Tips en suggesties!

Lieve Lezer,
Mijn naam is Willemijn en zit momenteel in Frankrijk. Mijn plan is om in Januari voor 5 maanden naar Argentinie/Latin-America te gaan. Nu zeggen mijn ouders, die helaas nogal een vinger in de pap hebben ivm mijn leeftijd -18-, dat het te gevaarlijk is om als meisje alleen te gaan rondreizen in Zuid-Amerika. En vooral: dat nu met de economische crisis en de genationaliseerde pensioenfondsen geen goed idee is om te gaan naar Argentinie.
Mijn plan is om eerst Spaans te leren, daarna rond te reizen en daarna vrijwilligerswerk te doen. Iedereen met elke tip of suggestie zou me ontzettend blij maken! Eventuele oplossing, andere landen, onweerlegbare argumenten zijn dus helemaal welkom!
Groetjes, Willemijn Campagne

Willemijn, zolang je met andere jongeren meereist lijkt me jouw plan geen enkel probleem opleveren. Argentinië is net zo veilig of onveilig als de meeste Europese landen. Alleen reizen is dus ook mogelijk, maar het lijkt me gewoon verstandiger en ook leuker om met anderen te reizen in dit onmetelijk grote land. En je zult overal internationale reizigers en studenten Spaans aantreffen die hetzelfde doen wat jij wilt gaan doen.
Veel plezier en als je in de buurt van Córdoba bent, kom eens langs zou ik zeggen.

groet
Jan

Alleen reizen door Argentinie als 18 jarig meisje, dat lijkt me geen slim plan en ik kan me niet voorstellen dat je ouders dat gaan accepteren.

Ik zou proberen om bijvoorbeeld bij een gastgezin te verblijven en daar een talencursus te gaan doen, dan zit je in elk geval onder dak bij mensen die als het goed is het beste met je voor hebben en het zou je ouders een stuk beter gevoel geven

Paul, waarom toch altijd zo zuur en negatief? Er zijn hordes meisjes en vrouwen die alleen door Argentinie hebben gereisd of gaan reizen. Het beste voorbeeld kennen wij beiden van Fok en zij zal hier ook nog posten vertelde ze me. Daarnaast ken ik persoonlijk nog een aantal dames die alleen door Argentinië of zelfs heel Zuid Amerika hebben gereisd.

Vaak kom je in hostals of op cursussen andere (al dan niet alleen) reizende lotgenoten tegen, waar je dan eventueel een tijdje mee op kan trekken. En uiteraard kan je altijd een keer beroofd worden, net zo goed als dat in Nederland kan gebeuren. Ik zou zeggen: vooral gaan!

Wie is Paul?

Ik weet overigens 100% zeker dat jij geen meisjes van 18 tegengekomen bent die alleen reisden, wel van 20/22. Maar dan heb je ook al een stuk meer levenservaring.

Bedankt voor de reacties! De reisorganisaties die ik tot nu toe heb gesproken zijn er relatief positief over, wat ook wel te verwachten is anders zouden ze Argentinie niet als een reisland aanbieden. Wat ze er wel bij zetten is dat een flinke portie verstand wel nodig is, dat verwacht ik ook wel. Verder verwacht ik niet dat ik heel veel andere 18jarige meisjes tegen kom, maar daar heb ik ook geen probleem mee aangezien dat mijn normale gezelschap al is geweest afgelopen tijd.
Ze zeggen ook dat Bolivia/Costa Rica/Ecuador/Cuba eventueel veiliger zijn, iemand daar ervaring mee? En heeft iemand verstand van de huidige economische situatie nu in Argentinie? Mijn moeder als econoom maakt zich daar zorgen over, terwijl veel van de reisorganisaties niet verwachten dat het veel invloed zal hebben. Nogmaals bedankt voor de reacties!
Groetjes, Willemijn Campagne

Omdat je pas 18 bent heb je waarschlijnlijk nog (te) weinig levenservaring, als je 21/23 bent heb je over het algemeen wat meer baggage voor zo´n reis vandaar dat ik zei dat je waarschijnlijk beter bij een gastgezin kan gaan wonen, dan heb je in elk geval iemand die voor je zorgt als het fout gaat.

Met wat geluk hebben je gastouders ook een huisje aan de kust of op het platteland en kan je daar ook goedkoop van genieten of nemen ze je mee op vakantie. Ik ken redelijk veel mensen en ook van 18 en jonger die bij een gastgezin ingewoond hebben en over het algemeen bevalt dat volgens mij goed. Het zou ook je moeder waarschijnlijk wat meer rust geven

Ik zou je geen zorgen maken over de economische situatie omdat je er toch maar op vakantie bent en je euro´s/Dollars hebt en die worden ook in een economische crisis geaccepteerd

De economie in Argentinie kan wel ieder moment in elkaar klappen, misschien al over een maand als de staatsschuld betaalt moet worden, maar in principe heeft dat geen gevolgen voor je. Mocht het fout gaan ben je desnoods toch zo weer thuis.

