Tips & Gevaren Voor (aankomende) Au Pairs!

Hoi allemaal,

Als ik het zo eens lees, zijn er veel mensen op zoek naar een gastgezin om als au pair aan de slag te gaan. Helemaal geweldig.

Maar, aangezien ik forumbeheerder ben, voel ik me wel verantwoordelijk om toch wat belangrijke informatie en tips te geven. Het is een heel verhaal maar ik vraag iedereen om het toch GOED te lezen.

TIPS

Hoe gaat het nou precies in zijn werk?

**- Waar? **

Natuurlijk ga je eerst op zoek naar het land/plaats waar je wel zou willen werken. Denk bijvoorbeeld aan een land of plaats waar je al heel lang naar toe wilt, of waar je al zo vaak op vakantie bent geweest, en nu wil je er wel eens wat langer zijn. Bedenk ook goed WAAR je wilt zitten, en dan bedoel ik, wil je echt graag in een grote stad zitten, of vind het platteland ook wel wat hebben. Denk daar goed over na!

Wie?

• Als je eenmaal weet waar je naartoe wilt, zul je je moeten bedenken in wat voor gezin je terecht wilt komen. Denk bijvoorbeeld aan:
    *Voor hoeveel kindjes wil ik zorgen (wat kun je aan)
  • Wat moet de leeftijd zijn van de kindjes (denk eraan dat jonge kindjes enorm veel aandacht eisen!)
  • Hoeveel uren per week wil je werken?
  • Ben je bereid om huishoudelijke taken te doen? Denk bijvoorbeeld aan kinderen die op school zitten, het kan zijn dat het gastgezin vraagt of je wilt stoffen en stofzuigen. En sommige gastgezinnen willen ook graag dat je (soms) voor het eten zorgt. Houd daar rekening mee.
  • Hoelang wil ik blijven?
  • Heb je bepaalde vaardigheden nodig? Er zijn ook gastgezinnen die een Au Pair vragen voor een kindje die speciale aandacht nodig heeft. Doe dit bij voorkeur alleen als je daar ervaring mee hebt.
  • Wat voor soort gastgezin wil ik in terechtkomen? Sommige zijn bijvoorbeeld echt heel vaak weg en ben je buiten je werkuren vaak alleen of misschien zijn het wel hele sportieve types. Uiteraard hoef je nergens aan mee te doen, maar voor jou kan dat de keuze misschien wel beïnvloeden.

Contact

Als je eenmaal denkt een leuk gastgezin gevonden te hebben, ga je wat contact met elkaar hebben. Wat emails naar elkaar versturen of wat op facebook of iets dergelijks. Ik kan je zeker aanraden om eens met elkaar via de webcam te spreken of op zijn minst aan de telefoon. Dan weet je ook wie je voor je hebt, en je gastgezin ook. En het is misschien voor jezelf (en je ouders) een beter gevoel als je je gastgezin ook daadwerkelijk hebt gezien/gehoord.
Indien je gastgezin eerder Au Pairs heeft gehad, vraag of je die mag contacteren (en of zij dan een email adres of dergelijke hebben). Dan kun je van hen ook horen hoe het daar is.

Afspraken maken

Als ook de contacten tussen jullie goed zijn, ga dan concrete afspraken maken met elkaar. Wanneer je bijvoorbeeld gaat aankomen en of zij jou ophalen op het vliegveld, treinstation, etc. Verder zorg je er ook voor dat alles geregeld en van tevoren duidelijk is. Dus voor hoeveel kindjes je moet zorgen, hoeveel uur in de week je werkt, etc. MAAR het is ook zeer belangrijk dat je van tevoren weet hoeveel je gaat verdienen! Spreek dat goed met elkaar af en doe zeker even wat onderzoek of het bedrag wat je krijgt, ook daadwerkelijk reëel is!

Voorbereiding

Ook dit is natuurlijk zeer belangrijk!
Ga voor jezelf een lijst maken van wat je mee moet nemen en wat je (eventueel) moet doen.
Ga eerst na of je voor het land waar je naartoe gaat, een visum nodig is. Vaak kun je ook pas een visum aanvragen, als je weet wanneer je in het land arriveert. Begin dan met een lijst te maken van wat je mee moet nemen, etc. Natuurlijk moet je ook niet vergeten je vliegticket te boeken! :wink: (of tickets voor ander vervoersmiddel)
Wat je ook zeker niet moet vergeten is een goede ziektekosten verzekering voor het buitenland! Neem contact met je ziektekostenverzekeraar om na te vragen of je huidige verzekering voldoende is, of dat je (tijdelijk) een andere verzekering moet afsluiten.

GENIETEN

Het allerbelangrijkste om te doen als je eenmaal bent aangekomen! Jij bent daar om voor kinderen te zorgen en huishoudelijk hulp te doen, maar je bent er tenslotte ook om wat van een ander land te zien en een andere cultuur op te snuiven. Genieten is daarom ook SUPER BELANGRIJK! Heb je vrije tijd, trek er op uit, ga de buurt verkennen en probeer vrienden te maken.
Zorg ook voor een goede band met je gastgezin. Laat hen jou meenemen als ze dat willen, of vraag eens aan hen of je ze mag trakteren op een drankje als je daar eens de kans voor krijgt. Je zult zien dat je daar enorm veel voor terugkrijgt.

