Vorig jaar hebben wij 3,5 week door Thailand getrokken. We hebben dus Bangkok, Phuket, Khao Sok, Koh Tao en Chiang Mai allemaal gezien.
Thailand is ons echter enorm goed bevallen en we zouden graag terug willen dit jaar in november.
Maar we vinden het ergens ook weer “zonde” om 2 keer naar hetzelfde land te gaan. Nu wilde ik het combineren met een stukje Cambodja.
Zie onderstaan reisschema…is dit een beetje oke zo?
Of zijn er mooiere dingen te zien in Cambodja dan standaard Phnom Penh en Angkor Wat?
We vinden Angkor Wat wel een must maar ik twijfel of we er echt 2 dagen nodig hebben?? Vaak heb ik het na een aantal tempels en ruines wel zo’n beetje gezien. Maar ik heb geen idee wat de omvang van alles is daar dus wellicht zeggen mensen hier dat 1 dag echt veeeel te weinig is en dat er naast tempels ook nog veel andere dingen te doen zijn.
Bua Yai is trouwens een klein dorpje waar we een homestay willen doen bij een Thaise familie.
We zouden eventueel ook nog een dag extra in het reisschema kunnen doen…iemand een suggestie waar we die dag het beste kunnen inpassen?
Is er in Battambang iets te doen?
Overigens vind ik het ook wel minder dat we op deze route 3 keer in Bangkok komen, maar ik zie vanuit Bua Yai even geen andere weg om sneller naar Pnomh Penh te komen. Wellicht heeft iemand een beter idee voor deze route
- AMS – Bangkok
- Bangkok aankomst
- Bangkok
- Bangkok - Khao Yai
- Khao Yai
- Khai Yai – Bua Yai
- Bua Yai
- Bua Yai – Bangkok
9 Bangkok – Phnom Penh (vliegen)
- Phnom Penh
- Phnom Penh – Siem Raep
12 Angkor
13 Angkor
14 Siem Raep – Battambang (boot)
15 Battambang – Ko Chang
16 Ko Chang
17 Ko Chang
18 Ko Chang
19 Ko Chang – Bangkok – AMS
Oww… Je ziet iets over het hoofd…9-10-11 november
Loy Krathong is het feest van het licht. Het wordt gevierd in Thailand en Cambodja. Bootjes van bananenblad met lichtjes erop worden 's avonds losgelaten op de rivier. Ik ben erbij geweest in Chiang Mai, Phnom Penh en Siem Reap. In Chiang Mai en Phnom Penh duurt het drie dagen.
Zoals je t nu plant, zit je in Bua Yai. Ik ben ook gek op homestays, maar
daar moet je op dat moment niet zijn!
In Phnom Penh is er sprake van een groot,massaal feest aan de Mekong, met kermis, optredens, spectaculaire bootraces met boten met 30 man erin. 's Avonds verlichte boten op de Mekong, en afgesloten met vuurwerk.
Te vergelijken met Koninginnedag A’dam. Je moet er van houden.
Chiang Mai is wat intiemer, maar ook nog wel massaal, geen bootraces hier, maar een mooie optocht van praalwagens, en als plus worden er massaal vreugdeballonnen opgelaten. Kijk op de voorkant van de Lonely Planet hoe dat eruit ziet. Ook veel vuurwerk daar.
Siem Reap is mijn favoriet van de drie. Je kunt daar het feest echt met de mensen beleven. Overdag zijn er bootraces met boten van een man of tien. Waarschijnlijk kun je het daar alleen maar op 10 nov. vieren.
's Avonds kun je naar de mensen kijken die hun krathong loslaten op het riviertje.Omdat het riviertje bijna niet stroomt, blijven de krathongs gedurende langere tijd drijven en dat is een prachtgezicht !
Koop een krathong, steek de kaarsjes aan, en laat hem samen met je rechterhand los in de rivier, dit is het recept voor eeuwigdurend geluk.
Dan weet je dat alvast !
Hans.
oh goed dat je dat zegt!!
We hebben de reis inmiddels al wel omgegooid dus het schema ziet er anders uit en we komen nu geheel toevallig dus op de 9e in Siem Raep aan :cheer:
2 nov. AMS- Ho CHi Minh
3 nov aankomst HCM
4. HCM
5 HCM -Mekong Delta
6 Mekong Delta
7 Mekong Delta - Phnom Penh
8 PP
9 Phnom Penh - Siem Raep
10 Siem Raep
11 Siem Raep
12 Siem Raep - Koh Chang
13 Koh Chang
14 Koh Chang
15 Koh Chang
16 Koh Chang - Bangkok
17 Bangkok - Khao Yai
18 Khao Yai
19 Khao Yai - Bangkok - AMS
Kunnen we op die feestdagen dan wel doen wat we willen doen of is dat door alle festiviteiten geheel onmogelijk geworden?
