Enkele belangrijke feiten van Aruba op een rijtje

**

http://www.strw.leidenuniv.nl/~brown/images/aruba_flag.gif

**

Rijksgenoten
[COLOR=black]Onder Rijksgenoten wordt verstaan personen met de Nederlandse nationaliteit die in Nederland, op Aruba, de Nederlandse Antillen of buiten het Koninkrijk geboren zijn. Arubaan (een op Aruba geboren Nederlander)

Slechts op Aruba geboren Nederlanders kunnen te allen tijde zonder problemen naar Aruba terugkeren en werken/ wonen. De echtgeno(o)t(e) van de op Aruba geboren Nederlander is toelatingsplichtig.

Verzoeken van Rijksgenoten dienen te worden ingediend bij:
Departamento di Integracion, Maneho y Admision di Stranheronan (DIMAS)
Tel: 00297 5221500
Fax: 00297 5221505
e-mail: [EMAIL=“dimas@aruba.gov.aw”]dimas@aruba.gov.aw Dit email adres wordt beschermd tegen spam bots, u heeft een Javascript-enabled browser nodig om berichten te kunnen lezen

[/COLOR]
Niet rijksgenoten
Een ieder die voor een langere periode naar Aruba willen gaan, dient te beschikken over een werk- en / of verblijfsvergunning. Volgens de Landsverordening Toelating en Uitzetting (LTU) mag geen buitenlander op Aruba werken zonder in het bezit te zijn van een geldige werk- en verblijfsvergunning. Voor het verkrijgen van een tijdelijke werk- en verblijfsvergunning moet men eerst werk op Aruba zien te vinden. De tijdelijke werk- en/of verblijfsvergunning dient namelijk te worden aangevraagd door een werkgever op Aruba.

Men dient bij de eerste aanvraag om een werk- en verblijfsvergunning de volgende gegevens te overleggen:
[ul]
[li]naam, voornamen, geboorteplaats en -datum, nationaliteit van de betrokken persoon;[/li][li]de reden waarom een tijdelijke verblijfsvergunning wordt aangevraagd, paspoortnummer, burgerlijke stand;[/li][li]vermoedelijke aankomstdatum in Aruba;[/li][li]woon- en zakenadres van de afgelopen 10 jaren;[/li][li]de reden voor immigratie naar Aruba;[/li][li]VOG van het land van herkomst waar betrokkene de laatste 10 jaar heeft gewoond, (niet ouder dan 2 maanden voor aankomst in Aruba);[/li][li]twee (2) pasfoto’s;[/li][li]een medische verklaring (niet ouder dan 1 maand) waaruit blijkt dat betrokkene geen besmettelijke ziekte zoals HIV, VDRL, T.B.C heeft en betrokkene aan een geestelijke ziekte lijdt;[/li][li]bewijs dat betrokkene een permanent adres in Aruba heeft (huis, condominium, time-share appartement, enz.);[/li][li]een bewijs dat men verzekerd is tegen ziektekosten;[/li][li]betalingsbewijs van de te betalen bedragen;[/li][li]bankreferenties waaruit blijkt dat betrokkene financieel zelfstandig is of bewijs waaruit blijkt dat betrokkene geen financiële last zal worden voor de regering en de gemeenschap. Bewijs van inkomen, fortuin en bezit (slechts van toepassing voor renteniers).[/ul]Normaal gesproken wordt de vergunning voor een termijn van een jaar verleend en dient jaarlijks te worden verlengd. De kosten m.b.t. het aanvragen van een vergunning dienen vooraf te worden voldaan. Behoudens uitzonderingen wordt de toelatingsplichtige niet voor een periode langer dan 3 aaneengesloten jaren toegelaten.[/li]
Personen met een tijdelijke verblijfsvergunning mogen geen zaken of professionele activiteiten verrichten zonder uitdrukkelijke toestemming van de lokale autoriteiten.

Aanvragen voor een werk- en verblijfvergunning dienen, volledig ingevuld en vergezeld van alle verzochte documenten, te worden ingediend bij:
Departamento di Integracion, Maneho y Admision di Stranheronan (DIMAS)
Tel.: 00297 5221500
Fax: 00297 5221505
e-mail: [EMAIL=“dimas@aruba.gov.aw”]dimas@aruba.gov.aw

Regels m.b.t. het invoeren van huisdieren in Aruba
Voor het invoeren van huisdieren in Aruba zijn er aantal vereisten van de veterinaire dienst van Aruba. Men dient aan de volgende eisen te voldoen:

1. Geldige gezondheidsverklaring, afgegeven en ondertekend door een bevoegde dierenarts niet eerder dan twee weken voor aankomst op Aruba.

2. Geldige verklaring van vaccinatie tegen hondsdolheid (rabiës) gegeven en ondertekend door een bevoegde dierenarts. Deze vaccinatie moet minimaal een maand en maximaal een jaar voor de datum van aankomst op Aruba zijn afgegeven. Puppies of kittens, jonger dan vier maanden hoeven geen rabiësvaccinaties te krijgen. In dat geval dient de dierenarts te verklaren, dat het dier ‘te jong voor rabiësvaccinaties’ is.

