ik heb indertussen gaan zien op dit forum over het onderwerp van rijbewijs op Aruba maar die ene topic die ik gevonden heb(user Chilosa) is niet uitputtend genoeg.
en dus mijn vraag is:
Hoe realistisch is het om een rijbewijs op Aruba te behalen? Is de prijs/kwaliteit van de lessen in de rijscholen de moeite waard? En het belangrijkste - zal het dan in EU ook geldig zijn?
Zover ik weet kun je alleen hier je rijbewijs halen als je hier ook ingeschreven bent, dus een verblijfsvergunning hebt. Zo’n vergunning krijg je doorgaans pas na een lange en dure procedure en je moet zeker rekening houden met een periode van 6 maanden voor de eerste verstrekking van zo’n vergunning (die je ieder jaar opnieuw moet herhalen gedurende 5 jaar). De kwaliteit van de lessen is veel en veel lager dan in Nederland maar ook de kosten. Als je een Arubaans rijbewijs hebt is dat in Nederland wel geldig, hoewel bijv. autoverhuurbedrijven wel hun bedenkingen hebben. In hoeverre je echt problemen ondervindt weet ik eigenlijk niet, dat kun je bij een NL gemeente navragen lijkt me. Maar ik zou niet graag in de auto in Nederland zitten met iemand die op Aruba zijn of haar rijbewijs heeft gehaald. Het verkeer is hier zo anders en de situatie in Nederland zoveel hectischer (en gevaarlijker). Wij kennen hier bijv. geen snelwegen. De max. snelheid op een van de weinige doorgaande wegen is 80 km. We hebben hier (nog) geen trams, spoorwegovergangen of fietspaden die eigen regels stellen aan het verkeer. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Fijn dat je antwoord.Ik zit voorlopig in Belgie en het ziet er zo naar uit (alhoewel is er voorlopig geen garantie) dat ik een contract van 2 jaar krijg.Dat er geen trammen en metro op Aruba rijden is misschien zelfs best zo. Van een van de vroegere topics die ik hier boven vermeld heb ik kunnen besluiten dat er een soort wachtrij bestaat om zich in te schrijven bij een rijschool of zoiets?Is dat waar of hoe zit het juist want ik zou natuurlijk geen jaar kunnen wachten om daaraan te mogen beginnen. Trouwens, is die Arubus dienst geen variant om zich tussen laat ons zeggen San Nicolas en Noord gemakkelijk te verplaatsen?
Je moet sowieso eerst ingeschreven zijn. Een contract van twee jaar is geen enkele garantie dat je ook echt een werkvergunning krijgt. Eerst moet jouw vacature aangemeld worden bij DPL (soort arbeidsbureau) die onderzoekt of er echt geen Arubaan te vinden is voor die job. Is dat het geval pas dan mag de vergunningsprocedure in gang worden gezet. En als je Belg bent is het verkrijgen van een vergunning moeilijker en zal dat mogelijk ook lastiger zijn voor het verkrijgen van je rijbewijs. Het openbaar vervoer is heel beperkt. Er rijdt een bus langs de boulevard tussen highrise hotels, oranjestad en zo verder naar ik aanneem ook richting San Nicolas. Ik heb er zelf nog nooit gebruik van gemaakt en heb ook geen idee van de frequentie en de betrouwbaarheid. Waar/voor wie ga je werken, het kan nogal verschil uitmaken wie je toekomstig werkgever wordt vwb vergunningen.
Zie hier wat er op het Aruba prikbord onlangs door een andere poster over geschreven is:
Je hoeft niet perse ingeschreven te zijn, er zijn uitzonderingen. O.a als je uitgezonden bent/wordt door een buitenlandse firma naar Aruba waarbij deze kan aantonen dat jou aanwezigheid op Aruba noodzakelijk is en je werkzaamheden onuitvoerbaar zijn zonder auto. Meestal overheidsprojecten. (moet via een of ander overheidsinstantie geregeld worden (DIP ofzo ??? )) Ook als je de indieningspapieren van DIMAS in behandeling zijn kan je een aanvraag indienen.(alleen als rijksgenoot) en je een voorlopige werkvergunning of voorlopige inschrijving bevolking hebt hebt kan het aangevraagt worden. Let wel alle afgegeven rijbewijzen hier zijn dan niet geldig voor nederland als je terug gaat. Daarvoor moet je terug in nederland kunnen aantonen minimaal 1 jaar in het bezit zijn van het rijbewijs,minimaal 6 maanden legaal (datum inschrijving bevolking) op aruba verbleven zijn en 1 jaar in het bezit geweest zijn van een auto (2 jaar om onder de invoerechten, BMP end uit te komen) in alle andere gevallen mag je na terugkomst op nieuw op examen en die is in Nederland heel wat zwaarder.