Thaise economie, vooruitgang of verslechtering?

Zoals sommigen van jullie al wel gemerkt hebben, gaat het beter en beter met de bath - hij is nu zelfs hard opweg naar de 51…

Nu las ik gisteren een stukje in “IEX Magazine” en ik citeer het volgende stukje even:

…Verder is de Thaise aandelenmarkt jong,klein en kwetsbaar. Andere risico’s? De laatste militaire coup dateert alweer van 2006 en dat is voor Thaise begrippen een eeuwigheid geleden. De onrust is dan ook alweer voelbaar in Bangkok. En als de op handen gedragen koning overlijdt, dan zijn de rapen gaar.

Wat denken jullie hiervan?

tja-prathet Thai onder je wappervlag-iedereen met wat Thai-kennis weet toch dat de koers van de THB vooral door die van de US$ en de JPY wordt bepaald? en die beide gaan omlaag tov onze €-dus de baht ook. heeft niks of niet veel met de stand van de economy te maken-zo is zelfs de CNY=sjinese yuan weer aardig gezakt tov €-tot onder de 10.
Zo zou het toeristenaantal flink gezakt zijn-maar niet vanuit NL of de meeste Euro-landen, wel vanuit Japan, China etc.
laat dit soort diezkuzie maar op het thailandforum van de thailand.startpagina.

Wat bedoel je hier precies mee?

-iedereen met wat Thai-kennis weet toch dat de koers van de THB vooral door die van de US$ en de JPY wordt bepaald?

Kan, is er een bron waar ik dit terug kan vinden?

en die beide gaan omlaag tov onze €-dus de baht ook.

De dollar gaat inderdaad omlaag, maar ik merkte juist op dat de Bath omhoog aan het gaan was.

heeft niks of niet veel met de stand van de economy te maken-zo is zelfs de CNY=sjinese yuan weer aardig gezakt tov €-tot onder de 10.

Ik twijfelde over de titel van mijn topic, ik had hem inderdaad beter “Thaise Bath, tijdelijke vooruitgang maar voor hoelang?” kunnen noemen of iets dergelijks. Weet je trouwen hoe het komt dat de Yen is gedaald? In feite leent China geld aan Amerika zodat hun Chinese producten kunnen kopen, maar door de daling van de dollar ben ik benieuwd hoelang dit nog gaat duren.

Zo zou het toeristenaantal flink gezakt zijn-maar niet vanuit NL of de meeste Euro-landen, wel vanuit Japan, China etc.

Het toeristen aantal is inderdaad gedaald, maar waar is uw idee op gebaseerd dat dit vooral mensen zijn uit Japan en China ?

laat dit soort diezkuzie maar op het thailandforum van de thailand.startpagina.

Wat is diezkuzie? Als uw discussie bedoelde, heb ikk heb even een stukje overgenomen wat het doel van het “Thailand reiscafé” beschrijft:

*Informatie en discussies over Thailand. Hier kun je terecht met al je vragen en tips over o.a. hotels, particuliere accommodaties, toeristische trekpleisters, niet-toeristische tips en nog veel meer. Veel plezier in het Thailand Reiscafé!

*Heb ik het mis, of is dit een topic wat hier niet op zou mogen staan?

In ieder geval bedankt voor uw reactie bkkflyer.

Vind het een prima discussie Thomas, ga zo door.
En vind het altijd zeer prettig als die Bath weer boven de 50 komt vooral met dure aankopen of uitgaven.

Ja ik hoop ook dat het (relatief) rustig blijft in Thailand als de koning weg valt geen mens weet wat er dan zal gebeuren politiek is het nog steeds onrustig .zeker met de grens (wat) problemen met Cambodja.
Ik heb geen glazen bol maar ik hoop het beste er van te maken
:thailand::cambodia:

De situatie in Thailand is een smeulend vuur welke ieder moment kan oplaaien. Het land is meer verdeeld dan ooit (roodhemden versus geelhemden). Als de Koning komt te overlijden dan zal de pleuris wel uitbreken. Het ziet er dan niet best uit. Toerisme klapt in, economie zal volgen. Geen goed vooruitzicht. Laten we maar duimen dat Koning Bhumibol nog lang leeft.

ja de situatie in thailand is inderdaad gespannen op het politieke vlak, maar volgens mij is dat nog nooit anders geweest
ik hoop dat Koning Bhumibol zijn opvolging regeld voordat hij komt te overlijden want anders denk ik dat er echt grote problemen zullen ontstaan uiteraard hoop ook ik dat hij nog lang blijft leven en regeren het is een verstandige man en ik denk dan ook dat hij dit wel zal regelen voor zijn dood
dat èèn euro nu meer waard is dan 50 thaise baths is voor de toeristen goed nieuws want daardoor is alles nog iets goedkoper

groet dirk

Wie zegt dat dan toerisme en daarna de economie in elkaar klapt. Ze zijn daar toch niet zo dom om dit over de rug van de toeristen te doen. Dan nekken ze zichzelf.