3. Een adequate omschrijving (signalement) van het dier, zodat koppeling van verklaringen onder een en twee genoemd, en het dier in kwestie mogelijk is. Deze omschrijving wordt meestal op de gezondheidsverklaring vermeld. Bij deze identificatie wordt bij voorkeur gebruik gemaakt van een microchip. De identificatie moet in ieder geval de volgende vermelden:
    [ul]
    [li]diersoort;[/li][li]geslacht;[/li][li]leeftijd ( bij voorkeur geboortedatum);[/li][li]kleur en aftekening, soort haar;[/li][li]opvallende permanente bijzonderheden, die identificatie vergemakkelijken.[/ul]4. Transport moet natuurlijk diervriendelijk zijn. De luchtvaartmaatschappijen zien hier tegenwoordig goed op toe en kunnen daar inlichtingen verschaffen.[/li]
    Tien meest gestelde vragen:
    ***1. Ik ben Arubaan maar heb grotendeels in het buitenland gewoond. ***
    Als Arubaan kunt u te allen tijde zonder problemen naar uw geboorteland terugkeren en aldaar werken en wonen.

***2. Ik ben Arubaan, woonachtig in het buitenland en ben met een niet op Aruba geboren Nederlander getrouwd. ***
Als Arubaan heeft U niets nodig. Uw echtgeno(o)t(e) is vergunningsplichtig.

***3. Ik ben niet op Aruba geboren, maar één (of beide) van mijn ouders is een op Aruba geboren Nederlander. ***
U bent niet vergunningsplichtig. U wordt wel aangeraden om een “Verklaring van niet van toepassing” op grond van artikel 1 lid c aan te vragen.

4. Ik ben een niet op Aruba geboren Nederlander. Hoe lang kan ik op Aruba verblijven als toerist?
Europese Nederlanders en Antilianen worden als buitenlanders beschouwd maar in tegenstelling tot een niet Nederlander, mag men tot 6 maanden in Aruba verblijven als toerist. Het is niet toegestaan arbeidsactiviteiten te verrichten.

5. Ik ben in Nederland geboren en heb de Nederlandse nationaliteit. Ik zou graag naar Aruba willen emigreren en wil weten wat ik nodig heb?
(zie kopje ‘‘niet rijksgenoten’’ hierboven)

6. Mijn partner en ik willen een weekje op vakantie naar Aruba. Mijn partner heeft een visumplichtige nationaliteit en heeft een verblijfsvergunning voor haar verblijf in Nederland. Heeft zij met haar verblijfsvergunning een visum nodig voor Aruba?
Uw partner heeft geen visum nodig indien zij over een geldige verblijfsvergunning voor Nederland beschikt. Er wordt wel aangeraden om deze als bewijs mee te nemen.

7. Ik heb een visumplichtige nationaliteit en heb geen verblijfsvergunning voor mijn verblijf in Nederland. Heb ik een visum nodig om Aruba binnen te komen. Zo ja, waar kan ik deze aanvragen?
Ja, U heeft een visum nodig om Aruba binnen te komen. Deze dient U aan te vragen bij de dichtstbijzijnde Koninkrijksvertegenwoordiging.

8. Ik ben van plan om voor enige tijd naar Aruba te gaan om daar stage te gaan lopen. Welke documenten heb ik nodig voor mijn verblijf op Aruba en ten aanzien van eventuele werkvergunning.
Om stage op Aruba te lopen dient Uw stageplek een stagevergunning namens U aan te vragen.

9. Waar moet ik de Verklaring Omtrent het Gedrag aanvragen ?
U moet deze bij Uw Gemeente aanvragen.

10. Ik wil op Aruba trouwen maar weet niet wat de procedure hiervoor is.
U moet schriftelijk in ondertrouw gaan. U moet de formulieren hiervoor aanvragen bij de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand en Bevolkingsregister. Samen met deze formulieren dient U tevens op te sturen: afschrift van de geboorteakte van de aanstaande; indien het vorige huwelijk is ontbonden: uittreksel uit het echtscheiding- of overlijdensregister; kopie van paspoort; naam en geboortedatum van twee getuigen; verklaring van burgerlijke staat van beiden met vermelding nationaliteit.

Nederlands rijbewijs geldig op Aruba?
Ja, U kunt met Uw Nederlandse rijbewijs op Aruba rijden. Omzetting naar een Arubaans rijbewijs is tevens mogelijk. Hiertoe dient U zich te melden bij het Politiebureau te Oranjestad en de volgende documenten te overleggen:
[ul]
[li]het Nederlands rijbewijs (alleen als dit geldig is, kan het omgewisseld worden);[/li][li]een doktersverklaring;[/li][li]2 recente pasfoto`s;[/li][li]AWG 8,00 zegel;[/li][li]AWG 50,00 contant;[/li][li]een uittreksel uit het bevolkingsregister met adresvermelding.[/ul]Mocht u uw Nederlandse rijbewijs niet willen omzetten dan dient U zich te vervoegen bij het Politiebureau te Oranjestad om Uw adres door te geven door middel van een uittreksel uit het bevolkingsregister waarop dit vermeld staat. Alsmede dient U een recente pasfoto te overleggen (Het rijbewijs moet wel geldig zijn om ermee op Aruba te mogen blijven rijden).[/li]
NB. Omzetting is in ieder geval vereist indien de geldigheid van uw rijbewijs verloopt gedurende uw verblijf op Aruba. U wordt aangeraden om tenminste zes maanden voor het einde van de geldigheidsdatum het rijbewijs ter omzetting aan te bieden.

Interessante Link
Klik hier voor een overzicht van de statistische cijvers van Aruba!

2 likes