Nog dit jaar ga ik voor 5 maanden naar Aruba. Ik ben daar geboren uit Arubaanse ouders en ik ben vóór 1986 naar
Nederland verhuisd. Om mijn verblijf plezierig te maken en om mij te verplaatsen op Aruba wil ik mijn eigen motorfiets meenemen.
De motor staat al langer dan 6 maanden op mijn naam.
Mag ik dit motorvoertuig ivm dit tijdelijk verblijf meenemen naar Aruba? Moet ik hiervoor toch invoerrechten betalen?
Wat zijn de overige voorwaarden?
Gaarne zie ik uw tips hierover met spoed tegemoet.
''Motorvoertuigen:
Indien u ook een voertuig wilt meenemen, moet u ervoor zorgen dat u de volgende bewijzen meeneemt: De kentekenpapieren en een verklaring op briefpapier van de verzekeringsmaatschappij met daarop de looptijd van uw voertuigverzekering of de laatste 2 groene kaarten die dit kunnen bewijzen.
Voor het invoeren van een motorvoertuigen gelden de onderstaande voorwaarden:
Personenvoertuigen moeten minstens 6 maanden voor de datum waarop belanghebbende zijn / haar normale verblijfplaats in het land van herkomst heeft opgegeven, in zijn/haar bezit zijn geweest. (meer dan 6 maanden op naam staan en meer dan 6 maanden verzekerd zijn vanaf de verscheping, d.w.z. kenteken papieren moeten op naam van degene staan die verzekerd.
Is de auto korter dan zes maanden in uw bezit, dan betaalt u invoerrechten over de CIF waarde (actuele prijs + vracht en invoerrechten bedragen.
Indien u niet aan de voorwaarden voldoet, zal de lokale douane invoerrechten en accijnzen aan u belasten. Deze extra kosten worden over de totale CIF waarde (CIF waarde = Costs/ Insurance/Freight waarde) verrekend.
Waarde van de auto beneden de Awg 10.000,00 zal er 30% worden berekend over de CIF waarde
Waarde van de auto beneden de Awg 10.000,00 zal er 30% worden berekend over de CIF waarde"
Dank u wel Quota’s voor de snelle reactie. Inmiddels heb ik info hierover gekregen van Douane Aruba dat je toch een “borg” moet betalen van een %-bedrag als genoemd in uw schrijven. Dit bedrag kan je terugkrijgen na een positieve beoordeling van de Douane. Ik begrijp dat je dit bedrag terugkrijgt na uitvoering van je vehikel uit Aruba. Overigens wat houdt de CIF waarde in?
dat is cost insurance freight (CIF dus) oftewel de kosten van het transport incl. verzekering. Je betaalt nu eenmaal invoerrechten ook over de kosten van de vracht, dat is (jammer genoeg) een gebruikelijke clausule