Het is wel slim om wat geld apart te houden van je bankpasje zodat je altijd even vooruit kan mocht je overvallen worden en het is makkelijk en veilig om een creditcard mee te nemen.

En ik denk niet dat de economie van landen als Bolivia/Costa Rica/Ecuador/Cuba er zo veel beter voor staat dan die van Argentinië (behalve Costa Rica wellicht)…

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties. Helaas heb ik gister het belangrijke telefoontje van mijn vader gekregen en ik mag echt niet naar Argentinie, of welk latijnsamerikaans land dan ook, mijn ouders zijn toch te bang voor de consequenties van de recessie.
Dus nu ben ik maar snel begonnen met iets anders te plannen.
Nogmaals bedankt! Groetjes, Willemijn

Wat denken jouw ouders dat jou gaat overkomen wanneer de economie instort daar? Daar ben ik wel benieuwd naar, dat jouw euro geen moer meer waard is? Die euro’s hebben ze er tegenwoordig liever dan de dollar! Rellen misschien? Die kun je makkelijk omzeilen, gewoon een beetje het nieuws inde gaten houden en locals om info vragen…

Trouwens, wat een onzin, dat je beter niet als 18jarige alleen kunt gaan reizen. Ik ben verschillende jonge meiden tegengekomen, ook van 18 (een meisje spreek ik nog steeds) die een geweldige tijd aan het hebben waren. Het gaat niet om het cijfertje, maar om de levenservaring die je hebt, en je karakter. Dus Fernando, als ik met jou had gewed… Ja, IK ben ze tegenkomen :slight_smile:

Jammer dat je nu niet mag, maar misschien over een tijdje wel, laat hen wat weblogjes lezen van mensen die daar al eens zijn geweest, en informeer eens rond bij kennissen. Veel succes!

Ik snap het verband ook niet echt…

Ik snap het helaas ook niet helemaal, maar mijn ouders blijven bij hun beslissing. Ze gunnen me het wel, dat zeker, maar ze hebben het liever op een ander moment, en dat gaat ook ZEKER gebeuren!
Tegen die tijd zal ik hier weer een overwinningsbericht zetten. Nogmaals bedankt! Ik ben het roerend met jullie eens!
Groetjes, Willemijn

Ik zou zeggen, ga een jaartje werken en probeer het dan nog eens! Het vervelende is, dat als je nu gaat studeren, je daar nog minstens 3 / 4 jaar aan vast zit, en tegen de tijd dat je weg kan, ben je mss wel zwanger of wil je trouwen :stuck_out_tongue: Daar gaat je droom dan :slight_smile:

Nou, ik ben benieuwd of het je over een tijdje wel gaat lukken! En dan hoor ik het graag natuurlijk.

Waar en die gingen natuurlijk alleen naar Argentinie om rond te gaan reizen?

Verder is het wel slim om je een beetje te informeren over de periode 2002/2003, die was niet leuk en het is niet te hopen dat hij ooit terugkomt

Ja, die gingen helemaal alleen naar Argentinie, Bolivia, Peru en Ecuador, puur om rond te reizen. Ikzelf ben ze tegen gekomen in Bolivia en Ecuador (qua cultuurshock nog heftiger dan Argentinie!) Geloof me nou maar gewoon! :slight_smile:
Ik weet wat er toen in Argentinie aan de hand was (ookal was ik toen nog klein), en dat er rellen waren, omdat de banken failliet waren.
Ik was van de zomer in Bolivia, ook rellen. Er was zelfs bijna een burgeroorlog op komst (gelukkig niet zover gekomen!) Toch heb ik er nauwelijks wat van gemerkt! Ik bedoel dus alleen maar te zeggen: Om die redenen hoef je het niet te laten om naar Zuid-Amerika te gaan. Tuurlijk maak je wat mee, ik heb ook een en ander meegemaakt. Maar als je stoer genoeg bent om de beslissing te maken om te gaan reizen (is nogal wat), dan ben je ook stoer genoeg om te dealen met de verschillen en het feit dat niet alles altijd goed gaat.

Ik geloof je best, klinkt allemaal heel logisch.

Ik zou eerst eens een keer met wat mensen gaan praten over wat de corralito betekende, dan praat je wel anders

De Argentijnse staat moet binnen een maand ergens 12 miljard dollar vandaan toveren, misschien dat jij wel weet waar die vandaan moeten komen, dan kan je rijk worden

HAhahhahaha, sjonge, wat een sarcasme! :slight_smile: Als er dan wat aan de hand is, dan hoef je er als reiziger echt niet zoveel van te merken hoor. En zoja, dan smeer je em toch gewoon naar een ander land? Doe toch niet zo moeilijk :stuck_out_tongue:

Fernando, kun je niet eens een keer antwoorden zonder de mening van iemand anders af te keuren?

Waar keur ik de mening van iemand af?

Ja gaat allemaal makkelijk, kost allemaal niks en zo