Hoi allemaal,
Vanaf 3 januari ben ik voor 8 weken in Zuidoost Azië. Ik land in Bangkok en wil in hanoi eindigen, vanwaar ik terug naar huis vlieg. Ik heb wel een globale route: Bangkok, chiang mai, koh kut en koh Chang, siem reap, phnom penh , Ho Chi Minh stad en dan via de kust omhoog.
Mijn probleem is echter dat ik geen idee heb van de tijd die het kost. Hierdoor is het moeilijk om in te schatten in hoeverre mijn planning realistisch is en hoeveel ruimte ik heb als er spontane andere dingen op mijn pad komen.
Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij helpen? Zowel een bevestiging van hoeveel tijd mijn locaties kosten als tips om hier zelfstandig meer inzicht in te krijgen zijn welkom!
Ik heb zelf 2 aparte reizen gemaakt in Thailand, Cambodja, Vietnam en Laos. Mijn eerste reis was een groepsreis van 3,5 week voor deze route. En dat zou ik achteraf nooit meer doen (beginnersfout), het is mogelijk in die tijd maar je mist zoveel andere mooie en leuke dingen onderweg. Je 8 weken lijken me dus zeker doenbaar voor je route. Maar het hangt er natuurlijk vanaf of je liever enkel de hoogtepunten doet in een land/regio of je het meer in detail wil bezoeken. Zo zou je zelfs in Cambodja alleen al bijna een maand kunnen spenderen denk ik. In Vietnam heb je veel nachttreinen dus daar kan je heel snel en goedkoop grote afstanden afleggen indien nodig. Maar dan mis je zoals ik veel dingen onderweg die wel de moeite zouden geweest zijn.
Dit lijkt mij voor 8 weken een geschikte route, en hierbij kun je er altijd nog voor kiezen om een extra plaats te gaan. Dit is een interessante site : Backpack route Zuidoost-Azië | BackpackenInAzië.nl
Ik zelf ga 6 weken, dus sla hiervan bijvoorbeeld vietnam over.
Succes!
Bedankt voor jullie reacties, ik had me inderdaad al Door die site laten inspireren, maar ik heb juist Laos geschrapt. Heb er net even goed voor gezeten en de foto is mijn meer gedetailleerde planning. Veel meer details hoeven denk ik niet om de vrijblijvendheid en spontaniteit niet in de weg te zitten. Omdat de foto een zootje is, ook nog op schrift:
Bangkok
Khao yai nat. Park
Ayutthaya
Chiang mai
Koh koop
Koh Chang
Siem reap
Pnom penh
Sihanoukville
Ho Chi Minh stad
Mui ne
Hoi an
Hue
Quang binh
Hanoi
Ik heb mijn lonely planet er nog niet naast gehouden (ligt ‘thuis’) maar heb het idee dat het wel realistisch is. Tips blijven uiteraard welkom!