Hoi, ben nog even een stukje aan het bekijken van onze rondreis of het allemaal qua tijd gaat lukken. Zouden gaan overnachten bij tshukudubushcamp. Kreeg een mail dat ze inclusief de prijs een game drive hebben en bush walk ( nagevraagd of dit de walk is met de cheetahs, waarvoor we dit camp ook willen boeken, misschien weet iemand op het forum dit die al bij deze bushcamp heeft overnacht?).
De game drive is op de aankomstdag om 15.30u.
Wij gaan deze dag ’ s ochtends de panoramaroute doen vanuit Sabie of vanaf 10.30 vanuit Hazyview, na elephant whispers.
5 uurtjes leek me wel krap om dan nog de panoramaroute te kunnen doen en om 15.15 uiterlijjk in de bushcamp in Hoedspruit te zijn.
Ik heb gezien dat de panoramaroute zo’ n 127 km is maar geen idee hoe lang je daar over doet ( natuurlijk nog stoppen op de leukste plekjes en foto’ s maken).
Is het westerlijke deel van de panoramaroute ( van echo caves tot pelgrims rest) ook erg de moeite waard of toch meer de andere zijde van graskop naar het noorden? ( heb hier een kaartje uit het boek ANWB navigator) Of mis je aan dat deel eigenlijk weinig en kun je prima van Graskop tot aan echo caves rijden en van daaruit naar Hoedspruit zodat je de tijd van het westelijke gedeelte ( echo caves tot pelgrims rest) al bespaard qua tijd…
Wanneer het qua tijd niet lukt moeten we bij de bushcamp gewoon een overnachting zonder de incl game drive boeken.
Misschien ook iemand ervaring met deze game drive?
Wat is mooier; de mac mac pools of sabie falls ( of gewoon nr beide?)
Ik ken het bushcamp bij Tshukudu goed. De game drive 's middags gaat gewoon om/rond 16.00 uur van start. Ben je er, kun je mee. Ben je er (nog) niet, dan vervalt deze gewoon voor je. Volgens mij krijg je geen korting als je daar niet aan meedoet.
De wandeling met cheeta’s (of binnenkort weer jonge leeuwen) is dan de volgende ochtend vroeg. Vaak rond 06.30 of 07.00 uur - afhankelijk van hun onderlinge verdeling van tijd (tussen bushcamp gasten, lodge gasten en tented camp gasten)! Dat duurt ruim een uur en daarna heb je alle tijd om voor jezelf een ontbijt te maken. Uitchecken volgens mij uiterlijk 10.00 uur.
Voor alle zekerheid: het bushcamp is ‘self-catering’ wat betekent dat je al je eigen eten & drinken mee moet nemen. Denk daaraan! Koelkasten en diepvriezen zijn er voldoende beschikbaar. Idem voor fornuizen en open vuur en keukgerei!
Heel veel plezier in Tshukudu en omgeving. Het is prachtig daar dus zorg ervoor dat je een beetje tijd hebt om ook ongegeneerd te genieten. Blijf niet alleen maar rondrijden :dag:
Daarom hebben we inmiddels onze plannen alweer iets gewijzigd. Van plan om toch vroeg weg te gaan uit Sabie om de panoramaroute te doen zodat we ook nog op tijd zijn voor de inclusive game drive van Tshukudu.:teeth: De olifantenrit of safari doen we dan de dag erna ( na de bushwalk) of de dag daarna. We zijn 3 nachten in die omgeving ( Tshukudu, Pezulu treehouse en Kurhula lodge) Daarna gaan we door naar Kruger.
