Tibet: Xiahe

Ik ben een tijdje geleden naar Tibet (Helaas een onderdeel van China) geweest. Ik ben toen naar een heel klein plaatsje genaamd Xiahe geweest. Het plaatsje bestaat eigenlijk uit een straat en een redelijk groot klooster. Het klooster genaamd Labrang wordt gebruikt belangrijke als school in het Tibetaanse boeddhisme. Xiahe heeft één hotel Overseas Tibetan Hotel, een leuk en persoonlijk hotel. De hotel-manager is een zeer vriendelijke man die ook tips geeft over de omgeving. De omgeving is mooi en rustig je hebt idee dat je de enige bent op aarde, samen met een paar koeien en monniken.

Xiahe is een echte aanrader. Het is wel een eindje rijden van de bewoonde wereld maar dan heb je ook wat. Xiahe ligt in de provincie Gansu.

Tibetaans kind bij gebedsmolens

1 like

LEUK!!

Hoe ben jij daar gekomen? Ik wil vanuit Nepal begin maart 2010 (als het kan dan) naar Tibet. Als het kan wil ik vanuit India gaan, maar ik ben bang dat de grens niet open is voor Nederlandse toeristen.

Ga je nog meer op reis? :slight_smile:

waarschijnlijk een idiootje vraag … maar moet je voor tibet niet verplicht begeleid worden door een gids? Geldt Xiahe als tibet? Of kan ik er vrij naartoe gaan?

Hallo Janita,
Xiahe ligt niet in de Tibetaanse Autonome Regio (TAR} maar in Tibetaans gebied in een Chinese provincie. Hiervoor heb je geen permit nodig en ook niet verplicht een gids. Er zijn in dat gebied recentelijk wel meerdere zelfverbrandingen geweest en ik weet dat westerse toeristen werden tegengehouden toen ze er heen wilden gaan. Dus als je daar heen gaat moet je je wel vergewissen, dat het gebied inderdaad open is. Zo ja, dan kun je er zelf heen- en rondreizen.

Bedankt voor de info! In mei gaan wij naar China. Aangezien Tibet zelf nogal moeilijk toegankelijk is, gingen we dit links laten liggen (aangezien we er slechts 2 weken zijn). Maar dit is nu wel een leuke optie. Ik vermoed dat ik pas begin mei zal weten of we er effectief de laatste week van mei heen kunnen.
Maar ik zal zorgen voor een plan B als we niet mogen gaan :wink:

Succes er mee Janita,
Met Tibet dan wel de Tibetaanse gebieden weet je tot op het laatst niet zeker of ze gesloten zijn. Er kan plotseling van alles gebeuren. Het is overigens niet zo, dat Tibet (TAR) zelf helemaal gesloten is en dat er in het geheel geen permits voor Tibet te krijgen zijn. Alleen is het wel moeilijk om er een te krijgen. Hoe de situatie in mei a.s. is, kun je ook t.a.v. de permits voor Tibet momenteel niet zeggen. Zelf heb ik met 2 reisgenoten in september jl. een rondreis van 21 dagen in Tibet gemaakt en ondanks alle problemen dus wel een permit gekregen. En in januari a.s. ga ik alleen 16 dagen in Tibet rondreizen (met gids en chauffeur natuurlijk) en de permit daarvoor zal volgens de info die ik gekregen heb volgende week klaar zijn. Maar een plan B moet je altijd hebben t.a.v. Tibet.