De 12e willen we van Siem Raep naar Koh Chang reizen, ik neem aan dat dat wel mogelijk is allemaal?
Goh wat toevallig dat het nou net zo uitkomt. Leuk dat je ons er ook op wijst!
Jaaaaaaaaaa, dit gaat helemaal goed!
Het mooie is dat je 2x prijs hebt ! Je maakt dus de eerste dag in PP mee, en bent op de 10e in Siem Reap.
Ik verwacht geen problemen met het reizen, zeker op de 12e niet.
Het zou kunnen zijn dat je wat vertraging oploopt bij de aanreis naar PP, maar dat is ook alles. Het gebied rond waar de Sap rivier uitkomt in de Mekong is vol met mensen. Neem je verrekijker mee, vanaf de boulevard kun je de koning tegenover je zien zitten op het schiereiland.
Zet ook overdag zo af en toe even de TV aan, om het nog beter te kunnen volgen.Dat kan uiteraard ook op dag 2 of 3.
Langs de boulevard is er een markt met plaatselijke specialiteiten zoals gebakken slang, en er is een soort van jaren '50 kermis. Vooral het vergietgooien is me bijgebleven, De prijzen liggen op de grond, en als je het vergiet erop gooit, en het blijft liggen is de prijs van jou ! In een mum van tijd stonden er tweehonderd man om me heen, want een westerling die doet zoiets toch niet ?
Hans.
Maar eigenlijk kwamen we dus naar Siem Raep om Angkor Watt te bezoeken de 10e, haha. Maar misschien toch beter in de stad blijven, hoewel de festiviteiten dus 's avonds ook doorgaan?
Steken ze daar ook al die mooie lampen aan die ze de lucht in laten, of doen ze dat alleen in Chiang Mai?
Het enige wat je mist in SR als je toch naar Angkor gaat, zijn de bootraces.
Deze zijn veel minder spectaculair dan welke je hebt gezien in Phnom Penh, dus ik zou zeker naar Angkor gaan.
Zorg wel dat je rond de schemering terug bent bij het riviertje, iedereen komt er naartoe op zijn paasbest om de krathongs los te laten.
De sfeer is geweldig !
De mooie lampen zie je (exclusief ?) in Chiang Mai.
In PP, BKK en SR zie je ze niet.
Dit waren alle plekken waar ik ooit was met Loy Krathong.
Hans.
1 like
Thanks! En handig dat we nu een beejte voorbereid zijn
Je staat toch raar te kijken als je opeens in allerlei festiviteiten valt 
Ik kwam vorig jaar op de eerste dag van het waterfestival aan in PP. Had een slaapplekje bij de Quai, de manager mailde al dat ik de laatste paar honderd meter moest lopen. Tuktuk (en ook taxi) van het vliegveld werd tegengehouden. Enorme menigtes op de been (denk aan het ongeluk bij de brug…). Wel een belevenis om eens mee te maken, maar wat minder praktische tijd om je door de stad te verplaatsen naar ‘verplichte’ sights (Killings Fields, S21, Royal Palace), die ik overigens bij een eerdere reis al had bezocht. PP heeft even wat langer nodig om aan te wennen, is mijn ervaring maar valt dan best mee… Wanneer je per veer naar de overkant gaat, zit je zo in een rustig landschap. Heerlijk om te fietsen en wandelen, maar daar heb je geen tijd voor.
Je kunt kiezen voor 1 dag Angkor tempels (de highlights). Heb ik bij de eerste reis ook gedaan. Bij de volgende trip de verder gelegen tempels en
Kulen Mountain. De tempels zijn vrij divers en er zijn heel veel (en ook nog Roulos bijvoorbeeld), dus er valt ook genoeg te zien voor meerdere dagen.
Een dagje naar een dorp aan Tonle Sap is mooi, maar je doet ook al de boottocht naar Battambang. Siem Reap is ook zeer geschikt om een dagje een fiets te hebben voor een tour door de stad, naar de markt aan de weg naar PP (minder georganiseerd dan Old Market), kleurrijke modernere tempels, musea, etc. Ik vind 3 nachten SR wel het minimum.
Voor Battambang zou ik een extra nacht nemen zodat je ook wat van de
stad en omgeving kunt zien (zie LP of een andere reisgids en reisverslagen).
Johan