Voor de maand januari heb ik een ticket geboekt A’dam-Bangkok. Vanuit hier zou ik ook graag door willen reizen naar Myanmar, omdat dit land me in eerste instantie meer trekt dan Thailand. Omdat ik graag vooraf een ticket Bangkok-Yangon wil kopen moet ik een inschatting maken (time-wise, maar ook money-wise) hoeveel tijd ik in Thailand wil besteden en hoeveel tijd in Myanmar. Omdat ik beide landen nog nooit heb bezocht ben ik op zoek naar advies en heb ik een paar vragen.
op hoeveel uitgaven per week moet ik ongeveer rekenen, voor low-budget (hostels/lokaal eten) reizen in de maand januari? voor zowel Thailand als Myanmar?
ik twijfel nu tussen: 50/50 beide landen bezoeken (dus beide 2 weken) of eerst een week Thailand, daarna 3 weken Birma (begin en eindpunt: Yangon). Ik ben benieuwd naar anderen die deze combinatie ook hebben gemaakt, wat zou je adviseren?
ik heb gehoord dat je in Bangkok gemakkelijk een visum voor Myanmar kunt regelen (2 werkdagen). heeft iemand hier ervaringen mee?
met welke reisgids heb je goede ervaringen? (en bevat up-to-date info)?
Januari is hoogseizoen in Myanmar. Vooraf hotels reserveren is dan verstandig. Agoda.com geeft een goed beeld van hotelprijzen en je kan nu al boeken. Prijs/kwaliteit verhouding van hotels in Myanmar is een stuk minder gunstig dan Thailand.
Visum voor Myanmar kan je idd eenvoudig regelen in Bangkok (“same day”: 's ochtends aanvragen, 's middags ophalen), ik heb hierover recent een bericht op dit forum gepost.
De standaardroute Yangon - Inle Lake - Bagan - Mandalay is makkelijk in twee weken te doen.
Meest up-to-date “reisgids” is waarschijnlijk de wikitravel-site (Engelse versie), per plek wordt uitgebreide info gegeven. Lonely Planet reisgids is sterk verouderd, de volgende versie staat pas gepland voor april 2014 (hij ligt meestal wel een paar maanden eerder in de boekwinkel dat de print-datum op het boek zelf, dus misschien heb je geluk).
Begrijp ik uit je verhaal dat je op yangon kan binnen vliegen vanaf BKK en van mandalay weer naar BKK terug? Ik dacht dat je via dezelfde luchthaven weer terug moet vliegen als je bent gekomen… Of geld dit alleen voor over land? Ik ga in feb en ik tast nog volledig in het duister wat dit soort dingen betreft. Even als waar je nou wel en niet kan reizen zonder permit extra… Weet jij dit allemaal?
Hoi, dingen veranderen snel in Myanmar, het land wordt steeds meer open.
Je kunt inderdaad al een tijdje van een andere luchthaven het land in en uitgaan. Ik heb dit in augustus 2013 zelf gedaan (in Kuala Lumpur -> Yangoon, uit Mandalay -> Bangkok, beide met Air Asia). Air Asia vliegt sinds kort ook vanaf Bankgok naar Nay Pyi Taw, de (administratieve) hoofdstad van het land, waarschijnlijk meer interessant voor zakenlui dan toeristen.
Als je gewoon op de toeristische route blijft (Yangon, Inle Lake, Bagan, Mandalay), zal je geen enkele beperking hebben. Er is geen militaire aanwezigheid en alleen de douane en je hotel zal om je paspoort vragen.
P.S. voor de gebieden in de lijst waar je vooraf toestemming (permit) voor nodig hebt, geldt in het algemeen dat je die permit als toerist niet zal krijgen, of dat het zo lang duurt dat je er maar van af ziet.
hoi! Weet jij of je naast de standaard route nou nog meer kan bezoeken in dit land zonder extra permits?! ik moet zeggen dat ik n beetje in war ben waar je nu wel of niet mag reizen precies… Misschien heb jij n idee?
en weet iemand of je in feb zonder vooraf te boeken n goedkope slaaplaats gewoon kan vinden op de bonnefooi… En is drie weken te lang in dit land om het gebied te bezoeken wat mag?! Thanks alvast sara