(origineel bericht op be-more.nl)
Tijd voor een nieuwe uitdaging!
Aankomende zomer is het alweer twee jaar geleden dat ik met Esther en Florien naar Zuid-Afrika ben geweest. Na een maand vertrokken we daar met heel wat nieuwe ervairngen en een grote rugzak vol met alle momenten die we daar hebben meegemaakt. Nog voordat we waren geland in Nederland zei ik al tegen mezelf: ’ Dit was de eerste keer, maar zeker niet de laatste keer’, Nu, bijna twee jaar later, besef ik dat ik maar al te graag nog een keer zo’n reis wil maken.
Nog een keer… nog 1 keer mij inzetten als vrijwilliger in een ander land, in een andere omgeving, andere cultuur, andere mensen… Tijd voor een nieuwe uitdaging!
Voordat ik het wist had ik alweer contact gezocht met Be-More. Wilde ik terug naar Zuid-Afrika of wilde ik ergens anders heen? Na een telefoontje met Be-More heb ik besloten de aanmeldingsformulieren de deur uit te doen en een paar uur later kreeg ik een mailtje terug, mijn aanmelding was definitief en ik kan aan de slag als vrijwilliger op de Filipijnen!
Inmiddels zijn ook mijn vliegtickets al geboekt, dus ik vlieg op 18 oktober naar Cebu en op 15 december land ik weer veilig op Schiphol.
Ik heb besloten om aan de slag te gaan bij het Little Lamps Centre in Cebu. Hieronder alvast een klein stukje informatie ober dit project:)
Het Little Lambs Center is gelegen in Cebu City in de sloppenwijk van Sawang Calero. Het Little Lambs Center biedt een thuis aan meervoudig gehandicapte kinderen. Er worden zo’n 40 kinderen en jongeren opgevangen in de leeftijd van ongeveer 3 tot 25 jaar. De kinderen wonen hier fulltime en hebben onder andere het syndroom van down, cerebrale parese (hersenverlamming), zijn autistisch of hebben een ontwikkelingsachterstand.
Het project heeft een afdeling voor kinderen die aan bed gebonden zijn en een afdeling voor kinderen die mobiel zijn. Iedere groep kinderen heeft een huismoeder die voor ze zorgt. Deze vrouwen werken vrijwillig en hebben hun handen vol aan de zorg voor deze kinderen waardoor er weinig tijd is voor persoonlijke aandacht. Als vrijwilliger kan je hierin veel betekenen voor de kinderen en help je de huismoeders bij het verzorgen van de kinderen zoals wassen en eten geven. Met de kinderen die wel mobiel zijn kun je verschillende activiteiten ondernemen, bijvoorbeeld op de buitenspeelplaats. Daarnaast is het misschien nog wel het allerbelangrijkst om een luisterend oor te zijn voor de ze, hen gewoon kind laten zijn ondanks hun beperkingen en zo hun zelfvertrouwen te laten groeien.
Het duurt nog eventjes voordat het zover is, maar ik heb er al ontzettend veel zin in in:)
Liefs Denise