen blijft lastig!! Bedankt voor je Kanchanaburi tips Hans daar ga ik zeker heen klinkt leuk! Khao Sok wil ik ook zeker niet missen dus die kant ga ik ook op. Kan dan natuurlijk vliegen op Surat Thani en vandaar naar Koh Tao, maar dat ligt wel ver van de kust. zal wel lang met de boot zijn.

Nog tips voor ander leuke plaatjes die makkelijk te bereizen zijn vanaf Bangkok??

Vliegen op Surat Thani en dan door naar kao sok. Vanuit daar naar krabi om een dagtrip te maken naar koh hong. Daarna door naar Surat Thani om de boot te nemen naar koh phangan, haad yao. Na een paar dagen door naar koh tao voor snorkeltrip of een duikles. Vanuit koh tao met boot en bus terug naar Bangkok, google op lomprayah.

Bedankt voor je idee! Zal eens googelen. Nog leuke accomodatie die jullie aanraden??

Hans,

Ik heb gezocht naar de website van appleā€™s guesthouse, maar ik kan alleen appleā€™s retreat vinden. Dat kost 990 B per nacht. Weet jij de juiste site of bestaat het niet meer??

Bedankt!

Nog een vraagje weet jij ongeveer de kosten van het overnachten op een raft in de jungle? Bedoel je dan river kwai jungle rafts? Die kosten namelijk 130 euro per nacht, wat wel ver boven budget is. Lijkt me wel super mooi!

Bedankt!

Hee Iris,

130 euro wordt alleen betaald door mensen die zich via internet de kop gek laten maken.

Ik heb dit ook gedaan, en toen kostte het 700 baht. Inmiddels zijn deze rafts gerenoveerd , en kosten 2000- 2500 baht.
Maarā€¦ dat ga je natuurlijk niet betalen.
In de hoofdstraat bevinden zich, zoals gezegd, nogal wat reisagenten, die je ophalen in je hotel of guesthouse, je naar je raft vervoeren, en weer zorgen voor transport terug. Zoā€™n pakket was destijds 1500 baht.
Ik heb het met de bus gedaan, dat is nog goedkoper. Niet aan te bevelen voor 1e keer Thailandgangers, want de reis is vrij ingewikkeld.
Ik betaalde dus slechts die 700 baht, plus ongeveer 200 baht voor de bus.
En supermooi is het! Wanneer je bij zonsopgang wakker wordt, en de natuur tot leven ziet komen, jaaa, daā€™s genieten.

Bij A.S. travel heb je een restaurant en guesthouse, wat ook onderdeel is van Appleā€™s . Er zijn nette, schone kamers in een oude vleugel, voor destijds 400 baht en in een nieuwe vleugel voor destijds 700 baht.
Ik koos de oude vleugel. Deze locatie bevindt zich niet aan de rivier, maar wel dichtbij het bus- en treinstation.
VN Guesthouse staat ook al jaren goed bekend, wel aan de rivier, en goedkoper.

Hans.

Bedankt Hans!

Goed om te weten dat die prijzen zo veel verschillen! Anders het ik het meteen van mijn lijstje afgestreept. Nu maar hopen dat er plaats is opde jungle rafts als ik daar ben.

Groetjes

Hee Iris,

Destijds zat ik in Sai Yok National Park, er lagen er aan mijn kant 10 en aan de andere kant 20.
In de trein naar Nam Tok heb ik er ook verschillende gezien, dat is ook mooi, daar heb ik er ook zeker 20 gezien.
In Sai Yok is de natuur mooier, en de rivier sneller.

Hans.

Hallo Iris,

Wij zijn nu op koh lanta en er is geen belasting van 20 bath pp per dag , je moet alleen 10 bath pp bij aankomst op de pier betalen.
En ja de stranden worden niet schoongemaakt behalve bij sommige resorts.
En ga niet naar kho phi phi , weet niet waar ze daar mee bezig zijn maar er zijn te veel mensen op een dun strookje land.
Wij zaten in twin palm resort op kho phi phi echt verschrikkelijk als je geen nachtrust wil moet je daar naar toe gaan .
Stel je maar voor dat je bed midden op de dansvloer van een discotheek staat en probeer dan maar te gaan slapen, waarschijnlijk slaap je dan nog beter als in de bungalow want de hele bungolow resoneert.
Wij hadden dit wel gelezen op de site en hadden oorplugs gekocht maar dat hielp dus echt niet.
Als ik zo lees wat je zoekt is ko lanta , ko ngai, ko mook , ko lipe beter als de plaatsen die jij op noemt, krabi en de kust ook erg toeristisch.
Wij zijn na 1 nacht echt gevlucht van kho phi phi verschrikkelijk eiland geworden, met 3 clubs op het strand die wedstrijdjes doen wie de hardste muziek draait en de gekste stunts met vuur kunnen doen, zonde van dat mooie eiland maar als ze zo doorgaan gaan ze aan hun succes ten onder.
Groeten bert

Bedankt voor je goede informatie Bert. Hoorde inderdaad gisteren ook dat ik beter bij koh phi phi weg kon blijven omdat het zo toeristisch geworden is! Nu na jouw tip streep ik het helemaal van mijn lijstje af. Koh Lipe schijnt wel erg mooi en relax te zijn. Weet je daar toevallig leuke accomodatie of tips om er te komen??

Bedankt!

Hoi Iris,
Het laatste waar je je druk om hoeft te maken is het vervoer van A naar B dat is in thailand wel goed geregeld en heel makkelijk te doen, je hebt overal bureautjes waar je vervoer en tickets kan kopen.
Onze ervaring is dat ze je op tijd komen ophalen en verder helpen.
Op kho lipe zijn we nog niet geweest, weten ook nog niet of het gaat lukken omdat het hier nu hoogseizoen is, wij kijken per week waar we dan weer naar toe gaan.
Heel verstandig om niet naar kho phi phi te gaan wij zijn vijftigers en al aardig wat van de wereld gezien maar zo erg hebben wij het nog nooit meegemaakt.

Groeten bert