Er is een handige en betrouwbare site voor alles wat met Au Pair zijn te maken heeft:

Ik heb deze site zelf ook gebruikt bij het vinden van mijn eerste gastgezin in Australië!

Op deze site kun je zelf je profiel samenstellen, met foto’s. Je kunt zelf door profielen van gastgezinnen bladeren en zodra jou profiel online is, kun je ook je interesse tonen. Je hoeft niet eindeloos door profielen te bladeren. Je kunt criteria opgeven en aan de hand daarvan krijg je alleen de profielen te zien die aan jouw criteria voldoen.
En het beste van alles is…HET KOST NIKS! Je kunt gratis een profiel aanmaken en ook de volledige profielen van gastgezinnen bekijken en je interesse tonen. Je kunt ook wel Premium Lid worden, dat kost €39 voor 60 dagen en daarmee kun je (indien opgegeven) adressen en telefoonnummers van gastgezinnen zien. Dat is het enige verschil met de gratis service. Maar in het begin vind ik persoonlijk niet dat je dat nodig hebt. Als je een gastgezin ziet wat je aanspreekt, dan kun je je interesse tonen. Het gastgezin zal dan jouw profiel zien en zullen dan ja of nee zeggen.

• Maak een duidelijk profiel van jezelf (of je nu deze site gebruikt of niet)! Maak goed duidelijk wie je bent en ook wat je verwacht. Geef goed blijk van je troeven, laat zien waar je goed in bent, of waar je ervaring in hebt. Een gastgezin moet een zo duidelijk mogelijk beeld van je krijgen. Ook foto’s van jezelf plaatsen is zeer aan te raden!

Als je de bovenstaande website gebruikt, check dan vooral eerst de “veiligheid” pagina (zie de kolom links). Hier staan namen van mensen die NIET legitiem zijn. De website doet zijn uiterste best om te zorgen dat de site veilig is, en als ze fraudeurs op het spoor zijn, zullen ze dat acuut in “veiligheid” zetten

Verder staat de site VOL met TIPS! Ook over zaken zoals visum en regels en ervaringen van andere Au Pairs.

GEVAREN

Ik wil mensen absoluut niet afschrikken maar ik vind het ook belangrijk om mogelijke gevaren toe te lichten.

Fraudeurs

Er zijn mensen die valse berichten online te zetten dat ze een Au Pair zoeken. Dit soort berichten zijn meestal duidelijk te herkennen omdat ze GELD vragen. Zoals boven vermeld staat, is de site Au Pair World altijd hard aan het optreden tegen fraudeurs en proberen deze ook zoveel mogelijk op te sporen. Jouw gastgezin mag jou NOOIT om geld vragen! Doen ze dit wel, dan zijn het dus 100% fake profielen. Rapporteer deze als je dat kunt en sluit alle contact af!

Uitbuiting

Helaas komt het nogal eens voor dat een gast gezin misbruik van jou probeert te maken. Ik heb het helaas zelf gehad bij mijn 2de gezin in Australië. Hartstikke lieve kindjes, echt super. Maar ik werkte bij hen 60 uur in de week, voor een loon van maar 60 Australische Dollar per week! Dat gebeurde niet in 1 keer, maar de uren werden steeds meer en meer. Dat was voor mij natuurlijk ook snel gedaan, want ik wist heel goed dat dat niet kon. Zorg ervoor dat je van te voren weet hoeveel uur je moet werken en wat je zou moeten verdienen!

http://www.aupair-world.net/index.php/au_pair/pocketmoney/

Hier vind je een overzicht van wat je (ongeveer) zou moeten verdienen per land. Het kan natuurlijk best dat je gastgezin onverwacht vraagt of je wat extra uurtjes wil oppassen (misschien is er wat tussen gekomen). Dat is natuurlijk prima, en je moet er ook niet op rekenen dat je daar extra voor krijgt (krijg je dat wel, is dat uiteraard mooi meegenomen).

Buiten dit alles moet je natuurlijk ALTIJD op je eigen veiligheid letten. Als je bij een gastgezin bent en je bent niet tevreden, praat er eerst over met hen. Als dat niets helpt, moet je echt hulp zoeken. En als dat op niks uitdraait moet je je goed bedenken wat dan te doen.

Nou wil dit niet zeggen dat dit allemaal kan gebeuren, maar het is toch belangrijk om te weten. Het is maar een enkele keer dat er echt iets fout gaat. Laat je er niet door ontmoedigen hoor! Het is echt een UNIEKE ervaring!

Heb jij nog tips of wil je mensen ergens op wijzen, laat het weten! Je zult andere (toekomstige) Au Pairs echt mee helpen.

2 likes