Ik weet het niet Carton,hoe het in de toekomst zal evolueren met mijn dierbaar Thailand,natuurlijk heb je een punt,dat ze niet in hun eigen vlees gaan snijden,maar toch??Ik denk,(spreek voor mijn eigen)dat er nog een staatsgreep moest komen,dat het gedaan is met de toerisme in Thailand!!De mensen wijken dan uit naar naburige landen(laos,cambodja,ml en vietnam)over Birma spreken we niet eens!!De buitenlandse toerist pik het niet meer om te gegijzeld worden op de luchthaven!!Ikzelf blijf naar Thailand komen,in goede en slechte tijden.Ik hoop dat ik het mis heb met mijn veronderstellingen.gegroet:georgessiam.

[quote=“dirkpie, post:7, topic:62052”]

ja de situatie in thailand is inderdaad gespannen op het politieke vlak, maar volgens mij is dat nog nooit anders geweest
quote]

Er is iets totaal anders aan de hand dan in voorgaande jaren. Het volk is nog nooit zo verdeeld geweest. Vooraanstaande Thai houden zelfs rekening met een burgeroorlog. Normaal gesproken wonnen de conservatieve machten het altijd, maar de democraten/liberalen leggen zich er niet bij neer. Ook maatschappelijk is Thailand aan het veranderen. Door internet/televisie en andere invloeden is de jeugd steeds meer “westers” gaan denken en doen. De conservatieven (geelhemden)storen zich hier ook enorm aan. De roodhemden hebben niet alleen steun van de arme bevolking maar ook van studenten en intelectuelen die meer vrijheid en democratie willen. Deze groepen staan lijnrecht tegenover elkaar.

Dan vergis je je. Veel Thai (conservatieven) zien het toerisme eerder als een kwaad dan een goed. Ze willen graag vasthouden aan oude tradities en normen en waarden en vinden dat het toerisme er aan bijdrgaat dat de jeugd zich te ‘westers’ gaat gedragen.

Zie maar in de internet-shops,mijn vriendin kan praktische niet meer chatten,omdat alles is volzet door de jeugd een vb:op de quote van Thailandblog!!! gegroet:georgessiam.

Nog even terug naar het begin van het verhaal. Als de bath stijgt naar 51 betekent dit dat we 51 bathjes voor onze euro krijgen. Dus des te hoger des te goedkoper voor de toeristen.
Voor Thailand is dit niet goed. Zij krijgen minder eurootjes terug voor hun bath. Dus stijgende bath is niet gunstig voor Thailand qua buitenlandse deviezen. Wel komen er misschien weer meer toeristen omdat Thailand dus steeds goedkoper wordt. Het is maar net waar je naar kijkt. :wereld:

Zoals sommigen van jullie al wel gemerkt hebben, gaat het beter en beter met de bath - hij is nu zelfs hard opweg naar de 51…

Domme fout! het had slechter en slechter moeten zijn, bedankt voor de verbetering.

Leuke beredenering trouwens, het is inderdaad precies hoe je er tegenaan kijkt. Alhoewel ik het er persoonlijk niet vanaf zou laten hangen of ik wel of niet zou gaan ten opzichte van hoe hoog of laag de baht zou staan :smile:. Dus of dit werkelijk het toerisme naar Thailand zou vergroten blijft de vraag, wel kan het natuurlijk zijn dat mensen nu meer besteden omdat alles nóg goedkoper is.

Hallo Thomas,

In het vroegere systeem van afhankeleijke wisselkoersen werd een verzwakking van de munt juist gebruikt om de economie aan te zwengelen. Nederland baalde vaak van zijn harde sterke gulden.
Voor de buitenlanders wordt het aantrekkelijk gemaakt om in het land te investeren. Maar dan moeten ook andere zaken (infrastructuur, betrouwbaarheid en dat soort dingen) ook kloppen. Dat blijft het zwakke punt van Thailand. Aan de andere kant dus ook weer de charme, want anders lopen er alleen maar farangs in LOS.
Dus wat mij betreft (ik ga in maart 2010 weer een maand met mijn vrouw daar rondreizen) blijft het zo. Ten opzichte van 2009 betaal ik voor hetzelfde ticket 400 euro minder en ben daar ook nog eens goedkoper uit. Alleen sponsor ik Thailand in economische zin wat minder. maar ja, ik bepaal de wisselkoersen niet.:vak02:

:chin:Het word weer spannend tussen Thailand en Cambodja ik hoop echt dat dit met een sisser afloopt (zie nieuws Taksin):thailand::cambodia:

Tjaaa,Fransjes ik volg het nieuws dagelijks op internet(mijn eerst werk als ik mijn computer aanzet)Mijn vriendin zegde het al vanmorgen in een chat sessie,dat er meer soldaten op weg zijn naar de grens!!Laten we hopen dat het alleen maar een machtsvertoning is zonder geweld.groetjes:georgessiam.