Tijdelijke werkvergunning en doktersbezoek

Hoi,
Ik zal me even voorstellen. Ik werk momenteel tijdelijk in Alberta, Canada, op een LMO werkvergunning voor 1 jaar. Nu ben ik vorig jaar ook in Alberta geweest, maar toen op een young workers exchange program visum. Beide keren bij dezelfde werkgever.

Afgelopen week heb ik het ziekenhuis bezocht vanwege een oorontsteking. Voordat men mij wou helpen in het ziekenhuis(David Thompson Health Region hospital in Three Hills), moest ik mij aanmelden voor Alberta Health á 580,- CAN en daar bovenop komen nog de kosten voor het korte bezoek en de oordruppels.
Vorig jaar heb ik ook de eerste hulp bezocht(DTHR Lacombe), omdat toen een collega door een fout een snijwond had toegebracht in mijn vinger. Daar heb ik ook een rekening van gehad, maar deze was lang niet zo hoog(only 231,- CAN voor eerste hulp en later hechtingen verwijderen etc.) dan wat mij deze week vertelt werd bij het bezoek.
Tevens werd er vorig jaar naar mijn werkvergunning gevraagd en paspoort. Deze keer heb ik erom gevraagd, maar het bleek niet nodig te zijn.

Heeft iemand ervaring met een soort gelijke situatie? Want 580,- CAN is wel heel erg veel. en nou heb ik wel een verzekering vanuit Nederland, maar of die bereid is om dit allemaal te betalen…?
Kan het misschien zijn dat men een soort van procedurefout/misverstand heeft gemaakt in mijn geval?

Groeten Jos

Ik ben niet enorm bekend met de zorgsituatie in Canada, maar ik doe een gooi.

Uiteraard kun je altijd navragen of de rekening daadwerkelijk klopt, maar of je er iets mee opschiet…
Uiteraard kan het niet zo zijn dat je onverzekerd rondloopt in Canada. Als je een werkvergunning hebt, hoor je een lokale (provinciale) zorgverzekering aan te vragen.

Als je langer dan 3 maanden uit Nederland weg bent, vervalt je recht op een zorgverzekering vanuit de wet. Je kan altijd aankloppen bij je Nederlandse verzekering, maar het hangt heel erg van hun eigen beleid af of ze het gaan vergoeden. Als je in de eerste drie maanden sinds je vertrek zit, zit je nog wel goed, als je al langer aaneengesloten in Canada zit, zou ik een schietgebedje doen.

Hoe dan ook, de rekening zal je moeten betalen. Als je al eerder je zorgverzekering had aangevraagd zat je wellicht nu niet in deze moeilijke situatie dat het uit eigen zak moet komen. Een harde levensles denk ik zo…

Al dan niet succes met de situatie!

Bedankt voor je reactie zo snel.

Ten eerste ben ik nog niet 3 maanden weg uit NL. Ten tweede heb ik naast mijn groene land achmea verzekering in Nederland ook een Globetrotter reis en werkverzekering via Mondial Assistance. Deze verzekering is speciaal voor mensen die in het buitenland voor een poosje willen werken en/of reizen.

Geldt een provinciale verzekering ook, als je in Alberta bent voor alleen een tijdelijke periode? Dat zou dus betekenen dat backpackers ook een zorgverzekering moeten afsluiten als men in Canada verblijft voor een periode langer dan 3 maanden.

Als laatste wil ik nog proberen of dit niet te verhalen is op een of andere manier via mijn werkgever. Misschien dat hij een verzekering heeft die dit zou dekken, maar ik betwijfel het. Hij heeft natuurlijk wel een verzekering die werk gerelateerde ongelukken dekt.

groeten Jos

Als je een Globetrotterverzekering hebt, kun je het ook daar proberen. Wellicht even kijken welke het laagste eigenrisico heeft. Dan wordt het waarschijnlijk alleen voorschieten en de bon naar je verzekering sturen.

Als je inderdaad als deze backpackersverzekering hebt, is een Canadese verzekering misschien overbodig (alhoewel deze gratis zou moeten zijn met een tijdelijke werkvergunning). Alleen met de WHP-visum kun je niet van alle Canadese verzekeringen gebruik maken (hangt af van de provincie). In jouw geval zou het dus wel moeten kunnen, omdat de werkvergunning is verbonden aan je werkgever.

Voor zover ik weet is de health card van Alberta ook bruikbaar in de rest van het land (wellicht even navragen?)

Hallo,

Als je verzekerd ben via globetrooter verzekering hebben ze liever NIET dat je de rekening zelf betaald, Mondial heeft hier in Canada ook een vestiging zitten, de zustervestiging in Canada gaat een dealen met het ziekenhuis over de prijs. Dat schijnt hier normaal te zijn heb ik uit eigen ervaring ondervonden.

Als je zorg nodig hebt in Canada, voordat je gaat bel je naar het alarm nummer, behalve in ernstige gevallen. Je geeft gegevens door, hun laat je ook weer weten wat voor een behandeling je gehad hebt en of er nog controles volgen. Ze vertellen je verder waar je de rekening naar toe moeten, of online naar hun of rechtsstreeks naar de zutservestiging in Canada.

Het ziekenhuis of kliniek blijft vaak rekeningen naar je toe sturen omdat hun willen dat je de volle mep betaald hier niet opreageren, neem hierover wel conact op met mondial, ze geven je advies. het proces tussen mondial en het ziekenhuis kan 6 maanden duren.En zolang blijven ze je ook vaak de rekeningen sturen.

Je eigen zorgverzekering betaald ook een deel hiervan, alleen het gene hoeveel het in nl zou kosten, alles wat duurder is vult mondial aan. Hier hoef je verder niets aan te doen en dat regelt je reisverzerking met je zorgverzekering.

Groetjes

Marjon

De prijs $580 klopt zeker, in saskatchewan moest ik $599 betalen.En dat voor een oogontsteking.

Via globetrotter mag aaneengesloten periode van max 2 jaar in het buitenland verblijven.

Ik heb in Alberta in het ziekenhuis gelegen. Ik kreeg ook een aantal rekeningen (waaronder eentje van 1048 dollar!!). Ik heb deze allemaal doorgestuurd naar de reisverzekering die ik had afgesloten. In de tussentijd kreeg ik inderdaad nog 3 herinneringen en 30 telefoontjes haha. Ben blijven zeggen dat de verzekering er mee bezig was…

1 tip –> bel met de alarmservice/ spoednummer van je reisverzekering en niet met het standaard nummer. In dat laatste geval krijg je namelijk vaak ‘call center studentjes’ aan de lijn.