Afgelopen jaar voor het eerst op vakantie gegaan met de backpack met als bestemming Maleisië. Het waren 3 fantastische weken en het backpacken smaakt naar meer. Komende bestemming wordt ook weer Maleisië, maar nu Borneo. We willen hier 3 weken lang zoveel mogelijk van de echte cultuur en bewoners mee krijgen. Nu hebben we wel al plekken gevonden voor home stays etc, maar weet iemand of dit echt authentiek is en er geen misbruik van de oorspronkelijke bewoners wordt gemaakt? Ook hebben we iets gevonden over picnic with the Penan. Volgens de website echt back to basic, maar weet iemand of het ook echt back to basic is.
We hebben geen planning. Het enige wat vast staat is dat we vliegen naar Kuching en dan omhoog gaan richting Kota Kinabalu en daar na 3 weken weer vandaan vertrekken. Verder nog alles open.
De bekendere plekken heb ik denk ik allemaal al via internet gevonden. Ik hoop dan ook dat er tips om back to basic te gaan zijn komen. Deze zien we erg graag tegemoet.
Ik ben zelf in de buurt van Kapit bij een traditioneel longhouse geweest en daar ook overnacht, was een erg bijzondere ervaring.
In een guesthouse in Miri was een Engelsman die Engelse les gaf aan de Penan voor 3 maanden. Dat moet echt geweldig zijn, maar ik heb geen idee wat picnic with the Penan moet voorstellen.
Hoi, vorig jaar hebben in de omgeving van Kuching 3 dagen verbleven bij een iban familie in een longhouse. Dit was erg basic en niet (te) commercieel. Zeer bijzondere ervaring… Wij hebben toen gebeokt via: http://www.sabah-borneo.nl
Wij hebben afgelopen jaar 4 weken in Kalimantan rondgetrokken. Balikpapan, Samarinda en de Mahakamrivier stroomopwaarts. Ik heb wel wat overnachtingsadresjes (basic) voor je. Eventueel ook wel wat suggesties voor trips, mocht je dat willen. Een hoop is zelf goed te regelen, maar denk er wel aan, hoe verder je het binnenland in komt, hoe moeilijker (onmogelijk) het is om je te redden in het Engels. En het wordt landinwaarts ook steeds duurder.
Kan je mij vertellen hoe het is met de ontbossing in Kalimantan? Ik ben misschien van plan om daar de volgende keer naartoe te gaan. En is het daar ook mogelijk veel wilde dieren te zien?
we zijn inderdaad de ontbossing tegengekomen, hoe kan het anders ook. Vooral stroomopwaarts (de bomen aan de kust zijn al weg) kom je hele kale plekken tegen. Ook liggen er veel boomstammen in het water klaar om stroomafwaarts vervoerd te worden. Ik vond het regelmatig een zeer triest gezicht. Ja, en dan wilde dieren. Wij hebben er weinig gezien. Wat proboscis apen, makaken, één keer een krokodil, een soort marter/otter, wat grote hagedissen, een slang, maar niet echt spectaculair. De zoetwaterdolfijnen hebben we ook niet gezien.
Daarentegen is de natuur verschrikkelijk mooi, en ja…je hoopt toch altijd iets geweldigs te zien…echt de moeite waard hoor!!!
Hoi Els,
Graag zie ik je tips tegemoet. Hoe minder we kunnen communiceren hoe leuker (lees uitdagender) het voor ons word. Klein voorbeeld, als wij op vakantie Nederlands horen draaien we ons snel om en lopen we de andere kant op. Dit is dan ook precies waar we naar op zoek zijn.
Dank alvast voor je tips!!!
Groet Judith
wij zijn met een houseboat vanaf Samarinda de Mahakam rivier stroomopwaarts gevaren naar Melak. Daar hebben we een ces gehuurd om de rivier verder stroomopwaarts te varen (iets verder dan Long Bagun). Met de houseboat kon dat niet ivm de lage waterstand van de Mahakam. Onderweg kun je overal van de houseboat af. Die stopt regelmatig bij kleine kampongs. Wij hebben overigens geen enkele toerist gezien tijdens onze trek stroomop- en afwaarts. Vanaf Samarinda zijn we naar Kutai National park gereden waar we een paar dagen hebben geslapen en een poging hebben ondernomen om de oerang oetangs te zien en wat jungletrekkings hebben gedaan. Tevens een trip op de Sangatti rivier om kroks en proboscis apen te spotten. Toen naar Berau en vanuit Tanjung Batu een speedboat naar Derawan, waar we ook een aantal tochten hebben ondernomen naar eilanden zoals Kakaban (kwallen die niet steken) Sangalaki (manta’s) en Maratua.
Er is helaas schrikbarend veel ontbossing op Borneo. Een positieve uitzondering (en een prachtig jungle-dierenfestijn): Danum valley. Kost een hoop, maar je krijgt er ook veel voor terug!