Ticket overdragen

Mijn zwager boekte voor hemzelf en zijn vrouw en dochter een vlieg en rondreis China.
1 week voor vertrek bleek dat haar vader op sterven lag in Paramaribo. Reden om niet naar China te gaan dus.
Zij belden ons om te vragen of wij wilden gaan naar China omdat ze geen annuleringsverzekering hadden en anders dus het geld (3000€ !!) weg zou zijn.
Wij hebben de KLM meteen gebeld en gevraagd of de tickets naar ons overgedragen konden worden. Familie-overdraging dus zelfs !
KLM bleek voor geen enkele reden vatbaar en na ettelijke telefoongesprekken hebben wij het maar opgegeven. Geld was weggegooid !!! Drieduizend euro meneer !!!
Nu, een drie maanden later, spreken wij een kennis die vertelde ons dat ze onlangs nog geheel plotseling naar de USA was gevlogen…
OMDAT EEN TANTE VAN HAAR NIET KON !!! Zij had het ticket kunnen overnemen, was geen probleem geweest bij de KLM zo zei ze.
Kon zonder moeite zomaar omgezet worden op haar naam !
Goed, zij is welliswaar werkzaam in de vliegerij maar wij vinden dit toch wel heel erg vreemd van de KLM.
We hebben zelfs even gedacht dat de medewerker van de KLM die ons melde dat aan ons verzoek niet kon worden voldaan toen meteen een eigen vriend/familie/kennis heeft gebeld: “Meteen je koffers pakken, dan kun je gratis naar China”!!!
Heeft iemand ook zo’n ervaring met de KLM ?
Of weet iemand of hier alsnog iets aan is te doen ?