Ik had idd gezien dat alles self catering was ( nemen dus maar even wat uit de supermarkt in Hoedspruit mee…) Geen probleem, de bushcamp was dan ook wel wat betaalbaarder dan de lodge…
De groepen worden dus gemaakt adhv welke overnachting je hebt…Ok, dan maar hopen dat ( als ze tegen die tijd de cheetahs nog hebben) wij in die groep komen… anders valt het misschien daar nog wel nog te overleggen… de leeuwenwandeling hebben we dan al gehad… Wordt vast erg leuk…
Gaan zeker niet alleen maar rondrijden…proberen er meestal wel voor te zorgen dat we een beetje op tijd bij de lodges aankomen zodat we ook daar nog even tijd hebben.:
Ken je ook Moholoholo goed? Is dit de moeite waard als je in omg. Hoedspruit bent? Rondleiding zou 2,5 uur duren vanaf 9.30 ( ook ’ s middags een rondleiding maar dat wordt alweer te laat). Als we te weinig tijd hebben laten we dit zitten denk ik, de olifantensafari of rit willen we wel gaan doen.
Weet je toevallig ook, aangezien je dan vast bekend bent in die buurt, wat de tijden zijn van die Jabulani olifantensafari?
Jullie zijn goed bezig. Planning ziet er al mooi uit.
Ik ben bekend in de omgeving maar helaas niet zo goed dat ik de tijden van Jabulani weet. Gewoon ff mailen denk ik.
Voor wat betreft de wandeling met katten bij Tshukudu: er wordt een indeling gemaakt wat betreft de aanvangstijd. En dat is in elk geval 's ochtends vroeg. Je kunt niet zelf kiezen of je met cheeta’s of met leeuwen wilt wandelen. Tshukudu bepaalt dat. Bushcamp is gezellig en heerlijk relaxt en in Hoedspruit kun je prima boodschappen doen in de supermarkt.
Moholoholo is leuk. De eigenaar (Brian Jones) is helemaal maf maar ik mag hem wel. Ik heb daar een aantal jaren geleden mijn rangeropleiding gedaan én als vrijwilliger in het rehabilitation center gewerkt. Het is mooi en zeker de moeite waard MAAR je bent daar wel in een ‘dierentuin-achtige-setting’. Dus: kooien, hokken en dergelijke. Heel wat anders dus dan de safari’s e.d. die je in de omgeving doet.
Maar je krijgt ook een heleboel informatie tijdens de rondleiding die je tijdens een safari waarschijnlijk weer niet zou krijgen én je ziet de dieren gegarandeerd. Er zitten dus aan alles zo zijn voor en tegens Aan jullie de keuze.
(hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor Kapama. Ook daar zie je veel katten, wilde honden e.d. van dichtbij, maar wel altijd achter tralies en in hokken)
Groetjes en veel plezier met alle voorbereidingen,
Natascha / www.zazoetravel.com
Bedankt… ja de voorbereidingen zijn al leuk…:cheer:
Tja, op de bonnefooi is aan ons ook niet besteed…en ter plekke geen tijd meer hoeven besteden aan zoeken naar overnachtingsplekken of things to do is ons in Amerika ook goed bevallen…
Tijd van Jabulani heb ik vandaag net een mail over teruggekregen… 6.30… erg vroeg dus… Daarom de vraag of het in augustus wel mogelijk is…
In ieder geval niet na de morning walk ( Tshukudu) want dat is tegelijk.
Dan zou het zijn na de overnachting bij Pezulu treehouse lodge. 20 minuten ervandaan… Maar ja… als je er tegen uiterlijk 6.15 wilt zijn moet je al voor 6.00 weg… en volgens mij is het dan nog donker in augustus…( rijden in het donker niet verstandig…en de lodge ligt aan een onverharde weg)
Vanaf 06.00 uur wordt het bij ons in de winter al licht. Moet dus geen probleem zijn. En in de omgeving van Hoedspruit moet je dan op onverharde wegen alleen een beetje opletten dat je geen wild aanrijdt. Verder weinig problemen in dat gebied.
Ok dat is goed om te horen… Dan klopt het staatje van internet ook niet helemaal als het idd 6.00 uur licht is rond midden augustus. ( scheelt dan 40 minuten)…dacht dat je vanwege veel potholes etc beter ook niet ’ s nachts kon rijden.
Maar dat valt dan alweer mee… Maar wel goed uitkijken voor overstekend wild dus…